تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

ائتلاف روی کاغذ!/ شش طیف اصولگرایی و رویای وحدت در انتخابات مجلس یازدهم

اصولگرایان را می‌توان در شش طیف طبقه بندی کرد. شش طیفی که تمایلی به ائتلاف با یکدیگر ندارند و در دوره‌های مختلف با اسامی مختلف سخن از ائتلاف آنها گفته می‌شود. اصولگرایان در شش طیف مختلف برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم فعالیت خواهند کرد.

شش طیف اصولگرایی و رویای وحدت در انتخابات ۹۸

رویداد۲۴ پیش از این گزارشی درباره وضعیت چهل حزب اصلاح طلب در رویداد۲۴ منتشر شد. همچون احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرایان هم طیف‌بندی‌های متنوعی دارند که تکثر آن‌ها را بیشر نشان می‌دهد.

تکثر در جبهه اصلاحات از این نظر به چشم نمی‌آید که حدود ۲۰ حزب از ۴۰ حزب اصلاح طلب خود را زیر رهبری سید محمد  خاتمی تعریف می‌کنند و ۲۰ حزب دیگر نیز جز حمایت از خاتمی فصل مشترکی ندارند. اما وضعیت در اصولگرایان متفاوت است و این تفاوت باعث شده این طیف نسبتا فراکسیون‌های متنوع تری داشته باشد.

اصلی‌ترین تفاوت به ریشه‌های شکل‌گیری جریان اصولگرا باز می‌گردد. جریان اصولگرا تا دهه هفتاد به نام راست سنتی شناخته می‌شد و رهبران آن بازاریان متمول بودند.

این جریان ۱۷ حزب کوچکتر را زیر مجموعه خود قرار داده است:

حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، جامعهٔ اسلامی کارگران، جامعه اسلامی ورزشکاران، جامعهٔ اسلامی کارمندان، جامعهٔ اسلامی فرهنگیان، جامعه زینب، جامعهٔ پیروان زینب (س) اتحادیه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاریان کشور، جمعیت اسلامی فرهنگیان و جامعه جوانان متحد اسلامی در کنار هفت تشکل دیگر که اساسنامه آن‌ها هنوز مورد تایید وزارت کشور نیست، تشکل‌های همسو با موتلفه را در جبهه پیروان خط امام و رهبری تشکیل می‌دهند.

به مرور با قدرت گرفتن گروه‌های موسوم به انصار حزب الله در جناح اصولگرا، این جناح هم صاحبت قدرت شد. اما این گروه که به شدت تحت تاثیر آموزه‌های آیت الله مصباح یزدی بود، سعی کرده از تحزب به معنای غربی آن فاصله بگیرد. تنها تشکیلات شناخته شده آن‌ها جبهه پایداری بود که هرچند مجوز آن مورد تایید وزارت کشور نیست، اما به راحتی برنامه‌های خود را برگزار می‌کند.

طیف سوم که در جناح اصولگرا فعال است، اما اثرگذاری کمتری دارد، نیرو‌های موسوم به جبهه ایستادگی هستند که عموما در ستاد‌های محسن رضایی حضور داشتند.

حزب توسعه و عدالت ایران، جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، مجمع اسلامی آرمان ملت ایران (بدون تایید وزارت کشور)، جمعیت جوانان انقلاب اسلامی، حزب نیک اندیشان ایران اسلامی، حزب اسلامی ایران زمین، خدمتگزاران ایران اسلامی، حزب سبز، جبهه حامیان ولایت از جمله تشکل‌های جبهه ایستادگی هستند.

طیف چهارم و اثرگذار جریان اصولگرا، طیفی هستند که در انتخابات اخیر اکثریت اعضای ستاد ابراهیم رئیسی را تشکیل می‌دادند. افرادی که سابقه حضور در نهاد‌های نظامی و جنگ ایران و عراق را دارند و با محوریت جمعیت ایثارگران فعالیت می‌کنند. جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی مهمترین تشکیلات این طیف به شمار می‌روند.

طیف پنجم که البته از نظر عده به گستردگی چهار طیف بالا نمی‌رسد، حامیان قالیباف هستند. جمعیت پیشرفت و عدالت مهمترین حزب این گروه است که مثل جبهه پایداری، در لیست مورد تایید وزارت کشور قرار ندارد.

طیف ششم نیز یاران احمدی نژاد هستند که به جریان بهار مشهورند. این طیف که امروز با (احمدی نژاد، مشایی و بقایی، جوانفکر، تمدن) شناخته می‌شود، تشکیلات حزبی ندارند.

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گرچه از وزیران احمدی نژاد تشکیل شده، اما عموم این وزیران نامه برائت از او را امضا کرده اند و کانون احتمالا در انتخابات این دوره نسبت به قبل اثرگذارتر باشد.

کانون تربیت اسلامی نیز حزب دیگری است که با محوریت مدیران احمدی نژاد در وزارات آموزش و پرورش فعالیت می‌کند. اعضای کانون بین طیف اول و دوم و چهارم قرار می‌گیرند.

جمعیت فدائیان اسلام، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، کانون مهستان، جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی حامیان کشاورزی، حزب اتحاد ملی، مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها، حزب عدالت‌طلبان ایران اسلامی دیگر احزاب اصولگرا هستند که حضور کمرنگ‌تری در عرصه تصمیم گیری‌های این جریان دارند.

طیف‌های شش گانه اصولگرایان در هر انتخابات با نام‌های فعالیت کرده‌اند. از «جبهه متحد اصولگرایان» گرفته تا «ائتلاف بزرگ اصولگرایان» و «جمنا یا جبهه مردمی نیروهای انقلاب» و «شورای وحدت» همگی اسامی اصولگرایان در دوره‌های مختلف بوده است. در انتخابات مجلس یازدهم، اصولگرایان قرار است با نام «شورای وحدت» حضور پیدا کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان