تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
قاسم ساعدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

بحران بی آبی در ۸۰ هزار روستا/ جنگ آب آغاز شده است!

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفته است: بیش از ۸۰ هزار روستا در سطح کشور با تانکر آبرسانی می‌شود و باید از بخش خصوصی برای آبرسانی به روستا‌ها استفاده شود

بحران بی آبی در ۸۰ هزار روستا/ جنگ آب آغاز شده است!

رویداد۲۴ ندا جعفری: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت، تامین زیرساخت‌های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان کشور است. این موضوع به لحاظ اهمیت، جایگاهی بی بدیل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی کشور داشته و خواهد داشت.

عمده‌ترین مشکلات تامین آب شرب روستایی شامل پراکندگی روستا‌های کشور و وابستگی روستا‌ها به منابع آب ناپایدار است. بیش از ۸۰ هزار روستا در سطح کشور با تانکر آبرسانی می‌شود و باید از بخش خصوصی برای آبرسانی به روستا‌ها استفاده شود و با بارندگی‌های اخیر ۲۰۰ سد در کشور پرآب و سرریز شده است.

جنگ آب شروع شده است

قاسم ساعدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار رویداد۲۴ می گوید: در خصوص تامین آب شرب برنامه‌ها و جلسات متعددی با وزیر نیرو و معاون آن در شرکت بهره برداری آب و فاضلاب کشور داشته‌ایم و گزارش‌های متعددی به مجلس ارائه دادند.

نماینده مجلس دهم به موضوع انتقال آب از استان‌های کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: در استان چهارمحال و بختیاری و اطراف بروجن لوله‌های قطور انتقال آب از کنار روستا‌ها رد می‌شود، اما آب روستا‌ها را با تانکر می‌برند. از ۸۰۰ روستای چهارمحال و بختیاری ۲۵۶ روستا با تانکر آبیاری و از کنار خط انتقال آب انجام می‌شود. در این قسمت‌ها باید آسیب‌های اجتماعی و روحی و روانی مردم را جدی بگیریم متاسفانه حساسیت انسان‌ها در این قضیه را چندان جدی نمی‌گیریم.

او می گوید: مزارع بروجن لایزرع شدند اما انتقال آب با این وسعت و حجم لوله‌های از کنار جاده و مزارع این شهر صورت می گیرد و مسلما جنگ آب بوجود می‌آید؛ یعنی مردم نسبت به هم بدبین می‌شوند و می‌گویند ما آب برای خوردن نداریم اما از کنارمان لوله‌های بسیار بزرگ رد می‌شود و ما حتی به آنها دسترسی نداریم. از این جهت بوده که درگیری‌هایی گزارش شده و کشته هم برای تامین آب داده‌اند.

نماینده استان خوزستان درباره انتقال آب از کارون به اصفهان نیز می‌گوید: بحث انفال و حقآبه مزارع اصفهان از سالها قبل مطرح است و به صدو پنجاه پیش برمی گردد و در آن زمان حقآبه اصفهان این حجم از آب نبوده تنها برای ۷۵ هزار هکتار زمین بوده و الان به 900 هزار هکتار رسیده است و نمایندگان اصفهان می‌خواهند کل آب را ببرند. در حالیکه در اصفهان موضوع عدم مدیریت درست در آب مطرح است یعنی آب را بیشتر در کارخانجات و صنایع استفاده می‌کنند و در آب شرب چندان استفاده نمی‌شود.

ساعدی می گوید: صنایع فولاد و پتروشیمی و ذوب آهن زمانی که توسعه پیدا می‌کند مسلما با کمبود اب مواجه می‌شوند یکی از مشکلاتی که وجود دارد عدم رعایت آمایش سرزمین در کشور است در استانهای کرمان، یزد و اصفهان که سه استان مهم مرکزی ایران هستند می‌توانند در بسیاری از صنایع بجز صنایع آب بر توسعه پیدا کنند زیرا مرکزیت کشور هستند اما متاسفانه در این استانها از آب زیرزمینی بیشتر استفاده می‌شود در حالی که اب زیرزمینی باید برای شرب و ابیاری مزارع استفاده شود.

او ادامه می دهد: دو ماه قبل آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور بزرگترین پروژه فولاد یزد را افتتاح کرد که مشخص نیست آب این پروژه از کجا باید تامین شود در حالی که آب‌های زیر زمینی این منطقه هم نشست کرده‌اند. هر چند به موضوع انتقال آب هم توجه می‌شود، اما به موضوع هزینه انتقال آب توجهی نمی‌شود.

ساعدی گفته بنده پتروشمی‌ها و فولادی‌ها باید به سیستان و بلوچستان و هرمزگان و بوشهر و خوزستان و استان‌های شمالی که آب بیشتری دارند و در جوار دریا هستند منتقل شوند و صنایعی که نیاز به آب ندارند را در اصفهان و یزد و کرمان و متناسب با طبیعت آن‌ها توسعه دهند این در حالی است  که ما معکوس و سلیقه‌ای عمل کردیم و آنچه امروز در خصوص بحث آب دچار چالش شدیم از صنایع آب بر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان