تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

زد و بند پوتین و نتانیاهو در مورد ایران!/ برنامه جدید مسکو درباره اسرائیل چیست؟

پوتین سعی دارد جایگاه جدید روسیه در خاورمیانه را تثبیت کند؛ اما نه علیه اسرائیل و همانطور که در گذشته بود؛ بلکه این بار، تل آویو نیز جایگاه مهمی در ضمن برنامه‌های روسیه دارد.
زد و بند پوتین و نتانیاهو در مورد ایران!
رویداد۲۴ روزنامه اسرائیلی معاریو نوشت: رسانه‌های اسرائیلی تا حدی سرگرم انتخابات هستند که به کلی دیدار مهم نتانیاهو با پوتین که به تازگی در مسکو انجام شد را نادیده گرفته‌اند. این در حالی است که دیدار مذکور به بررسی فعالیت ایران در سوریه پرداخت.

در ادامه این مطلب آمده است: ایرانی که از نظر هسته‌ای متحول شده و برنامه‌های موشکی اش را توسعه داده است، یک تهدید امنیتی برای اسرائیل است. از این رو، اسرائیل با تمام ابزار‌های دیپلماسی و نظامی برای ممانعت از فعالیت جبهه ایرانی در سوریه تلاش می‌کند.

هنوز نبرد‌ها پایان نیافته است و در این میان، روسیه نقش مهمی دارد. اسرائیل نه تنها از جبهه جولان، که از تمام سوریه صحبت می‌کند و این موضوع اهمیت زیادی دارد. روسیه عنصر بسیار مهمی در استراتژی اسرائیل است و نقش مهمی در این باره ایفا می‌کند.

رابطه بین روسیه و ایران، در خصوص سوریه، بر اساس منافع مشترک آنهاست؛ اما در مقابل، منافعی وجود دارد که در تعارض با یکدیگر است؛ برای مثال، روابط با دولت اسد و نقشی که هر یک از کشور‌های روسیه و ایران در زمینه آبادی سازی اقتصادی سوریه دارند.

موضع مسکو در مورد مسائل سیاسی اسرائیل و فعالیت نظامی آن در سوریه، متاثّر از تحولات مختلفی است. ایران به دنبال تقویت حکومت اسد است و به عقیده برخی تحلیلگران، روس‌ها حتی از فعالیت اسرائیل علیه ایران در سوریه رضایت دارند، البته تا زمانی که این مساله منافع آن‌ها را در معرض خطر قرار ندهد.

روابط روسیه و اسرائیل در دوره پوتین شباهتی به جنگ سرد ندارد؛ دورانی که اساسا اسرائیل و روسیه دو ابزار در صفحه شطرنج بین قدرت‌های بزرگ بودند. پوتین سعی دارد جایگاه جدید روسیه در خاورمیانه را تثبیت کند؛ اما نه علیه اسرائیل و همانطور که در گذشته بود؛ بلکه این بار، تل آویو نیز جایگاه مهمی در ضمن برنامه‌های روسیه دارد. تعبیر ملموس این امر را در دیداری که در مسکو انجام شد دیدیم، بویژه از لحاظ فضای دوستانه‌ای که در این دیدار حاکم بود و همچنین توافق‌هایی برای تشکیل گروه مشترکی در جهت دور کردن نیرو‌های ایرانی از سوریه. علاوه بر آن، برای جلوگیری از تکرار ماجرای جنگنده روسی، هماهنگی مثبتی بین دو ارتش روسیه و اسرائیل در آسمان سوریه، انجام شد.

بر این مبنا، تفاهم‌ها بین این دو، می‌تواند موانع احتمالی را از سر راه استراتژی اسرائیل در قبال ایران، حداقل در میدان سوریه، بردارد.

تاریخ دیپلماسی قطعا این اقدام نتانیاهو در مورد وضع ساختار عملی توازن بین روابط حیاتی اسرائیل با آمریکا و هماهنگی پراگماتیستی با روسیه را به ثبت خواهد رساند. در این میان، واشنگتن مسیر عقلانی تل آویو را خطری برای منافع جهانی خود نمی‌بیند.

آمریکا خشت اصلی استراتژیک و هم پیمان اخلاقی طولانی مدت تل آویو است؛ در حالی که روسیه نه یک هم پیمان استراتژیک، بلکه یک شریک عملی در مواضعی مشخص است و باید گفت: دیدار نتانیاهو و پوتین موجب تثبیت منظومه روابط بین این دو شد.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان