تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
المانیتور گزارش داد:

پیام ضدایرانی پومپئو در سفر به کویت، لبنان و اسرائیل/ کمک دیگر ترامپ به نتانیاهو پیش از انتخابات

یکی از مقامات ارشد وزارت امورخارجه آمریکا به روزنامه‌نگاران گفته است که آمریکا اهداف مشترک مهمی با اسراییل دارد که به خاطر چرخه انتخاباتی به حالت تعلیق در نمی‌آیند.
پیام ضدایرانی پومپئو در سفر به کویت، لبنان و اسرائیل/ کمک دیگر ترامپ به نتانیاهو پیش از انتخابات
رویداد۲۴ المانیتور نوشت: پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا طی سفر هفته آینده خود به لبنان، کویت و اسرائیل، بر خطر (ادعایی) ایران و گروه‌های وابسته به آن مانند حزب‌الله لبنان تاکید خواهد کرد. این سفر کمک دیگری از طرف دولت ترامپ به نتانیاهو پیش از برگزاری انتخابات قلمداد می‌شود. او در این سفر با نتانیاهو به عنوان رییس دولت اسراییل دیدار خواهد کرد و نه به عنوان یک نامزد انتخاباتی. اما او با ژنرال بازنشسته ارتش بنی گانتس و سایر کاندیدا‌های انتخاباتی که قرار است نهم آوریل برگزار شود، دیدار نخواهد کرد.

یکی از مقامات ارشد وزارت امورخارجه آمریکا به روزنامه‌نگاران گفته است که آمریکا اهداف مشترک مهمی با اسرائیل دارد که به خاطر چرخه انتخاباتی به حالت تعلیق در نمی‌آیند. با این حال هم گانتس و هم نتانیاهو قرار است در اجلاس ایپک که ۲۴ و ۲۵ مارس در واشنگتن برگزار می‌شود، سخنرانی کنند. این اتفاق درست پس از بازگشت پومپیو از سفر خود به خاورمیانه رخ می‌دهد. در بیت‌المقدس که دومین مقصد پومپئو است، او با تعدادی از مقامات دولتی درباره امور منطقه‌ای از جمله تهدید (ادعایی) ایران گفتگو خواهد کرد. طبق اعلام این وزارتخانه، آمریکا در نشست‌های عمومی و خصوصی بر تعهدش نسبت به اهمیت حق دفاع و امنیت اسراییل تاکید دارد. اما وزارت امورخارجه هیچ اشاره‌ای به احتمال دیدار با مقامات فلسطینی نکرده است.

سفر قبلی پومپیو به منطقه در ماه ژانویه صورت گرفت، اما او ناچار شد سفرش را زودتر به پایان برساند. او این سفر را از ۱۹ مارس با رفتن به کویت آغاز می‌کند که قرار است در آن سومین نشست راهبردی سالانه آمریکا و کویت به رهبری او برگزار شود. طبق اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، رابرت پالادینو، پومپیو در کویت علاوه بر مذاکرات راهبردی، به جلسات دوجانبه با رهبران این کشور درباره موضوعات منطقه‌ای مانند یمن، سوریه و پیشبرد ائتلاف راهبردی در منطقه و اهمیت یکپارچگی اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواهد پرداخت.

امیر کویت شیخ صباح آل احمد الصباح، رهبری تلاش‌های بی‌ثمر برای رفع اختلاف میان قطر و بلوک تحت رهبری عربستان و امارات که از ژوئن ۲۰۱۷ این کشور را بایکوت کرده‌اند، برعهده داشته است. در اسراییل و لبنان نیز پومپیو، پیشنهاد میانجیگری آمریکا برای حل اختلاف مرزی دریایی میان دو دولت را مطرح خواهد کرد تا به این ترتیب مسیر اکتشافات نفت و گاز در منطقه برای شکوفایی اقتصادی باز شود.

یک مقام رسمی وزارتخانه می‌گوید: آمریکا آمادگی دارد زمینه مذاکره میان دولت‌های لبنان و اسراییل را فراهم کند به نحوی که برای هر دو طرف مفید باشد و اختلافات در مورد میادین دریایی احتمالی فیصله یابد. سایر کشور‌های مدیترانه شرقی در حال پیشرفت هستند و اگر در نتیجه تحریکات حزب‌الله مردم لبنان از این کاروان جا بمانند، مایه تأسف خواهد بود. ما آماده‌ایم تا کمک کنیم.

سفر پومپئو به بیروت که آخرین مقصد اوست، قرار است نشان دهد که آمریکا برای تعامل با دولت این کشور حاضر است و نمی‌خواهد به نفع ایران این کشور را رها کند. ایالت متحده به کمک‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی به گروه‌های مخالف ایران و حزب‌الله ادامه خواهد داد و احتمالا تحریم‌های بیشتری علیه فعالیت‌های مالی حزب‌الله اعلام خواهد کرد. پومپیو در این سفر با رییس‌جمهوری لبنان، میشل عون و نخست‌وزیر، سعد حریری دیدار خواهد کرد. او پیشنهاد حمایت آمریکا از نهاد‌هایی از جمله نیرو‌های مسلح این کشور را در مقابله با حزب‌الله مطرح خواهد کرد. یک مقام رسمی آمریکایی می‌گوید: ما قویا حامی روابط مستحکم با نیرو‌های امنیتی لبنان هستیم تا کمک کنیم که در چشم مردم لبنان مشروعیت فعالیت آن‌ها جلوه کند و به عنوان مانعی در مقابل حزب‌الله قرار بگیرند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان