تاریخ انتشار: ۲۱:۱۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
نگاهی به عملکرد فدراسیون فوتبال در سال ۹۷؛

فراز و نشیب فدراسیون فوتبال در سالی که گذشت

فدراسیون فوتبال روزهای پر فراز و نشیبی را در سال ۹۷ سپری کرد و ضمن رسیدن به عناوین مهم، در بخش‌های مختلفی هم با شکست مواجه شد.

رویداد۲۴ فوتبال ایران در سال ۹۷، روزهای پرفراز و نشیبی را طی کرد که اوج آن موفقیت تیم ملی و فرود آن مناقشه با دولت و قانون گذاران بر سر منع بکارگیری بازنشستگان و جدایی کی روش از ایران بود. فدراسیون فوتبال ایران به عنوان متولی فوتبال نقش مهمی در اتفاقات این رشته پرطرفدار داشت که در ادامه به بررسی عملکرد این نهاد فوتبالی می‌پردازیم:

*قانون بازنشستگی و تکاپوی فدراسیون نشین‌ها برای ماندن

تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در نیمه دوم سال ۹۷ به معضلی بزرگ برای اهالی عمدتاً بازنشسته فدراسیون فوتبال تبدیل شد. کشمکش‌های زیادی در تفسیر این قانون و اجرای آن در فدراسیون فوتبال وجود داشت. اصرار اهالی فدراسیون بر غیر دولتی بودن این نهاد با وجود دریافت بودجه کلان از وزارت ورزش، به چالشی بزرگ تبدیل شد و تاکید نهادهای دولتی مبنی بر اجرای قانون در فدراسیون فوتبال، به تقابل قانون گذاران و فدراسیون نشین‌ها تبدیل شد.

با این وجود این مشکل با دخالت وزارت ورزش و تفسیر متفاوت قانون در فدراسیون فوتبال باعث شد تا ادعای بازنشستگان فدراسیون فوتبال به کرسی بنشیند. عده‌ای مانند مهدی تاج با استناد به بندهای قانونی در سمت خود باقی مانند و برخی هم مانند کفاشیان، اصفهانیان و بهاروند با تفسیر متفاوت قانون فعلاً در سمت خود باقی ماندند تا تعجب و حیرت مجریان قانون و مردم را به دنبال داشته باشند و این رفتار را مصداق بارز قانون گریزی با استفاده از نفوذ برخی از نهادهای دولتی بنامند.

با این وجود چندین چهره اثرگذار از جمله محمدرضا ساکت با احترام به قانون به صورت تلویحی کنار رفتند اما فعالیت‌های اخیر نشان دهنده حضور او در فدراسیون فوتبال بدون داشتن سمت رسمی است.

*عبور همیشگی از کارلوس کی‌روش

پس از حضور موفق در جام جهانی و کسب بهترین نتایج تاریخ فوتبال ایران در این رقابت‌ها، فدراسیون فوتبال برخلاف میل باطنی و با فشار مردم، قرارداد این سرمربی پرتغالی را تا جام ملت‌های آسیا تمدید کرد ولی تمدید طولانی مدت را منوط به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دانست که با ناکامی ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، کی‌روش برخلاف علاقه‌اش ایران را ترک کرد و به کلمبیا رفت.

*حواشی گوناگون در کنار نیمکت تیم ملی

پس از جدایی کی‌روش، اسامی مختلف در مدت دو ماه منتشر شد که جالب‌ترین اسامی مربوط به مدیرکل روابط عمومی فدراسیون فوتبال بود که اعلام کرد زیدان و مورینیو در صف مربی‌گری تیم ملی ایران قرار دارند اما تمام این اسامی از سوی فدراسیون رد شد. از طرفی فدراسیون فوتبال با از دست دادن پنجره فیفا دی، اعلام کرده با صبوری و کارشناسی سرمربی آتی تیم ملی را انتخاب می‌کند و عجله‌ای از این بابت ندارد.

با وجود رفتن کی روش به تیم ملی کلمبیا، فدراسیون فوتبال به گونه‌ای عمل کرد که مشخص بود این فدراسیون از قبل هیچ تدابیری را برای جایگزین کردن مربی مناسب به جای او نداشت تا تیم ملی مدت زمان زیادی را به خصوص در پنجره فیفا دی بدون مربی باشد.

*حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های سال ۹۷ حضور بانوان در چند دیدار ملی و باشگاهی بود. این اتفاق ابتدا در بازی دوستانه تیم ملی ایران مقابل بولیوی رخ داد و تعداد معدودی از بانوان از جمله اعضای تیم‌های بانوان و بستگان بازیکنان در این دیدار شرکت کردند و بدون مشکلی بازی تیم ملی را تماشا کردند. این اتفاق در بازی پرسپولیس و کاشیما ژاپن هم رخ داد و هواداران و علاقه مندان به پرسپولیس این دیدار را هم در آزادی تماشا کردند اما بعد از این دو بازی، دیدار دیگری برگزار نشد و بانوان نتوانستند دیدار دیگری را تماشا کنند.

*لغو قرارداد خرید از آدیداس و ناکامی در جذب اسپانسر

بعد از حضور تیم ملی ایران در جام جهانی و به دلیل افزایش تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، این شرکت آلمانی اعلام کرد نمی‌تواند پوشاک تیم ملی را تأمین کنند تا این اتفاق فرصتی برای عقد قرارداد با اسپانسرهای دیگر باشد. تیم ملی به سرعت اعلام کرد که با uhlsport آلمان به توافق رسیده ولی این توافق بدون دلیل خاصی اجرایی نشد و صرفاً در حد استفاده این پوشاک در تیم ملی امید بود تا چندین مرتبه دیگر فراخوان جذب اسپانسر از سوی فدراسیون منتشر شود ولی تاکنون نتیجه‌ای برای تیم ملی ایران به دنبال نداشته است.

*حضور شیخ سلمان و اینفانتینو در ایران

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس فیفا اواسط پاییز در تهران حاضر شدند و علاوه بر برگزاری جلسات اداری مهم، فینال لیگ قهرمانان آسیا را تماشا کردند. در این بازدید، دیداری هم با وزیر ورزش و جوانان داشت و حمایت خود را از ایران در مناقشه فوتبالی با عربستان اعلام کرد ولی حمایت او مشکلی از فوتبال ایران حل نکرد.

*افتتاح زمین شماره دو آکادمی ملی فوتبال

یکی از مهم‌ترین ایرادهای کی‌روش به فوتبال ایران و به خصوص فدراسیون، نبود زمین تمرین مناسب در ایران بود که تیم ملی را خانه به دوش کرده بود و این تیم در طول هشت سال در زمین‌های مختلف تمرین کرد. در نهایت زمین شماره دو آکادمی ملی فوتبال با کیفیت قابل قبول و استانداری افتتاح شد که این موضوع موجب رضایت کی‌روش هم قرار گرفت اما این مربی بیشتر از چند جلسه تمرین، نتوانست از این زمینه استفاده کند.

*ناکامی در در عقد قراردادهای تجاری و حق پخش

برای چندمین سال متمادی، فدراسیون فوتبال با گروه اقتصادی جدید هم نتوانست بر سر مناقشه حق پخش با صدا و سیما به نتیجه برسد. در کنار این موضوع، فدراسیون برای درآمدزایی در ابعاد مختلف فوتبال هیچ طرح و برنامه جدیدی نداشت و نهایتاً توانست پوشاک رسمی تیم ملی را در سر به جام جهانی روسیه و جام ملت‌های آسیا تأمین کند.

* اجرای VAR؛ از شعار تا عمل

در پی افزایش اعتراض‌ها به اشتباهات داوری و استفاده موفق از این سیستم در جام جهانی روسیه، فدراسیون فوتبال وعده فراهم کردن این سیستم را که به صورت ویدئویی به داوران در اتخاذ تصمیم مناسب کمک می‌کند، داد اما در عمل اجرای این سیستم نیازمند ضمانت‌های گوناگون بود از جمله تأیید فیفا و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از قبیل تصویربرداری مناسب مسابقات بود که بر همین اساس فیفا تا فراهم شدن این سخت افزار به فدراسیون فوتبال تاییدیه نداد.

* استفاده از تفاهم نامه همکاری با فدراسیون فوتبال قطر

در سالی که فوتبال ایران به خاطر افزایش قیمت ارز با مشکلات مالی مواجه بود، تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تیم ملی بزرگسالان و امید توانستند اردوهای خود را در کمپ اسپایر قطر برگزار کنند و عملاً این تفاهم نامه همکاری کمک زیادی به فوتبال ایران کرد تا در دوران آماده‌سازی از رقبای خود عقب نیافتد.

* درخشش داوران ایرانی در آسیا

گروه داوری فوتبال متشکل از علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری با قضاوت‌های عالی در جام جهانی و در دیدار رده بندی این مسابقات و عملکرد بی‌نقص در این سال، تبدیل به بهترین داوران آسیا شدند تا در سالی که فوتبال ایران دستاوردی در مراسم برترین‌های آسیا نداشت، جایزه نفیس و ارزشمندی را کسب کنند.

* شکست در مناقشه با عربستان

گره مناقشه ایران و عربستان در سال ۹۷ هم باز نشد تا یک شکست دیگر در دیپلماسی ورزشی نصیب ایران شود. این موضوع بعد از چندین سال کشمکش، در سال ۹۷ با تلاشی از سوی ایران همراه نبود تا همه چیز به آینده و بهبود روابط دیپلماتیک دو کشور منوط شود.

* آماده سازی مناسب تیم ملی امید

تیم ملی امید در سال ۹۷ با کرانچار و حمید استیلی شروع کرد. این تیم با نسلی از بازیکنان جام جهانی رفته ایران خودش را برای شرکت در انتخابی المپیک آماده می‌کند و تاکنون به دلیل برنامه‌ریزی مناسب فدراسیون فوتبال، توانسته بدون مشکل برنامه‌هایش را پیش ببرد و در نوروز هم میزبان مرحله گروهی است.

* شکست و ناکامی بزرگ در فوتبال ساحلی

این رشته ورزشی برخلاف پیش بینی‌ها نتوانست در مسابقات قهرمانی آسیا موفق ظاهر شود. شاگردان مارکو اوکتاویو که در پاییز سال ۹۷ قهرمان مسابقات بین قاره‌ای شده بودند در قهرمانی آسیا با دو شکست مقابل عمان و ژاپن و ناکامی در صعود به مرحله نیمه نهایی نتوانست مجوز جام جهانی را به دست بیاورد.

* تیم‌های ملی فوتبال پایه

در سوی دیگر تیم ملی نوجوانان بعد از یک دوره موفقیت در آسیا و جام جهانی، در مسابقات قهرمانی آسیا ناکام بود تا مطابق معمول عباس چمنیان به عنوان سرمربی از هدایت این تیم کنار برود و کار به حسین عبدی واگذار شود.

همچنین بعد از ناکامی تیم ملی جوانان با فرهادپور غلامی، فدراسیون فوتبال بعد از مدت زمانی طولانی سیروس پور موسوی را به عنوان سرمربی انتخاب کرد تا او نسل جدید فوتبال را برای رسیدن به موفقیت هدایت کند.

* برنامه‌ریزی بهتر نسبت به گذشته در فوتبال بانوان

پس از توقف فعالیت‌های بانوان در دوره کاری علی کفاشیان، مهدی تاج رفته رفته فعالیت این رشته ورزشی را در بخش بانوان فعال کرد و با برنامه‌ریزی کمیته‌های مختلف، فوتبال بانوان در رده‌های سنی مختلف شروع به کار کردند اما تا رسیدن به موفقیت راه بلندی را در پیش دارند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان