تاریخ انتشار: ۰۶:۱۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اقتصاد ایران فاقد مهار‌های لازم برای مقابله با فساد است/ در دولت روحانی فساد موردی به فساد سازمان‌یافته تبدیل شد

غلامرضا ظریفیان عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران می‌گوید چون نظام اقتصادی ایران فاقد مهار‌های لازم برای مقابله با فساد است، سلاطین فساد در اقتصاد رشد می‌کنند.

برخی در جهت معیشت خود مردم را وسیله قرار ندهند

رویداد۲۴  سال ۹۷ سال سلاطین بود، از سلطان قیر تا سلطان گوشت و از سلطان موبایل تا سلطان پتروشیمی، افرادی که با ساخت مافیا در صنایع مختلف کشور، در دوران تحریم، ثروتی قابل توجه برای خود رقم زده بودند.

غلامرضا ظریفیان عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران، درباره فساد اقتصادی می‌گوید شرایطی پیش آمده که عده‌ای در جهت معیشت خود مردم را وسیله قرار می‌دهند. او در تحلیل خود نسبت به اینکه چرا در سال‌های گذشته بیشترین حد فساد در تاریخ کشور رخ داده، می‌گوید نظام اقتصادی ایران فاقد مهار‌های لازم برای مقابله با فساد است.

غلامرضا ظریفیان به رویداد۲۴ می‌گوید: در بررسی میزان فسادپذیری یک اقتصاد باید سازماندهی آن اقتصاد را در نظر گرفت. نظام اقتصادی ایران برخلاف آنچه در قانون اساسی آمده که باید متکی بر بخش دولتی و خصوصی و تعاون باشد، همچنان نظام اقتصادی به شدت وابسته به نفت است و نقش اصلی در اقتصاد ایران را دولت بازی می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: واگذاری شرکت‌ها و کارخانه‌ها به‌صورت غیراصولی در اقتصاد ایران بخش شبه دولتی را ایجاد کرده که به هیچ وجه به دور از فساد نیست.

عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران گفت: ساختار اقتصاد دولتی در ایران برای مقابله با فساد با بند‌هایی روبرو بود که اصولا اجازه فساد‌های بزرگ را نمی‌داد، اما با باز شدن این بند‌ها و ایجاد سیاه‌چاله‌های جدی در اقتصاد ایران و فساد در ساختار اقتصادی ایران رخنه کرد و بار‌ها اقتصاددانان برجسته کشور تأکید کردند، نظام اقتصادی ایران فاقد مهار‌های لازم برای مقابله با فساد است. این مهار‌ها در دوران احمدی نژاد برداشته شد.

ظریفیان تاکید کرد: مسئله تحریم در هر دوره و دور زدن تحریم همواره جولان گاه مناسبی را برای ایجاد فساد به وجود می‌آورد. به طوری که نهاد‌ها و بخش‌های مختلف زمانی که درگیر تحریم می‌شوند، می‌توان آثار نو به نو فساد را مشاهده کنند. در دولت روحانی نیز مهار‌های مقابله با فساد وضع نشد و فساد موردی به فساد سازمان‌یافته تبدیل شد و تا زمانی که ساختار اقتصادی ایران دولتی است مبازه با فساد چندان موفق نخواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
0
0
مشکل ازخود مسیولین است که کنترل ومراقبت یابلد نیستند یا ...
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان