تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸

چرا نشست ترامپ و کیم جونگ اون شکست خورد؟/ نامه‌های عاشقانه همیشه جواب نمی‌دهد

کیم تصور می‌کرده نامه‌های عاشقانه‌اش به ترامپ به لغو تحریم‌ها در ازای چیزی بسیار کمتر از خلع سلاح کامل هسته‌ای منجر خواهد شد. ترامپ هم گمان می‌کرده این نامه‌های عاشقانه به این معناست که آن‌ها می‌خواهند در ازای لغو تحریم‌ها؛ خلع سلاح کامل داشته باشند. روشن است که هیچ یک از تصورات آن‌ها محقق نشد.

نامه‌های عاشقانه همیشه جواب نمی‌دهند/ چرا نشست ترامپ و کیم جونگ اون شکست خورد؟

رویداد۲۴ شواهد نشان می‌دهد دولت ترامپ به این نتیجه رسیده که ترامپ دیگر به تنها قادر به رسیدن به یک توافق با کیم جونگ اون نیست. توییت‌های ترامپ نشان می‌دهد رییس جمهور آمریکا نشست ویتنام با کیم جونگ اون را در میانه مسیر رها کرده و گفته نرسیدن به یک توافق هسته‌ای بهتر از رسیدن به یک توافق بد است.

نشریه آتلانتیک در گزارشی در این باره نوشته دلایل خروج ترامپ از مذاکرات و اینکه قرار است در مورد کره شمالی چه اتفاقی رخ دهد هنوز معلوم نیست. در جلسه محرمانه‌ای که چندی پیش در نماینده ویژه دولت در امور کره شمالی در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا داشت، برخی مسائل روشن شده است.

به گفته یکی از سناتور‌های حاضر در این نشست، دولت امیدوار است که در مذاکرات سطح پایین‌تر که قبلا مسخره‌اش می‌کرد به نتایج بهتری دست پیدا کند. استفان بیگون نماینده ویژه ترامپ در کره شمالی خودش به طور علنی اعلام کرد که اگرچه در مذاکره ویتنام نتیجه‌ای حاصل نشد، اما دیپلماسی شخص ترامپ با کیم ممکن است رهبر کره شمالی را مجبور کند که بار دیگر وارد مذاکراتی مستقیم با آمریکا شوند.

به گزارش رویداد۲۴ یک سال پیش ترامپ به اولین رییس جمهور آمریکا تبدیل شد که با همتای کره شمالی خود دیدار کرده است. یک مقام دولت ترامپ اذعان کرده که تاریخ مذاکرات ناموفق در زمینه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در دوران کلینتون، بوش و اوباما به خودی خود می‌تواند گویای وضعیت کنونی باشد.

در دولت ترامپ روابط با کیم را روابطی فوق العاده می‌خوانند و دلیل پیروزی را تاکنون رویکرد آن‌ها در تعیین زمان و مکان ملاقات سران دو کشور با یکدیگر معرفی می‌کردند. منتقدان، اما بر این باورند که ترامپ برای پیشبرد این هدف خود همه مشاورانش را از خود دور کرده است. بعد از پایان نشست دوم با این حال دولت ترامپ اعلام کرد نشست شکست خورده است. این اعلام شکست می‌تواند به قدرت گرفتن دیپلمات‌ها و تکنوکرات‌ها منجر شود.

کریس مورفی درباره جلسه ارائه گزارش بیگون به سنا به آتلانتیک گفته در نشست هانوی برای بیگون مسجل شده که کیم دارد وقت تلف می‌کند. استدلال بیگون این بود که با خروج از نشست شرایط جدی تری برای مذاکرات در سطح مقامات رده پایین‌تر می‌شود تدوین کرد.

بیگون در کنفرانسی در واشنگتن از مذاکرات مستقیم کیم جونگ اون و ترامپ دفاع کرده و گفته ما ۲۵ سال سعی کردیم از سطح مذاکرات کاری فراتر برویم، ولی هیچ موفقیتی کسب نمی‌کردیم. کیم تنها کسی است که واقعا می‌تواند به همتایان من که در آن سوی می‌نشینند اجازه بدهد منعطف و خلاق باشند.

با این حال یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه به آتلانتیک گفته کیم هنوز به زیردستانش اجازه مذاکره را اعطا نکرده است. او گفته ما نیاز به مذاکره کنندگانی از سوی کره شمالی داریم که آزادی عمل بیشتری در مذاکرات داشته باشند.

ران جانسون که در جلسه ارائه گزارش سنا حضور داشته نیز به آتلانتیک گفته کیم به اشتباه تصور می‌کند که می‌تواند به زور به توافق اقتصادی با ترامپ در ازای یک سری اقدامات محدود برسید. او فکر می‌کرد به هانوی می‌رود و با ترامپ به یک توافق بد دست پیدا می‌کند. اما به گفته مورفی آنچه از صحبت‌های بیگون بر می‌آمده این بوده که سران هر دو کشور یک ماه بعد از نشست سنگاپور را با این توهم که قادرند دیگری را به سمت یک توافق خوب از نظر خودشان سوق دهند گذراندند و در هانوی فهمیدند چه اشتباه استراتژیکی مرتکب شده‌اند.

مورفی گفته کیم از طریق زیردستانش این پیام را داده که حاضر به هیچ پیش مذاکره جدی‌ای نیست. اما ترامپ با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌اش این تصور را داشته که می‌تواند کیم را مجبور به یک توافق جامع کند. توافقی که هرگز حاصل نمی‌شد و به جای اینکه بلافاصله برخی اقدامات جهت اعتماد سازی را جایگزین کند از کوره در رفته و نشست را ترک کرده است.

مورفی در این باره گفته از ان طرف هم کیم تصور می‌کرده نامه‌های عاشقانه‌اش به ترامپ به لغو تحریم‌ها در ازای چیزی بسیار کمتر از خلع سلاح کامل هسته‌ای منجر خواهد شد. ترامپ هم گمان می‌کرده این نامه‌های عاشقانه به این معناست که آن‌ها می‌خواهند در ازای لغو تحریم‌ها؛ خلع سلاح کامل داشته باشند. روشن است که هیچ یک از تصورات آن‌ها محقق نشد.

به گزارش رویداد۲۴ کره شمالی پیش از این نیز بار‌ها وعده داده خلع سلاح کامل هسته‌ای خواهد کرد، اما درعوض هیچ کاری نکرده و تنها می‌خواسته از مزایای اقتصادی این ادعا بهره ببرد. بیگون، اما در نشست سنا ادعا کرده اطمینان دارد که استراتژی مبنایی دولت تنها راه عمل واقعی است چرا که هیچکس نمی‌داند کیم چه کار خواهد کرد.

دولت ترامپ خروج ترامپ از نشست را حاوی پیامی برای کره شمالی خوانده‌اند و معتقدند خلع سلاح ناقص هسته‌ای قابل قبول نیست.

ویکتور چا که در دولت بوش یکی از مذاکره کنندگان با کره شمالی بوده گفته هر دو طرف یک درس از نشست هانوی گرفتند: اعمال فشار کارساز است. بیگون گفته بر روی ما فشاری وارد نشده، اما اذعان کرده نمی‌دانند که کره شالی قرار است برنامه‌های هسته‌ایش را از سر بگیرد یا نه. سفیر پیشین آمریکا در کره جنوبی گفته سران هر دو کشور این درس را گرفتند که عشق همیشه پیروز نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان