تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با رویداد۲۴

خانه‌های غیراصولی در مسیر سیلاب محله سعدیه شیراز ساخته شده است/ بافت تاریخی آسیب ندید

سولماز دهقانی عضو شورای شهر شیراز می‌گوید: ساخت و ساز‌های بی‌رویه و غیراصولی در دامنه کوه‌ها انجام شده که تمام این مسائل باعث شد سیلاب‌ها از کوه‌ها به شهرک سعدیه وارد شود.

شورای شهر شیراز

رویداد۲۴ هنوز آثار سیل شیراز از بین برده نشده است؛ مشکلات خانه‌های محله سعدیه شیراز هنوز پابرجاست و بسیاری از مردم در سختی زندگی می‌کنند. آنگونه که گفته شده، شهرداری در حال تخلیه گل و لای باقی مانده از حادثه سیل است. عضو شورای شهر شیراز گفته بیشترین تمرکز شهرداری در روزهای جاری بر محله سعدیه شیراز است.

سولماز دهقانی عضو شورای شهر شیراز به رویداد۲۴ می‌گوید: بعد از سیل شیراز نیرو‌های نظامی و شهری در صحنه حاضر شدند با کمک ارگان‌های مختلف، آسیب دیدگان در محله دروازه قرآن به کمپ‌های طراحی شده برده شدند. اعضای شورای شهر و شهرداری تا دیروقت در صحنه حاضر بودند و محل‌های مختلف را بازدید کردند. ساعت ۱۱:۳۰ شب حادثه نیز اعضا با شهردار و معاونان جلسه داشتند و در آن جلسه تقسیم وظایف انجام شد و تصمیماتی گرفته شد.

عضو شورای شهر شیراز می‌گوید: کارگروهی برای بررسی حادثه سیل دروازه قرآن در شورای شهر شیراز تشکیل شد و قرار است ابعاد حادثه و علل آن به طور جدی‌تر بررسی شود و بعد از بررسی‌ها، نتیجه به مردم اعلام خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: علاوه بر دوازه قرآن، محله سعدیه آسیب فراوانی دیده بود و آب در کوچه‌های شهرک جاری شده بود. همان روز تصمیم گرفته شد تونل شهرک سعدی بسته شود، چون سیلاب از آن حرکت می‌کرد بنابراین فکر می‌کنم بیشترین اقدامی که در روز‌های آینده باید انجام شود تا مشکلات مردم حل شود، مربوط به محله سعدیه است.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: بافت تاریخی هم سرکشی شد که آبگرفتگی داشت، البته تا کنون گزارشی مبنی بر آسیب به بافت تاریخی به ما نرسیده است و فقط موضوع آبگرفتگی بود، با اینهمه آب در خانه‌های قدیمی جمع شده بود. سازمان میراث فرهنگی در حال بررسی است که مشکلی برای بافت تاریخی ایجاد شده یا خیر. همچنین خانه‌های جدید در آن منطقه دچار مشکل شده بود که نیرو‌های شهرداری همانجا هستند در حال رسیدگی به مشکلات هستند و شهرداری پمپ به منطقه برده بود و آب خانه‌ها را تخلیه کرده بودند.

او گفته متاسفانه به دلیل اینکه محل سعدیه بافت فرسوده دارد و زیرساخت‌های مناسبی ندارد و حتی کانال‌هایی برای هدایت آب در آنجا تعبیه نشده است، ضمن اینکه ساخت و ساز‌های بی‌رویه و غیراصولی در دامنه کوه‌ها انجام شده که تمام این مسائل باعث شد سیلاب‌ها از کوه‌ها به شهرک سعدیه وارد شود.

دهقانی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که گفته شد این بود که کانال‌های محله سعدیه مدت‌هاست لایروبی نشده بود که این موضوع در حال بررسی است و آن را پیگیری می‌کنیم. البته در گزارش شهرداری آمده بود که لایروبی کانال‌ها انجام شده بود، اما حجم آب بسیار زیاد بود. در مسیر سیلاب‌ها خانه‌های غیراصولی بسیار زیادی ساخته شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر جان مردم و مشکلات آن‌ها اهمیت دارد بنابراین پس از اینکه از مرحله بحران عبور کردیم، مسائل و گزارش‌های این چنینی یکی یکی رسیدگی می‌شود و مسائل به صورت تخصصی آسیب شناسی خواهد شد.

عضو شورای شهر شیراز گفته روز حادثه دروازه قرآن به سمت ماه فیروزان رفتیم که قرار بود تخلیه شوند. نگران بودیم سیلابی که از سمت غرب به شرق می‌رود مشکلی برای اهالی منطثه ایجاد کند و خطرآفرین باشد. شهرداری چندین دستگاه اتوبوس در اختیار مردم منطقه قرار داد و به مردم هشدار دادیم که به با اتوبوس‌ها به کمپ‌ها بروند. بسیاری از مردم همکاری کردند و در کمپ‌ها اسکان یافتند و همه ساکنانی که خانه‌هایشان کنار رودخانه بود، تخلیه شدند.

دهقانی در پایان می‌گوید: از مردم شیراز تشکر می‌کنم در بحران بسیار همکاری کردند و در اسکان خانواده‌های حادثه دیده بسیار کمک کردند. کل حادثه در ۱۵ دقیقه اتفاق افتاد بنابراین باید از این به بعد باید فکر کرد و زیرساخت‌ها را درست کرد. بعد از حادثه باید به صورت جدی کار کنیم و به مردم آموزش دهیم چگونه در مواجهه با حوادث طبیعی رفتار کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان