تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
فیاض زاهد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تندروها می‌خواهند القا کنند هیچ چیز در کشور قابل تغییر نیست/ آمار شاخص‌های اجتماعی نگران کننده است

فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: تزریق ناامیدی به جامعه و گفتن اینکه «اشتباه کردید که به روحانی رای دادید» توسط تندروها و دلواپسان، ائتلاف عربستان، اسرائیل و ترامپ، در واقع جوی را ایجاد کرده که بخشی از آن واقعی و بخشی از آن کذب است. مجموعه این حوادث می‌خواهد این تفکر را به مردم القا کند که هیچ چیز در این کشور تغییر کردنی نیست و اگر می‌خواهید رای دهید، نهاد‌های موازی این اجازه را به شما نخواهند داد

فیاض

رویداد۲۴ هرچه به سال ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم، به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی رو به وخامت می‌رود و نارضایتی مردم از دولت و مسئولان نیز بیشتر می‌شود. سال ۹۷ آمریکا از برجام خارج شد، ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفت و اقتصاد ایران دچار تورم و نابسامانی شد. اعتماد عمومی در پی این شرایط چندان راضی کننده نبود و نه تنها روحانی بلکه اصلاح طلبان نیز با مشکل مواجه شدند.

کارشناسان و تحلیلگران، اما بر این عقیده هستند که مردم جامعه بر عقایدشان پایبند هستند و اگر روحانی بر وعده‌هایی که در زمان انتخابات به مردم داده است، جامه عمل بپوشاند، می‌تواند بار دیگر اعتماد مردم را جلب کند.

فیاض زاهد فعال و کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به شرایط حسن روحانی در میان جامعه و اصلاح‌طلبان به رویداد۲۴ گفت: براساس نظرسنجی‌ها و پایش‌های صورت گرفته توسط نهاد‌های علمی، شاخص‌های مختلف که موضوعات مختلفی همچون امید، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، انتظار و تحول اجتماعی، مهاجرت و ... همگی آمار‌های نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد و محبوبیت رئیس جمهور به شدت کاهش پیدا کرده است که بخشی از آن به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت و نزدیکان ایشان بوده و بخشی هم مربوط به شرایط بین‌المللی، ظهور ترامپ، خروج آمریکا از برجام و بخشی هم به دلیل تحرک عربستان و ... بوده است.

زاهد ادامه داد: تزریق ناامیدی به جامعه و گفتن اینکه «اشتباه کردید که به روحانی رای دادید» توسط تندروها و دلواپسان، ائتلاف عربستان، اسرائیل و ترامپ، در واقع جوی را ایجاد کرده است که بخشی از آن واقعی و بخشی از آن کذب است. همچنان معتقدم که مجموعه این حوادث می‌خواهد این تفکر را به مردم القا کند که هیچ چیز در این کشور تغییر کردنی نیست و اگر می‌خواهید رای دهید، نهاد‌های موازی این اجازه را به شما نخواهند داد؛ لذا این پیامی است که مخالفان سعی دارند در ذهن مردم جا بیاندازند. طبیعی است که هر صدا، کنش و فعالیتی در این راستا، بازی در زمین دشمنان است.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه در انتخابات سال آینده شاهد کاهش حجم مشارکت خواهیم بود، تصریح کرد: این یک اجماع فرایند ناپذیر نیست که بگوییم قطعا اینگونه خواهد بود. اگر فردا انتخابات برگزار شود، ما شاهد مشارکت بالایی خواهیم بود، اما بهتر است از فرصت باقی مانده استفاده کنیم و نه در حوزه مطالبات بلکه در حوزه کنش‌های سیاسی، اخذ تصمیم‌های مهم و مطلوب، قطعا در این راستا کمک کننده خواهد بود.

زاهد ادامه می‌دهد: به موضوع استعفای دکتر ظریف نگاه کنید، جامعه‌ای که به شدت خموش و ناامید و سرخورده بود، به یکباره یک خیزش عمومی را در جهت درخواست برای نپذیرفتن استعفای اقای ظریف را در سطح گسترده‌ای دیدیم که نشان داد اکثریت جامعه ایران به مدل و الگویی که جریان اصلاح طلب دنبال می‌کند، اعتقاد دارند. درست است که مخالفت با ظریف هم و درخواست برای موافقت با استعفای ایشان هم دیده می‌شد، اما به هیچ عنوان قابل مقایسه با مخالفان استعفا نبود. موافقان استعفای ظریف اقلیت کمی بودند همراه با لابی اسرائیل و عربستان و تندرو‌های داخلی.

زاهد ادامه داد: یادتان باشد اگر مردم به یک کاندیدای رای می‍دهند، معمولا او را در طول خدمت با وعده‌هایی که داده است مورد سنجش قرار می‌دهند. زمانی که در صحنه انتخابات قرار می‌گیریم، این مردم به جهت اینکه نگاهشان به کنش‌های داخلی است، کاندیدای مطرح را با رقبایش مورد بررسی قرار می‌دهند.

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه در سال جدید و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی ممکن است به مراتب بدتر شود، آیا این وضعیت ممکن است در انتخابات‌های سال آتی تاثیر گذار باشد گفت: معتقدم از آنجایی که بخش اعظم مشکلات ما ریشه‌های سیاسی دارد و با تغییر رویکرد‌های سیاسی اثرات اقتصادی هم پدیدار خواهد شد، باید بگویم اگر دولت بتواند اقدامات مثبت و موثری در تحقق وعده‌هایی که داده است، پافشاری کند، مانند گردش آزاد اطلاعات، ارتباط با جامعه جهانی، تعامل هوشمندانه در موضوع همکاری با دول اروپا، چین و روسیه و ... قطعا شرایط تغییر خواهد کرد. 

زاهد معتقد است شرایط ترامپ در آمریکا به هیچ عنوان مناسب نیست، ما در واقع شبیه به آن دونفری هستیم که در حال دوئل با یکدیگر هستیم و حس هوشمندی به بازی ما نقش مهمتری را خواهد داد. من اگر همین امروز رئیس جمهور بودم طبیعتا اجازه مذاکره با آمریکا را نمی‌دادم. گفتگو‌ها با آمریکا باید قبل از خروج آن‌ها از برجام اتفاق می‌افتاد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
0
3
در قسمتی از متن سخنان ایشان آمده است: " مجموعه این حوادث می خواهد این تفکر را به مردم القا کند که هیچ چیز دراین کشور تغییر کردنی نیست واگر می خواهید رأی دهید, نهادهای موازی این اجازه را به شما نخواهند داد"
جناب آقای فیاض زاهد القا چیست؟ مااین گونه سنگ اندازیهای جناح تندرو وتمامیت خواه ونتایج آن را به عینه لمس می کنیم ازجمله برجام وبقیه موارد را!!!!
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
3
2
کارشناس نما ! آن کس که باید نامش در کنار رژیم صهیونیستی برده شود ، کسانی هستند که با فشار بی بی سی و حمایت پیدا و پنهان آمریکا روی کار آمدند و تندروترین دشمنان کشور بر روی آن اسم میانه رو گذاشته اند ، نه دلواپسان که نه تریبون رسمی دارند و نه قدرت و ثروت مادی و تنها از روی دلسوزی و از شدت غصه ناله سر می دهند ! ثانیا ، کدام خیزش عمومی ؟!!! میلیون نفر از مردم تهران گرفته تا دورافتاده ترین روستاهای کشور ( که از قضا خیلی از آنها زیر سایه مدیریت تدبیر و امید روزگار خوشی را سپری می کنن !!! ) کوچک ترین اعتنایی هم به نمایش ( و نه استعفا ) ظریف نکردند ! مردم آنقدر بیکار نیستند که دل مشغولی شان مظلوم نمایی بچه تاجری فرنگی مآب و نیرنگ باز باشد !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
2
4
خطاب به سید : خود گویی وخود خندی
عجب مرد هنرمندی
دلواپسان عده معدودی هستند که درپشت پرده توسط باندهای فوق العاده پرقدرت حمایت می شوند واصلا" دلسوزی برای منافع ملی ندارند وفقط به منافع همان باندهای پرقدرت می اندیشند!!!
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
استانی دولت را پخش کنند نه ما که در مصلی امام و در حمایت از رئیسی تهران را به لرزه درآوردیم و تا چند ساعت ترافیک کل شهر را قفل کرد از ازدحام مردم ... که البته از این بابت از اصلاح طلبان عذر می خواهیم !!!!!!!!!
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
3
1
وقتی ما دلواپسان درباره روحانی و عمله جات او صحبت میکردیم، ناشناسانی چون شما گفتند ، به شیخ اصلاحات و مرد اعتدال تهمت نزنید و بدون مدرک صحبت نکنید ! حالا جواب ما به شما نیز همین است . بروید سند و مدرک پیدا کنید که امثال رئیسی ، جلیلی ، حاجی دلیگانی ، نقوی حسینی و بذرپاش وابسته به قدرت اند !
در انتخابات که هر چه زور زدید ، هیچ خلافی از ایشان نیافتید ! وابسته به قدرت آن رئیس جمهوری است که اسمش چیز دیگری است، مدرکش نامعلوم و خانه اش متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است ، آن وقت مخالفین خود را بی سواد ، بزدل و بی شناسنامه معرفی می کند و کسی هم یقه ی او را نمی گیرد ! وابسته به باندهای قدرت معاون اولی چون جهانگیری است که حکم محکومیت انفصال از خدمات دولتی دارد و به عنوان نفر دوم دولت فعالیت می کند و کسی هم نمی گوید بالای چشمت ابرو ! وابسته به باندهای قدرت آن دولتی است که قرار بود اعتبار رو به گذرنامه ی ما برگرداند و اکنون اعتبار را از شلوار ما هم برده که زن ایرانی را در تفلیس لخت می کنند و به پسر ایرانی در جده تعدی می نمایند ! هیچ کس هم زورش نمی رسد که حرف حق مردم را به گوش چنین دولت و رئیس جمهوری برساند ! در ضمن اقلیت طرفداران روحانی اند که از فرط کم بودن آنها ، حتی رسانه های اصلاح طلب نیز شرم دارند ، تصاویر سفرهای انها را نشان بدهند
نظرات شما
پیشخوان