تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا چه تبعاتی دارد؟

یکی از رسانه‌های آمریکایی از احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی آمریکا خبر داده است. در صورت به وقوع پیوستن این امر، این اولین بار خواهد بود که آمریکا یک نهاد نظامی رسمی در یک کشور را در این فهرست قرار می‌دهد.
احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا چه تبعاتی خواهد داشت؟
 
رویداد۲۴ ظاهرا دولت ترامپ قصد دارد به زودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در اقدامی بی سابقه در راستای کمپین حداکثر فشار علیه ایران در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار دهد. در نخستین واکنش حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسون امنیت ملی مجلس گفته بود اگر آمریکا چنین اقدامی کند، ایران نیز نظامیان آمریکا را در کنار داعش قرار می‌دهد. این حرف پیش از این توسط سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه نیز مطرح شده بود.
 
مجله وال استریت ژورنال نیز به موضوع قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اشاره کرده و در گزارشی نوشته این اولین بار خواهد بود که آمریکا یک شاخه از نیرو‌های نظامی یک دولت خارجی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.
 
بر اساس گزارش این مجله آمریکایی، وزارت خارجه این کشور این گزارش را تایید نکرده است. کارشناسان بر این باورند که هنوز مشخص نیست که قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی چه تغییراتی قرار است در وضعیت موجود ایجاد کند چرا که در حال حاضر نیز ایران تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکاست و خود کشور ایران از نظر دولت آمریکا یک کشور حامی تروریست است.
 
ریچارد نفیو یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما و طراح رژیم تحریم‌ها علیه ایران گفته به سختی میتوان تحریم‌هایی سخت‌تر از تحریم‌های موجود را تصور کرد.
 
نشریه گاردین نیز در گزارشی این موضوع را تحلیل کرده و نوشته در صورت اجرایی شدن چنین اقدامی، احتمال تشدید وحشت بین کمپانی‌های خارجی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران دارند وجود خواهد داشت.
 
وال استریت ژورنال نیز در گزارش خود گفته مقامات پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از تبعات این تصمیم و تحریک نیرو‌های ایرانی علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه نگرانند.
 
رویترز در گزارشی با اشاره به این تصمیم دولت ترامپ از قول سه مقام آمریکایی نوشت: این اولین باری است که واشنگتن واحد نظامی یک دولت دیگر را در زمره گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.
 
سی ان بی سی نیز نوشت: منتقدان معتقدند این تصمیم زمینه را برای اقدام متقابل دیگر کشور‌ها و دولت‌های غیر دوست علیه نیرو‌های آمریکایی فراهم کند.
 
در سال ۲۰۰۷ وزارت خزانه‌داری آمریکا، سپاه قدس که واحد برون مرزی سپاه پاسداران است را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. ایران در همان زمان تهدید کرد که پاسخ این تصمیم آمریکا را خواهد داد.
 
به گزارش رویداد‌۲۴ محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران در سال ۹۶ هشدار داد اگر آمریکا تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران ایران را اجرا کند، «باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را به شعاع ۲ هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.»
 
سرلشکر جعفری در جلسه شورای راهبردی سپاه گفته که اگر دولت آمریکا سپاه پاسداران ایران را یک سازمان «تروریستی» بخواند، سپاه پاسداران هم «ارتش آمریکا را در سراسر جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت.»
 
فهرست نهاد‌های تروریستی خارجی موسوم به FTO مهم‌ترین فهرست گروه‌هایی است که آمریکا تروریستی می‌خواند و مسئول تهیه آن وزارت خارجه آمریکا است. معنای دیگر قرارگرفتن در این فهرست، رویارویی نظامی و دفاعی با نیرو‌های آمریکایی است.
 
سازمان مجاهدین خلق پیشتر در این فهرست قرار داشت، اما حالا نام این گروه حذف شده است. داعش، جندالله، حماس و القاعده همچنان در این فهرست هستند. هنوز مشخص نیست چه تبعاتی در صورت قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در انتظار این نهاد نظامی است.
 
احتمال محدود شدن دست کشور‌هایی نظیر عراق و عمان که رابطه اقتصادی و فرهنگی عمیقی با ایران دارند و در عین حال با آمریکا روابط گسترده‌ای دارند نیز وجود دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
1
0
اینکه درسال 96 یکی ازفرماندهان سپاه گفته بود که اگر امریکا سپاه راتحریم کند باید پایگاههای خود را تا شعاع دوهزار کیلیومتری برد موشکها.... برد این راهم فکرش را کرده اند که اگر کوچکترین موشکی ازطرف ایران پرتاب بشود انها هم ساکت نمیشوند گذاشته از انکه اجماع جهانی را علیه ایران به مرحله اجرا درمیاوردندتازه با توجه به سلاحهایی که دارند خدای ناکرده تهران را باخاک یکسان میکند ملت ایران موشکهای صدام را فراموش نمیکرد که چطوری تهران را میزد تازه ان موشک بردش زیاد نبود وپیشرفته نبود ومیزان تخریبش هم به شکل موشکهای فعلی که دنیا ساخته است نبودپس باید عاقلانه رفتارکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
دوست عزیز شما که عاقلی چه پیشنهادی باید کرد؟؟؟ وقتی گرگ دندونای تیزشو نشون میده باید مقابله به مثل کرد وگرنه تیکه پارت میکنه اگه عقب نشینی کنی. چند سال عقب نشینی کردیم اخرش چی شد؟؟؟
سارا.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
اگه گرگ رو مثال میزنید باید بگم، راه حل های دیگه ای هم هست، مثلا وارد محوطه گرگ نشیم!
ولی بهتره به راههای هوشمندانه و منطقی دربرخورد با انسان فکرکنیم، چون قطعا هوش آمریکاییها درحد گرگ نیست! ;-)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
3
0
باید معمولی و در حد گلیممون پا دراز کنیم .
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
عیبی نداره
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
3
2
وقتی ایرانیهای سلطنت طلب و منافقین دست به دامن ترامپ میشون ایرانرا تحت فشار قرار ده از بیگانه چه توقعی داریم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
1
1
نظربراین هست سپاه با ارتش ادقام شوند و طرح ریزش پرسنل ارتش بالای بیست سال رو انجام بدند تا ازسپاه دست بکشند و سپاه به رسمیت یک ارتشی ثبت شوند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
1
2
اگر فقط نظاره گر موشکهای صدام بودیم امروز به اینجا نمیرسیدیم که بتوانیم مقابل یک ابر قدرت بایستیم.و اگر این ابر قدرت پوشالی توان مقابله با ما را داشت حتما در سوریه این کار رو میکرد.ما پایمان در حد گلیم خودمان است این امریکاست که پایش را از گلیمش درازتر کرده و چاره کار قطع کامل این پاست
انقلابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
1
امریکا غلط اضافی می کنه یادشون شده که نیروهای سپاه وقتی تو دریای عمان گرفتنشون خودشونو خیس کرده بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
0
0
واعدوا لهم مااستطعتم من قوه من رباط الخیل ترهبون به عدوالله وعدوکم...
این پاسخ کوبنده ی کتاب خدا به تمامی کسانیست که از هراس مقابله با دشمن تا دندان مسلح خبیث وکینه توز به سوراخهای خود چپیده اند :هرآنچه در توان دارید از توانمندی برعلیه دشمن خود آماده کنید تا به واسطه آن دشمن خدا ودشمن خودتان را به هراس آورید..
دشمن از توانمندی سپاه سخت در هراس است این چنگ ودندان نشان دادنها نشانه ی توان او نیست بلکه نشانه ی ترس اوست ....نگران نباشید برادران وخواهران نصرت الهی نزدیک است...الیس الصبح بقریب ...
نظرات شما
پیشخوان