تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
زهرا ساعی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

توزیع ضعیف کمک‌ها، باعث بی‌اعتمادی سیل زدگان شده است/ مدیریت بحران باید از زیرمجموعه وزارت کشور خارج شود

ساعی می‌گوید: عدم‌مدیریت در شرایط بحران، کار را به جایی می‌رساند که امروز برخی از مردم سیل‌زده جلوی دوربین می‌آیند و می‌گویند حتی یک پتو هم به ما نرسیده است.

توزیع ضعیف کمک‌ها، باعث بی‌اعتمادی سیل زدگان شده است/ مدیریت بحران باید از زیرمجموعه وزارت کشور خارج شود

رویداد۲۴ محمد آیتی: از قرار معلوم قصه پرغصه عدم مدیریت در کشور ادامه دارد و برای چندمین بار باز هم شاهد توزیع نه چندان مناسب کمک‌های اولیه به حادثه‌دیدگان هستیم. این روز‌ها بسیاری از مردم سیل‌زده از نحوه امدادرسانی ناراضی هستند و می‌گویند حتی از داشتن امکانات ضروری هم محرومند. از طرفی، جمع‌آوری کمک از طرف سلبریتی‌ها هم ممنوع شده و به تبع همین رویکرد، گفته می‌شود کمک‌های نقدی واریزشده مردم به سازمان‌های دولتی رقم بالایی را نشان نمی‌دهد.

در همین خصوص، زهرا ساعی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس به رویداد۲۴ گفته: تمام دولت‌ها در کشور‌های مختلف به دنبال این هستند که فضایی را ایجاد کنند تا اعتماد حداکثری در جامعه ایجاد شود، زیرا مشروعیت و پیشبرد هرچه بهتر اهداف دولت‌ها در گرو این موضوع است.

وی افزود: عدم‌اعتماد مردم به دولتمردان زمانی خود را بیش از پیش نشان می‌دهد که کشور وارد بحران شده باشد و نیاز به کمک همه‌جانبه مردم داشته باشد. بطور مثال چند هفته‌ای است که سیل بسیاری از استان‌های کشور را فرا گرفته و خسارت‌های جانی و مالی زیادی را هم ببار آورده است و مدیریت این بحران عظیم نیازمند وحدت و همدلی مردم و مسئولان است. چه در حادثه سیل اخیر که هنوز هم در جریان است و چه در حوادث گذشته دیگر مثل زلزله کرمانشاه دیدیم که بسیاری از مردم آسیب‌دیده از نحوه کمک‌ها ناراضی بودند. دلیل اصلی این اتفاق، نبود مدیریت بحران واحد است.

ساعی تصریح کرد: در سیل اخیر، دولت و نهاد‌های غیردولتی زیادی پای کار آمدند و حقیقتاً هم کمک کردند و این امدادرسانی همچنان ادامه دارد، اما اگر همه این کمک‌ها زیر سایه یک فرماندهی واحد نباشد نتیجه‌اش عدم‌رضایت مردم آسیب‌دیده است. عدم مدیریت در شرایط بحران، کار را به جایی می‌رساند که امروز برخی از مردم سیل‌زده جلوی دوربین می‌آیند و می‌گویند حتی یک پتو هم به ما نرسیده است. من منکر کمک‌ها نیستم، ولی در مواقع بحران همیشه شاهد توزیع ضعیف کمک‌ها به مردم هستیم و همین اتفاقات باعث بی‌اعتمادی سیل زدگان و مردم در جامعه شده است.

نماینده تبریز خاطرنشان کرد: به نظر من لازم است که مدیریت بحران در کشور مستقل شود، یعنی از زیرمجموعه وزارت کشور خارج شود و بصورت یک سازمان مستقل درآید. اینکه بحران را چگونه مدیریت کنیم به تنهایی یک علم است که نیاز به افراد متخصص و کارکرده در این حوزه دارد که این اتفاق با ایجاد یک سازمان مستقل زودتر به واقعیت تبدیل می‌شود.

ساعی در ادامه گفت: شنیده می‌شود که عده‌ای می‌گویند کمک‌های واریزشده مردم به حساب هلال احمر و کمیته امداد خیلی کمتر از این مصیبت بوده و اگر سلبریتی‌ها مثل زلزله کرمانشاه حضور داشتند، وضع به مراتب بهتر از این بود. معتقدم اگر یک سازمان قوی بحران داشته باشیم که در مواقع بحرانی با کیفیت بالا به مردم آسیب‌دیده خدمت‌رسانی کنند و مردم هم این رضایت را بیان کنند، میزان اعتماد در جامعه بالا می‌رود و همان سلبریتی‌ها هم به مانند مردم عادی به این سازمان کمک می‌کنند.

او در پایان به رویداد۲۴ گفته به هر تقدیر بازسازی اعتماد در کشور کاری دشوار و مخصوصاً زمان‌بر است، ولی باید از یک نقطه برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم. از طرفی، جا دارد تا این اتفاق بوقوع بپیوندد از ظرفیت همه افراد سرشناس استفاده کنیم، زیرا مردم سیل‌زده زندگیشان نابود شده و نگران آینده خود هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان