تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
فیاض زاهد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بعید است آمریکا به سمت جنگ نظامی با ایران برود/ ترامپ باز هم رئیس‌جمهور می‌شود

فیاض زاهد کارشناس مسائل سیاسی بر این عقیده است که امکان انتخاب ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری وجود دارد و از این رو امکان سخت‌تر شدن شرایط و ادامه دار شدن این شرایط برای ۵ سال آینده نیز وجود دارد.

فشار بر مردم در سال جدید سخت‌تر می‌شود/ ترامپ بازهم رئیس‌جمهور می‌شود

رویداد۲۴ رابطه ایران و آمریکا به پر تنش‌ترین حالت خود رسیده است؛ تحریم‌های دور دوم اعمال شده‌اند، اتحادیه اروپا تحت فشار آمریکاست؛ سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته و برخی تحلیلگران احتمال جنگ ایران و آمریکا را در این شرایط از نظر دور نمی‌دانند. از آن سو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در راه است. فیاض زاهد کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ وضعیت ایران در شرایط کنونی را تحلیل کرده و به این پرسش پاسخ داده که آینده ایران در بحران تحریم‌ها چه خواهد شد؟ و مهمتر از آن، آیا جنگی در پیش است؟ 

فیاض زاهد به رویداد۲۴ می‌گوید: بدون تردید تحریم‌ها آثار اقتصادی و روانی بسیار زیادی را برای مردم ما به همراه دارد و همه کسانی که اندک اشرافی بر حوزه اقتصادی دارند، می‌دانند به دلیل میزان نفوذ و فشاری که دولت آمریکا روی کمپانی‌های بزرگ دارد، این کمپانی‌ها نمی‌نواتنند از دولت خود تبعیت کنند و به دلیل خصوصی بودن و چند ملیتی بودنشان از آمریکا تبعیت دارند. به طور مثال کشور‌های اروپایی تمایل دارند کشتی‌های ایرانی در بنادرشان پهلو بگیرند، اما وظیفه اپراتوری این بنادر با شرکت‌های خصوصی است و این شرکت‌ها اگر بخواهند با کشتی‌های ایرانی همکاری داشته باشند در لیست تحریم آمریکا می‌روند، به همین دلیل سعی می‌کنند این ریسک را انجام ندهند.

سال ۹۸ سال بسیار حساسی برای ایران است

زاهد ادامه داد: برای اروپا حفظ برجام یکی از اصول است. اروپا اکنون به دورانی به مراتب بدتر از دوران جورج بوش برگشته است که در داستان حمله به عراق شاهد بودیم. تقریبا می‌توانیم بگوییم که کشور‌های بزرگ به جز انگلستان تمایل و همکاری‌ای با آمریکا برای این حمله داشتند و حتی آمریکا برنامه حمله خود را به سازمان امنیت ملی نیز ارائه نکرده بود و این اقدام را به همراه انگلستان پیش برد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ما پیک اصلی مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم، تصریح کرد: امسال سال حساسی برای ایران است و معتقدم با وجود همه تهدید‌ها از آنجایی که اروپایی‌ها علاقمند نیستند که آمریکایی‌ها چنین فشار‌هایی را به ایران وارد کند. چون اگر بحران در این منطقه ایجاد شود موج مهاجرت‌ها معمولا اروپا را در می‌نوردد و هیچ مهاجری به آمریکا نمی‌رود.

زاهد گفته است: خروج ایران از برجام و تمایل ایران برای انجام تمرکز بر پروژه هسته‌ای بدون نظارت بین‌المللی برای اروپایی‌ها یک خطر و تهدید امنیتی محسوب می‌شود. در واقع این چانه‌زنی‌های آمریکا نسبت به برنامه موشکی ایران اگر از یک مسیر توام با گفت‌وگو خارج شود و طرفین در شیپور تندوری و اقدامات رادیکال بدمند، بازهم خطر‌ها را متوجه اروپا می‌کند؛ لذا اروپا تمایلی ندارد از حوزه تعامل و گفت‌وگو خارج شوند. اکنون هم به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در جلساتشان نارضایتی‌های خود را نسبت به دولت آمریکا و ترامپ اعلام می‌کنند، لذا آن‌ها در یک نگاه راهبردی علاقمند به موفقیت دولت ترامپ در مواجهه با ایران نیستند. ضمن اینکه عملکرد ما در حوزه تسلیحات موشکی برای آمریکا مهم است.

بعید است آمریکا به سمت جنگ نظامی با ایران برود

این کارشناس سیاسی ادامه داد: البته ما سه ماه حساس و مهم را در پیش روی خود داریم، فررودین ماه که گذشت و اردیبهشت و خرداد ماه در پیش روی ما قرار دارد. ما اگر از خردادماه به خوبی عبور کنیم، شرایط به نفع ما تغییر می‌کند. دورنمایی که آمریکا بخواهد جنگ نظامی با ایران را متصور شود بسیار بعید است. ایرانی‌ها به دلیل سابقه بسیار کهن خود در اعمال سلطه در منطقه و به دلیل ماهیتی که دارد قطعا تن به سلطه آمریکا نخواهد داد.

زاهد با بیان اینکه دولت‌های اروپایی تسلطی روی کمپانی‌ها ندارند و ما اگر انتظاری از آن‌ها داشته باشیم انتظار نادرست و نابجایی است، اما از نظر سیاسی همراه با دولت ایران هستند و به دنبال دست یافتن به فرمولی هستند که یک اعتماد به نفسی به ایران بدهند و شاید فراتر از این هم نباشد. اگر اروپایی‌ها با این اینستکس بتوانند شرایط مبادله دارو و غذا را برای ایران تسهیل کنند، یک گام بسیار اساسی و مهم برداشته شده است. به نظر می‌رسد حداقل چین و روسیه در بخش بانکی هم در کنار ترکیه به ایران یک فضای تنفسی بدهند. اگر از من بپرسید در سال جدید به ایران فشار می‎آید، به شما می‌گویم بله، این اتفاق رخ می‎دهد، اما اگر برخی فکر می‌کنند ایران در برابر آمریکا تسلیم می‌شود، باید بگویم خیر، به هیچ عنوان چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

شانس ترامپ برای ریاست جمهوری در دوم بیشتر است

زاهد با اشاره به آینده انتخابات آمریکا، گفت: با توجه به پیروزی نتانیاهو و حمایت برخی از شیوخ مرتجع کشور‌های عربی، عقیده دارم شانس ترامپ برای اینکه بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، بسیار بالا است، اما شاید اکنون زود باشد که بخواهیم در این باره صحبت کنیم، یعنی عملا شرایطی که داریم امکان دارد تا ۵ سال دیگر هم ادامه پیدا کند. اما فکر می‌کنم از ماه نوامبر به بعد هر دو طرف بخواهند در شرایط خود بازنگری و حتی به مذاکره نیز روی بیاورند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فیاض زاهد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
0
فشار به کی می آید؟؟؟مردم ..
نظرات شما
پیشخوان