تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
یک کارشناس اقتصادی:

بازار متشکل ارزی نمی‌تواند نرخ ارز را کنترل کند

تشکیل بازار متشکل ارزی اگرچه جزو مهمترین برنامه‌های کاری رئیس کل بانک مرکزی عنوان و این امر ساز و کاری برای ایجاد شفافیت در بازار تلقی می‌شود، اما برخی از کارشناسان نیز معتقدند که این بازار نمی‌تواند نرخ ارز را کنترل کند.
بازار متشکل ارزی نمی‌تواند نرخ ارز را کنترل کند
رویداد۲۴ چند وقتی است که صحبت‌ها درباره تشکیل بازار متشکل ارزی در محافل اقتصادی بسیار است و صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی درخصوص آن بحث در این باره را داغ‌تر کرده است.

عبدالناصر همتی با تاکید بر لزوم تشکیل بازار متشکل ارزی، این بازار را راهی برای ایجاد شفافیت در بازار ارز دانسته و قرار است تا پایان فروردین ماه سال جاری عملیاتی شود.

بر همین اساس هدف اصلی تشکیل بازار متشکل ارزی، ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا در حوزه ارز عنوان شده است و به گفته همتی، این بازار برای اسکناس است که به صورت نقد و الکترونیکی، برای خرید‌های عمده و خرد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

این بازار بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، تشکیل خواهد شد تا ارز‌ها در آن به صورت نقد، مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن، در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

همتی این بازار را فرصتی دانسته تا کسانی که می‌خواهند اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی‌ها به بازار عرضه کنند، بتوانند از آن بهره‌مند شوند و در واقع این بازار به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.

با این حال صحبت‌ها درباره تشکیل این بازار بسیار است و به تعویق افتادن زمان عملیاتی شدن آن، بر حرف و حدیث‌های پیرامونش دامن زده است.

میثم رادپور تحلیلگر مسائل اقتصادی یکی از افرادی است که تشکیل این بازار را چندان موثر نمی‌داند.

وی درباره تاثیر بازار متشکل ارزی بر نرخ ارز می‌گوید: بازار متشکل ارز نمی‌تواند نرخ ارز را کنترل کند.

رادپور با بیان اینکه این بازار تفاوتی را در شرایط بازار ارز ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: بازار متشکل ارزی برای اولین بار در ایران تشکیل می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد بتواند نتایج مطلوبی را در بازار ارز ایجاد کند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
1
1
دیگه کسی به حرفای اینها گوش نمیده همش حرف مفت میزنند. با این روش تا نابودی کشور راهی نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان