تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

گوشی‌های قاچاق چگونه در بازار ایران فروخته می‌شوند؟/ موبایل‌ها توسط شرکت‌های ایرانی بیمه می‌شوند!

با افزایش ورود گوشی‌های قاچاق در ایران، فروشندگان برای جبران نداشتن گارانتی گوشی‌ها، با برخی شرکت‌های بیمه هماهنگی کرده‌اند و گوشی‌ها را در ایران بیمه می‌کنند. این گوشی‌ها به صورت رجیستری شده در بازار به فروش می‌رسند.

از ترک برند‌های معروف موبایل از ایران تا رجیستری گوشی‌های قاچاق

رویداد۲۴ ندا جعفری: طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه یک بار در سال ۱۳۸۴ به شکل ناموفقی اجرا شد اما از سال 96 بار دیگر توسط آذری جهرمی وزیر ارتباطات پیگیری شد و دولت تصمیم گرفت به شکل جدی‌تری به مقابله با موبایل‌های قاچاق برود.

هدف اولیه از اجرای طرح رجیستری این بود که تمامی برندهای گوشی تلفن همراه از طریق مبادی رسمی به کشور وارد و به بازار عرضه شود. با اینهمه گوشی‌های قاچاق همچنان در بازار موبایل به فروش می‌رسند و گفته می‌شود وضعیت برندهای خارجی به خاطر شرایط موجود تغییر کرده است. شنیده‌ها از بازار موبایل حاکی است که بسیاری از برندهای معروفی که در ایران فروخته می‌شوند، توسط نمایندگی‌ها وارد نمی‌شوند و جنس قاچاق هستند. رویداد۲۴ در گزارش خود این موضوع را بررسی کرده که موبایل‌های قاچاق چگونه در بازار ایران فروخته می‌شود:

محسن یکی از واردکنندگان موبایل به رویداد۲۴ می‌گوید: برخی از برندها فعالیت خود را در ایران کم کرده‌اند؛ به عنوان مثال شما دیگر مانند سال گذشته تبلیغات وسیع گوشی‌های موبایل را روی بیلبورد‌های شهر یا در صفحه آگهی روزنامه‌ها نمی‌بینید. اخباری که ما در حد شنیده داریم، این بوده که نمایندگی‌های رسمی فروش گوشی فعالیشان را کم کرده‌اند؛ مثلا فعالیت سونی کاهش یافته و گفته شده هووای یا سامسونگ نیز از ایران خواهند رفت یا فروش خود را محدود به چند مدل خاص می‌کنند، البته در مورد سامسونگ این اتفاق افتاده و اگر شما به نمایندگی رسمی آن بروید، فقط چند مدل خاص فروخته می‌شود.

علی فروشنده موبایل در خیابان جمهوری به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: مدتی است که برند‌های معروف کره‌ای (سامسونگ و ال جی) هیچ تبلغیاتی برای مغازه نمی‌آوردند و قیمت‌ها هم روز به روز بالاتر می‌رود. قبلا نمایندگی‌ها، ماکت گوشی، نایلون، بسته‌های تبلیغاتی و پوستر به مغازه‌ها می‌دادند اما مدتی است که ارائه این اقلام قطع شده است.

ابوذر یکی از فروشندگان موبایل در خیابان جمهوری به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: فروش موبایل در ماه‌های گذشته افت زیادی داشته و مردم کمتر گوشی می‌خرند. فروش موبایل در حال حاضر بدون گارانتی است و راهی که پیدا کرده‌ایم این است که با شرکت‌های بیمه هماهنگ کنیم و گوشی‌های گرانقیمت را بیمه می‌کنیم و حدود ۹ درصد قیمت گوشی در صورتی که مشتری بخواهد بیمه می‌شود که در صورت سرقت گوشی تا ۷۰ درصد قیمت گوشی را بیمه می‌پردازد. بیمه گذار می‌تواند در قبال هرگونه خرابی، شکستگی یا حتی دزدیده شدن گوشی از بیمه غرامت دریافت کند.

این فروشنده موبایل در خصوص رجیستری این گوشی‌ها می‌گوید: رجیستری گوشی‌ها انجام می‌شود، اما اغلب آن‌ها قاچاق هستند.

یکی از افرادی که برای خرید گوشی به علاءالدین آمده بود، به رویداد۲۴ می‌گوید: گوشی خودم را از نمایندگی رسمی سامسونگ خریدم. این نمایندگی کلا دو مدل گوشی می‌فروخت و می‌گفتند واردات مدل‌های دیگر فعلا ممنوع است. جالب اینکه آنها می‌گفتند برای خرید مدل‌های دیگر به سراغ سایر مغازه بروید چون مدل مورد نظر شما اما جنس قاچاق آن در بازار موجود است!

او می‌گوید: بنا به گفته آن‌ها، این گوشی‌ها گارانتی ندارند، چون رسما وارد نمی‌شوند اما برای جبران این وضعیت، برخی شرکت‌های بیمه وارد کار شده‌اند و گوشی‌های قاچاق را با مبلغ ۹ درصد قیمت گوشی بیمه می‌کنند. این بیمه، خسارت‌های دزدی، سوختن گوشی با آب، ضربه، شکستن صفحه نمایش، مشکلات نرم افزاری و موارد این چنینی را شامل می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
کاف زاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
0
0
اصلا همچین‌چیزی صحت نداره من گوشی سامسونگ خریدم معتبر با ضمانتنامه مدل هاشون متنوع بود با تفاوت قیمت و سلیقه
س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
0
0
در ثانی گوشی مگر چند ماه ضمانتنامه داره تا ابد که وجود نداره
س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
0
0
در ثانی گوشی مگر چند ماه ضمانتنامه داره تا ابد که وجود نداره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان