تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

آخرین اخبار سیل ایران/ دستور روحانی برای آمادگی در مقابل موج جدید بارندگی‌ها/ روستاهای بلوچستان در سیل محاصره شدند

رییس جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با استانداران شهرهای سیل خیز، بر هم افزایی همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم در رویارویی با موج جدید بارندگی‌ها تاکید کرد.
آخرین وضعیت سیل در ایران/ دستور روحانی بر آمادگی کامل برای موج جدید بارندگی‌ها/ سیل در خوزستان ادامه دارد/ محاصره چند روستا
رویداد۲۴ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگو‌های تلفنی با استانداران، بسیج و هم افزایی همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم و ضروری برای جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی را در بارندگی‌های اخیر مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهوری همچنین با قدردانی از تلاش‌های ستاد مدیریت بحران و همه دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی، عمومی و نظامی، بر لزوم هوشیاری همگانی نسبت به آغاز موج دوم بارندگی‌ها تاکید کرد.

روحانی از استانداران مذکور خواست با تقویت هماهنگی و هم‌افزایی امکانات و تجهیزات همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط، نسبت به مواجهه با حوادث احتمالی کاملا آمادگی داشته باشند.

در این تماس‌های تلفنی، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، فریدون همتی استاندار هرمزگان، محمد جواد فدایی استاندار کرمان، علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، سید موسی خادمی استاندار لرستان و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز گزارشی از وضعیت منطقه و تدابیر اتخاذ شده برای رویارویی با افزایش احتمالی بارندگی‌ها و مدیریت مناسب اوضاع ارایه کردند.
 
آب کرخه وارد روستاها شد

قاسم ساعدی در حاشیه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری ضمن ارائه آخرین گزارش در خصوص وضعیت استان سیل زده خوزستان بیان کرد: استان خوزستان دارای دو رودخانه پرآب کارون و کرخه است که از بزرگترین رودخانه‌های کشور به حساب می‌رود. بعد از سال‌ها خشکسالی با توجه به بارش‌ها و رحمت الهی پست سد‌ها از آب پر شد و به دنبال رهاسازی آب دو رودخانه کارون و کرخه سیلابی شده و آب وارد روستا‌های منطقه شد.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به حضور پرشور مردم در جهت تقویت سیل بند‌ها و همچنین حضور ماشین آلات دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی مردم در برابر سیل مقاومت کردند. سیل در خوزستان از رودخانه کرخه شروع شد و تاکنون نیز جاری است. علی رغم حضور مردم و کمک نیرو‌های جهادی و ستاد مدیریت بحران خیلی از روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفتند. با توجه به این که سه هفته دیگر فصل برداشت است، اکنون با جاری شدن سیل خوشه‌های طلایی گندم در زیر آب رفته است.

خسارت چشمگیر دامداران

ساعدی ادامه داد: با جاری شدن سیل در شوش، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه کشاورزان و دامداران خسارت چشم‌گیری دیده‌اند. اکنون نیز در بخش دشت آزادگان و هویزه برخی از روستا‌ها در محاصره سیل قرار دارند و مردم در حال مقاومت هستند. با وجود کمبود خاک و گونی در این مناطق امکان رساندن آن‌ها نیز وجود ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: منازل مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها و شبکه‌های فاضلاب شهری و زیرساخت‌ها آسیب جدی دیده است. امیدواریم دولت بعد از پایان سیل در استان با تشکیل ستاد ویژه به بررسی میزان خسارات وارده و جبران آن اقدام کند. سرعت عمل در جبران خسارات باعث امیدوار شدن مردم می‌شود. وزارت نیرو باید در زمینه مدیریت آب تجدید نظر کند و مدیریت آب باید در چارچوب مدل‌های علمی انجام شود.

تحریم‌ها اجازه کمک رسانی به مردم سیل زده نداد

ساعدی در ادامه با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا در رسیدن کمک‌های مالی به مردم سیل زده بیان کرد: آمریکا اوج خباثت خود را نشان داده است. از نظر اخلاق بشر دوستانه در هر جایی که حادثه‌ای غیر مترقبه رخ دهد وظیفه انسانی حکم می‌کند تا به یکدیگر کمک کنیم. اما اکنون تحریم‌ها باعث شده کمک نقدی به دست مردم سیل زده نرسد. البته مردم ما نیز به این کمک‌ها نیازی ندارند و خود در کنار یکدیگر ایستاده و هر چه که دارند را در سبد اخلاص می‌گذارند.

«ابتدا بعضی از مسئولین محلی شرکت‌های نفتی در برابر جاری شدن آب مقاومت کردند، اما پس از دستور وزیر اقدامات لازم انجام شده است. می‌توان از مخازن در این تالاب به عنوان منبعی برای ذخیره آب و احیای این تالاب استفاده کرد. بنده روز گذشته با وزیر نفت جلسه‌ای داشتم و ایشان دستور ویژه‌ای را ابلاغ کرد. از سوی دیگر مجمع نمایندگان استان به دنبال تهیه‌ای نامه‌ای به رئیس جمهور برای احیا و آبگیری تالاب‌های هورالعظیم و شادگان با توجه به ظرفیتی که سیل ایجاد کرده، هستیم.»

وی ادامه داد: از آنجا که هنوز در استان خوزستان سیل جاری است و میزان آب در کرخه و دشت آزادگان کاهش چشمگیری نداشته است ارزیابی خسارات آغاز نشده است. پس از پایان سیل حجم آسیب‌ها و تخریب‌ها ارزیابی خواهد شد.

طغیان ‌۴۵ رودخانه در سیستان و بلوچستان طی ۴۸ ساعت گذشته‌

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از ۴۸ ساعت گذشته تاکنون تعداد ۴۵ رودخانه استان طغیان داشته و ۱۲ محور مواصلاتی بین شهری نیز مسدود شده و تعدادی از روستاها نیز در معرض تخلیه قرار گرفته است که از این میان سه روستا در شهرستان مهرستان با جمعیتی بالغ بر ۹۵ خانوار و سه روستا در قصرقند با جمعیت بالغ بر ۳۱۶ خانوار تخلیه شده و علاوه بر تخریب تعدادی از منازل مسکونی مردم قصرقند در اطراف رودخانه کاجو؛ خساراتی نیز به زیرساخت‌های برق، راه و مخابرات وارد شده است.

استاندار گفت: فاجعه خشکسالی چندین ساله استان موجب شده که در عین وارد آمدن خسارات مالی؛ مردم از این باران رحمت الهی بسیار خوشحال باشند که امیدواریم ذخیره منابع آبی استان نیز به شرایط نرمال برسد.

وی ضمن ابراز خرسندی مجدد از نزول بارش رحمت الهی در استان افزود: خشکسالی ۲۰ ساله زندگی مردم را هم از نظر کشاورزی و دامداری و هم تأمین آب شرب دچار مشکل کرده بود به طوری که از ۷۲۱ منبع آبی؛ ۵۵۰ منبع به طور کامل خشک شده بود و هزار و ۵۰۰ روستا به طور سیار آبرسانی می‌شد.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خاطرنشان کرد: بارندگی شبانه روز گذشته در منطقه سیستان موجب آبگرفتگی شدید در شهرهای زابل و بنجار شده و از طرفی هم بارندگی خوب در کشور همسایه ظرف روزهای آینده ورود سیلاب قابل ملاحظه به منطقه سیستان را به دنبال خواهد داشت.

ایجاد کانال برای جلوگیری از ورود دوباره آب‌ به گمیشان

علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان؛ اظهار کرد: این پروژه با اثر بخشی محافظت از شهر و روستاهای گمیشان جهت ممانعت از ورود آب انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه طراحی و نظارت کامل این پروژه‌ها با شرکت آب منطقه‌ای گلستان است، افزود: در این پروژه ارتش جمهوری اسلامی ایران با ماشین آلات خود در احداث کانال نقش داشته است.

نظری در خصوص ترمیم و تقویت دیواره کانال احداثی محدوده روستاهای چارقلی و دهنه، گفت: این عملیات در طول مسیر کانال و به صورت نقطه‌ای انجام شده است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان