تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

ویدئویی که از زندگی خصوصی جولیان آسانژ در سفارت اکوادور منتشر شد

روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس ویدئویی از دوربین‌های نظارتی داخل سفارت اکوادور در لندن منتشر کرده است که جولیان آسانژ را در شرایط و موقعیت‌های مختلف مانند اسکیت بازی با لباس رکابی و شورت، پذیرایی از مهمانانش و یا بحث و جدل با یکی از کارمندان امنیتی سفارت اکوادور نشان می‌دهد.
رویداد۲۴ در یکی از این ویدئوها، بنیانگذار ۴۷ ساله ویکی‌لیکس، تلاش می‌کند با اسکیت بورد در فضای کوچکی که در اختیار دارد، حرکت کند. او ابتدا تعادلش را از دست می‌دهد و موفق نمی‌شود، اما در تلاش دوم مسافت کوتاهی را با اسکیت حرکت می‌کند.


تاریخ این ویدئو نامشخص است، اما ال‌پائیس می‌گوید ویدئو از طریق یک شرکت امنیتی اسپانیایی (Undercover Global S.L) به دست آن‌ها رسیده است. این شرکت تا سال ۲۰۱۷ مسئولیت حفاظت از آسانژ را برعهده داشت.

جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۲ میلادی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود و آنجا زندگی می‌کرد.

در ویدئویی دیگر از اتاق محل اقامت آسانژ در سفارت اکوادور، مهمانان او نشان داده می‌شوند که به‌نظر می‌رسد در جریان این حضور، بحث و جدلی بین بنیانگذار ویکی‌لیکس و یکی از ماموران امنیتی سفارتخانه در می‌گیرد.

از سوی دیگر لنین مورنو، رئیس جمهوری اکوادور نیز روز یکشنبه در اظهار نظری اعلام کرد که آسانژ از سفارتخانه این کشور به‌عنوان یک مرکز جاسوسی استفاده می‌کرد که این موضوع شرایط پناهندگی سیاسی وی را نقض کرد.

وی تاکید کرد که ما این اجازه را نمی‌توانیم بدهیم که خانه ما، خانه‌ای که در‌های آن را به روی همه باز کرده‌ایم، به مرکز جاسوسی تبدیل شود.

در سال ۲۰۱۰ دولت سوئد بر اساس شکایت دو زن که مدعی شدند جولیان آسانژ به آن‌ها تجاوز کرده، حکم بازداشت بین‌المللی وی را صادر کرد.

آسانژ این اتهامات را پیوسته رد می‌کرد، اما در نهایت خود را به پلیس بریتانیا تسلیم کرد و بعد از آنکه با قرار وثیقه آزاد شد، با مراجعه به سفارت اکوادور در لندن در آنجا اعلام پناهندگی کرد. دولت سوئد اندکی بعد حکم پیگیری وی را لغو کرد. از سوی دیگر آقای آسانژ در سال ۲۰۱۰ اطلاعات سری دولتی را در وب سایت ویکی‌لیکس منتشر کرد که از جمله درباره روابط برخی دولت‌ها با یکدیگر و بویژه با آمریکا بود. ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۶ و در جریان رقابت انتخاباتی میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، ایمیل‌های کلینتون را منتشر کرد که واکنش تحسین آمیز ترامپ را در پی داشت.

آسانژ تا روز پنجشنبه ۱۱ آوریل در سفارت اکوادور به سر می‌برد، اما با لغو پناهندگی او از سوی این کشور، پلیس بریتانیا وارد سفارتخانه شد و بنیانگذار ویکی‌لیکس را بازداشت کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان