تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

پیشنهاد عجیب بانک مسکن/ ماجرای وام ۲۸۰ میلیونی مسکن چه بود؟

بانک مسکن اخیرا با ارائه پیشنهادی، خواهان افزایش وام مسکن به ۲۸۰ میلیون تومان شده است، مساله‌ای که انتقاد‌های بسیاری به آن وارد است و می‌توان آن را عاملی در تشدید تورم بخش مسکن ارزیابی کرد، هرچند که عقلای بانک مرکزی این پیشنهاد را رد کردند.
پیشنهاد عجیب بانک مسکن/ ماجرای وام ۲۸۰ میلیونی مسکن چه بود؟
رویداد۲۴ صحبت از وام مسکن که می‌شود، بسیاری اشاره‌شان را به سمت کشور‌های توسعه‌یافته می‌برند که دولت‌های رفاه حاکم بر آنها، نزدیک به ۱۰۰ درصد قیمت مسکن را به صورت تسهیلات در اختیار مردم قرار می‌دهد، اما وقتی صحبت از یک اقتصاد بحران‌زده باشد، وضعیت قدری متفاوت می‌شود.

سال‌ها قبل بود که وام خرید ۸۰ میلیونی مسکن مطرح شد. بعد از آن هم عدد‌های مختلفی برای وام ساخت مسکن به میان آمد تا دولت قدری خیالش آسوده شود که تسهیلات لازم را به این حوزه داده است.

احتمال تورم‌زا بودن یک وام

با این حال، مساله احتمال تورم‌زا بودن وام‌های مسکن همیشه به یک بحث داغ میان کارشناسان تبدیل می‌شد. اینکه سیاستگذار تلاش می‌کند از طریق ارائه تسهیلات مسکن، مردم را خانه‌دار کند از یک طرف و از طرف دیگر هم مساله احتمال ایجاد تورم از طریق ارائه این تسهیلات بود که همیشه، اما و اگر‌های خود را داشت.

آنطور که کارشناسان می‌گویند، ارائه وام و تسهیلات خود یک نوع ایجاد نقدینگی تازه در بازار و دامن زدن به رقم آن است. کما اینکه در برخی موارد دیده شده که ارائه تسهیلات در حوزه‌هایی مانند لوازم خانگی و امثال آن، به این منجر شده که مردم تسهیلات دریافت شده را نقد کرده و در نهایت وارد بازار کرده‌اند.

اما نکته جالب‌تر پیشنهادی است که اخیرا توسط یکی از مقامات ارشد بانک مسکن به میان آمده است. آنطور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، بانک مسکن پیشنهادی در خصوص افزایش وام خرید مسکن به ۲۸۰ میلیون تومان به بانک مرکزی داده که با مخالفت روبرو شده است.

پیشنهاد ۲۸۰ میلیون تومانی!

محمدحسن علمداری مدیر اعتبارات بانک مسکن در این رابطه از مخالفت بانک مرکزی با وام ۲۸۰میلیون تومانی خرید مسکن خبر داده و گفته است: «به بانک مرکزی پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به ۲۸۰ میلیون تومان را دادیم که با آن مخالفت شد.»

صحبت این مقام بانکی در شرایطی است که آخرین نرخ تورم اعلام شده عددی نزدیک به ۴۰ درصد را نشان می‌دهد و حالا مشخص نیست اگر قرار بود این تسهیلات نهایی شود، نرخ تورم چه در بخش مسکن و چه در بخش کلی اقتصاد به چه میزان می‌رسید.

هرچند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که تاثیر تسهیلات مسکن بر نرخ تورم این بازار، کوتاه مدت است، اما با این حال، مطرح کردن تسهیلات ۲۸۰ میلیون تومانی آن هم از سوی یک مقام ارشد بانکی، می‌تواند مانند صحبت‌های گاه و بیگاه روسای بانک مرکزی بازار را با نوسان روبرو کند؛ آن هم بازاری که همین حالا مستعد دریافت کردن این نوسان‌ها است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان