تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

ذی‌نفعان قدرتمند در حوزه صادرات نمی‌گذارند تولید در داخل شکل بگیرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: رفع مشکلات تولید کار سختی نیست اما به دلیل آنکه ذی‌نفعان قدرتمندی در نقطه مقابل قرار دارند، کار سخت شده است. اگر قوای سه‌گانه اراده لازم برای حل این مشکلات را داشته باشند، می‌توانند بر اراده ذی‌نفعان برتری یابند.
ذی‌نفعان قدرتمند در حوزه صادرات نمی‌گذارند تولید در داخل شکل بگیرد
رویداد۲۴ امروز موانع متعددی باعث عدم رونق تولید در کشور شده است از عواملی همچون واردات و قاچاق گرفته تا فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی که می‌گذارند تولید به معنای واقعی در کشور شکل بگیرد.

از آنجا که به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا، در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، اتکا به تولید داخل بیش از هر زمان دیگری ضروری و حیاتی است. اما برای رونق تولید ملی به چند مسئله باید توجه کرد، زیرا تولید در درون اقتصاد ما دارای رقبای بسیار جدی و سرسختی است که باید رقبای سرسخت تولید را مهار کرد. اصلی‌ترین این رقبا عبارتند از: فعالیت‌های غیرمولد، واردات و قاچاق. از این‌رو باید فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی که به عنوان رقیب اصلی تولید در اقتصاد کشور حضور دارند را مهار کرد و اجازه نداد جریان نقدینگی و سرمایه موجود در کشور به سمت آن‌ها برود.

از سویی دیگر تجربه سال ۹۷ نشان داد آنجا که به واردات تکیه نشد و از تولید داخل حمایت به عمل آمد، دشمن نتوانست فضایی را برای اعمال فشار بر مردم ایران به دست آورد.

در این رابطه، محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی باید پشتیبان تولید داخلی باشیم چرا که از یک سو سبب بالا بردن توان مقاومت در شرایط تحریمی را برایمان فراهم می‌کند و طرفی دیگر، رونق تولید داخل سبب توسعه اشتغال می‌شود.

وی افزود: از مقاصد ایجاد موانع برای واردات بیش از حد، بدون شک رونق تولید داخلی است، به طوری که دشمن نتواند در مقاطع حساس با محدود کردن فروش کالا، ما را تحت فشار قرار دهد. همچنین تجربه دنیا نیز ثابت کرده که افزایش توان تولید داخل، می‌تواند کشور را تا حد امکان در حوزه‌های اقتصادی خودکفا کرده و زمینه‌های تهدید سیستم اقتصادی ما را کاهش دهد. هرچه واردات افزایش یابد بدین معناست که اتکا به نیرو‌های خارجی افزایش یافته و تولید داخل به سمت ضعف پیش می‌رود.

منصوری در پایان اشاره کرد: رفع مشکلات تولید کار سختی نیست، اما به دلیل آنکه ذی‌نفعان قدرتمندی در نقطه مقابل قرار دارند، کار سخت شده است. اگر قوای سه‌گانه اراده لازم برای حل این مشکلات را داشته باشند، می‌توانند بر اراده ذی‌نفعان برتری یابند.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
پیشخوان