تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

آخرین وضعیت سیل در ایران/ تداوم امداد رسانی به ۱۹۱ روستای آسیب دیده سیستان/ بارش‌ها فقط ۲۰ درصد تالاب‌ها را پر کرد

سیل در شهرستان های اهواز ادامه دارد و روز گذشته سیل‌بند ملاشیه شکسته نشد و تنها آب حدود ۱۵ متر از جداره کانال سلمان را شسته و وارد مزارع کشاورزی شد.

رویداد۲۴سیل در ایران کماکان ادامه دارد و خسارت‌های خود را بر جای می‌گذارد. شرایط خوزسنان و لرستان همچنان بحرانی است و امدادرسانی‌ها به طور مستمر ادامه دارد.

حاجی حسینی فرماندار نیمروز گفت: به منظور اسکان موقت روستائیان، هلال احمر به امداد رسانی در این روستا مشغول است و چادر‌های اسکان در بین روستائیان آسیب دیده توزیع شده است.

وی ادامه داد: بنیادمسکن نیز جهت برآورد خسارات وارده به واحد‌های مسکونی درمنطقه حاضراست و جهادکشاورزی نیز به منظور برآور خسارات وارده به دام‌هایی که تلف شده اند به منطقه اعزام شده است.

وی ادامه داد:، چون روستای ماده کاریز طوری احداث شده که باتوجه به اینکه کنارجاده قرارگرفته، اما در سرازیری و قسمت شیب واقع شده، ازاینرو وقت بارش شدید باران، سیلاب حاصله، وارد روستاشده و به برخی از منازل آسیب جدی وارد کرده است.

حاجی حسینی همچنین در خصوص آمادگی لازم جهت رویارویی و مقابله باسیل درشهرستان نیمروز گفت: تمامی تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و همه نقاط آسیر پذیری که احساس می‌شده خطرآفرین هستند با همکاری دستگاه‌های اجرایی و مردم، مقاوم سازی و استحکام بخشی شده و درواقع تقسیم کار لازم دراین خصوص صورت گرفته است.

شرایط عادی ورود سیلاب به دشت سیستان

فرماندار هیرمند گفت: افزایش حجم ورودی آب به سمت دشت سیستان تا کنون به صورت تدریجی بوده است.

پیری گفت: البته خبر‌ها حاکی از احتمال افزایش زیاد حجم آب به سمت منطقه است.

فرماندار شهرستان هیرمند گفت:سه ورودی آب در این شهرستان وجود دارد که رودخانه شیردل، کانال یک و نهر گلمیر هستند که هر سه ورودی سد کنترلی دارند و می‌شود سیلاب را مهار کرد تا خساراتی به مردم وارد نشود.

وی افزود: تمامی تمهیدات لازم برای کنترل و مهار سیلاب و هدایت به سمت تالاب هامون در نظر گرفته شده است و در حال حاضر تمامی ماشین آلات راه سازی در محل‌های آسیب پذیر در حال استحکام بخشی به دایک‌های اطراف رودخانه‌ها هستند.

پیری گفت: آب در تمامی رودخانه‌ها و کانال‌های سطح شهرستان هیرمند جریان دارد و مردم هم به کار کشاورزی خود مشغول اند و از این سیلاب بهره‌مند شده اند.

فرماندار زهک هم گفت: در حال حاضر آب ورودی به سمت کانال‌ها و نهر‌های این شهرستان جاری است و در ادامه به سمت دریاچه هامون می‌رود.

اربابی افزود: هم اکنون هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

وی در عین حال از احتمال افزایش حجم سیلاب به منطقه خبر داد و گفت: تمامی تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات اندیشیده شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان هم گفت: در رابطه با سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر با مشکل جدی مواجه نشده ایم.

پیش بینی‌ها حاکی از افزایش بسیار زیاد حجم سیلاب به سمت دشت سیستان است و حتی گفته می‌شود احتمال این که بستر رودخانه‌ها و کانال‌ها توان هدایت این حجم آب را نداشته باشد، وجود دارد.

بنابر پیش بینی هواشناسی، با شدت گرفتن بارندگی‌ها در افغانستان، احتمال جاری شدن سیلاب در شهر‌های شمالی استان سیستان وبلوچستان بیشتر می‌شود.

تداوم امداد رسانی به ۱۹۱ روستای آسیب دیده از سیلاب‌های استان سیستان و بلوچستان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت:  ۴۲۱۵ نفر در اثر سیلاب‌ها دچار آسیب شدند که ۲۶۱۱ نفر از آنان در چادر‌های هلال احمر اسکان اضطراری یافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ادامه داد: امدادرسانی به آسیب دیدگان توسط ۹۶۵ نفر روز نجاتگر در قالب ۲۲۲ تیم عملیاتی به همراه ۱۳۲ خودروی امدادونجات صورت گرفت.

وی گفت: در این مدت ۲۷ خودرو در سیلاب‌های استان گرفتار شدند که توسط نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر استان عملیات رهاسازی انجام گرفت. در این مدت شهرستان‌های ایرانشهر با ۴۱ روستای خسارات دیده و نیکشهربا ۳۳ روستا بیشترین آمار امدادرسانی را به خود اختصاص داده اند.

سیل ۱۰هزار پل را زخمی کرد!

مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌های سازمان راهداری اعلام کرد که در سیل اخیر نزدیک به ۱۰ هزار پل و نیز حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از شبکه راه کشور آسیب جدی دیده‌اند.

آسیب‌دیدگی ۱۵۰۰ مدرسه در سیل اخیر/تخریب ۸۰ مدرسه

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سیل اخیر در سطح کشور حدود ۱۵۰۰ مدرسه بین ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده است و۸۰ مدرسه از این تعداد نیز تخریب شده و قابل استفاده نیست که به لطف خدا از نظر تأمین منابع بازسازی مشکلی وجود ندارد.

۳۰۰ محور ارتباطی ایلام در سیل اخیر آسیب دید

‌استاندار ایلام گفت: درسیل اخیر ۳۰۰ محور ارتباطی و راه‌های روستایی و شهری و بین مزارع و راههای عشایری نیز خسارت و آسیب بسیاری دیده اند.

«قاسم سلیمانی‌دشتکی» در دیدار «حسن‌نیا» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اعلام این خبر، اظهار کرد: بیش از ۱۹ هزار خانه آسیب دیده است و نیاز به تعمیرات و تجهیزات دارند و حدود ۲ هزار خانه نیاز به بازسازی کامل دارند.

تامین دستگاه‌های دیالیز استان‌های سیل‌زده

رییس هیأت امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به ضرورت جابجایی بیماران دچار نارسایی کلیه و نیازمند انجام دیالیز در مناطق سیل‌زده به شهرها و استان‌های همجوار از تأمین ۵۰ دستگاه دیالیز توسط این مجموعه خبر داد.

سیل‌بند ملاشیه شکسته نشد

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به پیش‌بینی بارندگی در روزهای آینده گفت: اساسا بارندگی‌های اهواز تاثیری بر سیلاب ندارند و آنچه در این زمینه تاثیرگذار است بالادست سدها است که جهت مدیریت بارندگی‌ها به اندازه کافی ظرفیت‌سازی پشت سدها انجام شده است. همچنین هر آنچه بارندگی داشته باشیم دبی و خروجی سدها تغییر محسوسی نخواهند داشت.

عالی پور بیان کرد: خاکریز سیل بند ملاشیه به فاصله چند کیلومتر از کانال سلمان جهت حفاظت بافت مسکونی احداث شده بود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. روز گذشته سیل‌بند ملاشیه شکسته نشده و تنها آب حدود ۱۵ متر از جداره کانال سلمان را شسته و وارد مزارع کشاورزی شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این منطقه زمین کشاورزی و حالت تپه‌ای دارد و به دلیل ورود آب امکان تردد وجود نداشت حدود ۳۰ هزار کیسه خاک به گروه‌های مردمی و جهادی رسانده و این جداره کانال سلمان بسته شد که اکنون عملیات استحکام بخشی آن در حال انجام است.

تالاب هاوضعیت خوبی ندارند

مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار در بخش دیگری از صحبت‌هایش در‌باره وضعیت تالاب‌ها در کشور گفت: وضعیت تالاب‌ها با بارش‌های اخیر بهبود یافته و ما امیدواریم این وضعیت تا یکی دو سال آینده ادامه داشته باشد البته باید به این موضوع توجه کنیم که به بستر تالاب‌ها تجاوز صورت گرفته و مردم در حاشیه این تالاب‌ها کشاورزی ایجاد کرده بودند البته در حال حاضر همه اینها به زیر آب رفته است اما باید توجه کنیم که دوباره این اقدامات صورت نگیرد و چنانچه حفاظت به خوبی صورت نگیرد باید انتظار داشته باشیم سریع‌تر به مرحله گذشته یعنی خشک شدن تالاب‌ها برسیم.

طهماسبی ادامه داد: البته برخی تالاب‌ها مانند تالاب هامون‌های سه‌گانه اگرچه حدود یک و نیم تا دو میلیارد مترمکعب آب در آن وارد شده اما همچنان وضعیت خوبی ندارد و در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد آن پر از آب است.

علی محمد طهماسبی بیرگانی مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار، درباره وقوع گرد و غبار و ریزگردها بعد از فروکش کردن سیل‌ها در مناطق سیل‌زده گفت: وقوع ریزگرد پس از سیلاب کاملا طبیعی است، اما متاسفانه اخیرا از گوشه و کنار شنیده می‌شود که ریزگردها به پایان رسیده و دیگر معضلی به نام ریزگرد نداریم، این در حالی است؛ در مناطقی که در دشت‌های وسیع قرار دارند حتی اگر سیل نیز در آنجا به وقوع نپیوسته باشد و ما فقط شاهد باران‌های سیل‌آسا و بیش از حد معمول در آن منطقه باشیم این باران‌های سیل‌آسا ذرات خاک را از مناطق بالا دست به دشت‌ها می‌آورد و باعث تشدید ریزگردها در آن منطقه می‌شود. از همین رو ما به شدت در خصوص افزایش ریزگرد در دشت‌ها نگران هستیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان