تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

نظر وزارت اطلاعات درباره اعتراضات دی‌ماه چیست؟/ بودجه نیم میلیون دلاری فاطمه حقیقت‌جو برای توئیت نویسی علیه ایران

یکی از مقام‌های وزارت اطلاعات می‌گوید آمریکا می‌خواست ۱۳ آبان را به ۲۲ بهمن پیوند بزند. آنها از کلیدواژه‌هایی مثل پایان چهل سالگی انقلاب استفاده می‌کردند. همچنین نمادسازی بسیاری انجام دادند. مثلا می‌گفتند ۴۰ سال پیش کجا بودیم، الان کجا هستیم.

نظر وزارت اطلاعات درباره اعتراضات دی‌ماه چیست؟/ بودجه نیم میلیون دلاری فاطمه حقیقت‌جو برای توئیت نویسی علیه ایران

رویداد۲۴ صبح امروز در نشستی که با حضور مدیران مسئول رسانه‌ها و مدیران ارشد وزارت اطلاعات برگزار شد، به برخی ریشه‌های اعتراضات عمومی در کشور اشاره شد و دلایل آن مورد تحلیل قرار گرفت. یکی از مدیران ارشد این وزارتخانه ابتدا به فشارها علیه ایران اشاره و آن را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد.

این مقام وزارت اطلاعات در تحلیل فشار‌های خارجی گفت: آمریکا، عربستان، اسرائیل و برخی کشور‌های منطقه عمده فشار‌های خارجی را به ایران وارد می‌کنند و آن‌ها با سه هدف ۱) محدودسازی نقش ایران در منطقه و ضربه به محور مقاومت ۲) محدود کردن توان موشکی ایران و ۳) ایجاد بحران در ایران و تبدیل اعتراضات داخلی به بحران‌های امنیتی در حال برنامه‌ریزی هستند.

او در این جلسه گفت: ستاد هماهنگی دستگاه‌های امنیتی آمریکا با محوریت بریان هوک تشکیل شده است، آنها این هدف‌گذاری در اعتراضات داخلی را مانند آتش شومینه می خواندند که بایست آتش از شومینه را به آتش به کل ساختمان تبدیل کنند.

معاون وزارت اطلاعات گفت: مقام‌های آمریکا معتقد بودند اعتراض‌های دیماه اعترض طبقه فرودست و کارگران بوده بنابراین باید آن اعتراضات را با اعتراضات طبقه متوسط پیوند داد و آن را تبدیل به یک انقلاب در ایران کرد. از این جهت یکی از هدف‌گذاری‌های آمریکا این بود که اعترضات در ایران محدود به یک نقطه نشود و در تمام ایران گسترش و بسط یابد.

به اعتقاد این مدیر ارشد دستگاه امنیتی کشور، حوادث دی ماه ایران ناشی از عوامل داخلی بود اما در ادامه عوامل خارجی نیز به آن پیوستند. به گزارش رویداد۲۴ این مقام اطلاعاتی در این جلسه گفت: تصمیم‌های غیراصولی گرفته شد؛ مثلا در بحث فیلترینگ تلگرام به خوبی عمل نشد. وزارت اطلاعات شاید موقتی چنین موضوعی را تایید کرده باشد اما موافق فیلترینگ دائمی تلگرام نبوده است. همین الان موضوع کوچ مردم برای استفاده از فیلترشکن‌ها به مشکلی امنیتی تبدیل شده است؛ به عنوان مثال حدود ۳۰ میلیون کاربر از بدافزار سایفون استفاده می‌کنند که تمام اطلاعات گوشی‌های موبایل را در اختیار دارد و از آنها استفاده می‌کند. با این شرایط هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و مشخص نیست نسبت به تصمیم فیلترینگ تلگرام چه واکنشی باید نشان داد. البته از این ابراز علیه ما استفاده می‌کردند که باید با آن برخورد می‌شد اما این برخورد باید موقت و به صورت کنترل در شرایط خاص می‌بود، نه تصمیمی دائمی.

به گفته این مدیر ارشد وزارت اطلاعات یکی از دلایلی که باعث شد آمریکا از برجام خارج شود، همین موضوع اعتراضات دی ماه بود، زیرا آن‌ها در حال تست افکار عمومی بودند و می‌خواستند بدانند اگر آمریکا از برجام خارج شود، حمایت افکار عمومی در ایران با آن‌ها خواهد بود یا خیر. پس از اعتراضات دی ماه در ایران، سرویس های امنیتی آمریکا به این نتیجه رسید که می‌تواند حمایت افکار عمومی را به دست آورد. به همین دلیل خروج آمریکا از برجام پس از اعتراضات دی ماه ۹۶ در ایران انجام شد. البته آن‌ها تحلیل‌های غلطی هم داشتند که بخش اعظم این تحلیل‌های غلط به خاطر اطلاعات نادرستی بود که ما به صورت مهندسی شده در اختیار آن‌ها گذاشته بودیم؛ یعنی اطلاعات غلط ما باعث تحلیل غلط آن‌ها شده بود.

به گزارش رویداد۲۴ او ادامه داد: مثلث مشترک سازمان سیا، وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت امور خارجه آن‌ها جلسات متعددی برای تحت فشار قرار دادن ایران برگزار کردند. اعتقاد آن‌ها این بود که فعالیشان باید در تابستان جواب بدهد و ایران پای میز مذاکره بیاید. این اتفاق، اما نیفتاد و به زعم آن‌ها تابستان داغ، بحران ساز نبود. این سوال برای آن‌ها نیز ایجاد شده بود که چرا با وجود بحران‌های هفت تپه و مسائلی همچون اعترضات کارگری و محیط زیستی و ریزگرد‌ها موضوع قومیت‌ها، چرا بحران در خوزستان ایجاد نشد؟ سوال دیگر آن‌ها این بود که چرا مسائل ارزی تبدیل و یت اعتراض کامیون‌داران که تمام کشور را در بر گرفته بود، تبدیل به بحران عمومی و ملی نشد؟

معاون وزیر اطلاعات افزود: در تحلیل اولیه آن‌ها می‌خواستند ۱۳ آبان را به ۲۲ بهمن ۹۷ پیوند بزنند به همین دلیل از کلیدواژه‌های مثل پایان چهل سالگی انقلاب استفاده می‌کردند. همچنین نمادسازی بسیاری انجام دادند. مثلا می‌گفتند ۴۰ سال پیش کجا بودیم، الان کجا هستیم. آن‌ها همچنین این موضوع را بسیار القا کردند که شرایط مالی و اقتصادی ایران به خاطر تحریم نیست بلکه به خاطر هزینه‌های زیاد ایران در منطقه است. بسیاری از مواجهه‌های مردم با مسئولان به دلیل همین تلقی بود که ایران خرج کشور‌های منطقه را می‌دهد.

او تصریح کرد: برای اینکه این اقدامات جواب بدهد، از گروه‌های داخلی نیز استفاده شد. مثلا فاطمه حقیقت جو نماینده پیشین مجلس که هماکنون در خارج کشور علیه ایران فعالیت می‌کند، بودجه‌ای نیم میلیون دلاری دریافت کرد، فقط برای آنکه توئیت‌های برخی مقام‌های آمریکا را بنویسد زیرا آنها نسبت به مسائل داخلی ایران شناختی بیشتری داشتند و می‌دانستند چگونه مطالب خود را منتقل کنند.

این مقام ارشد وزارت اطلاعات می‌گوید: البته بین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSI) و کاخ سفید اختلافاتی وجود داشت؛ آژانس امنیت ملی آمریکا معتقد بود این اقدامات عامل شکست ایران نخواهد بود اما کاخ سفید اعتقاد داشت این فشارها حتما ایران را پای میز مذاکره خواهد آورد. آنها حتی نامه‌هایی به ایران فرستادند و در آن نامه‌ها امتیازهایی فراتر از برجام به ایران پیشنهاد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان