تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
فروش‌های فوری موثر بودند؟

صعود قیمت در بازار خودرو

بازار خودروی کشور این روزها همچنان در مدار صعود می‌چرخد و منحنی قیمت رو به افزایش است، به نحوی که گفته می‌شود کف قیمت در بازار آزاد به بالای ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این روند صعودی در شرایطی است که خودروسازان در سال جدید نیز طرح فروش فوری روزانه خود را ادامه داد و بنابراین انتظار می‌رفت قیمت‌ها شکسته شود، اما عکس این گمانه‌زنی رخ داد.

صعود قیمت در بازار خودرو

رویداد۲۴ در باب اینکه چرا منحنی قیمت خودرو‌های داخلی با وجود فروش فوری روزانه خودروسازان، رو به افزایش است، دلایل مختلفی عنوان می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها اثرپذیری از قیمت ارز و سکه، اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها و البته تورم انتظاری است. طی این هفته قیمت‌ها در بازار ارز و سکه رو به افزایش رفته و این موضوع به هر حال بر بازار خودرو نیز اثرگذار بوده است.

در واقع ممکن است برخی به این نتیجه رسیده باشند که سرمایه‌گذاری در بازار خودرو پرسودتر و کم‌ریسک‌تر از ارز و سکه است؛ بنابراین نقدینگی خود را به سمت خودرو‌های داخلی برده‌اند.

در کنار این موضوع، اما اختلاف بالا میان قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها نیز دلیل دیگری است که سبب شده منحنی قیمت صعودی شود.

با وجود آنکه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی در حاشیه بازار، مصوب شده، خودروسازان همچنان محصولات خود را با نرخ‌هایی بسیار کمتر (نسبت به بازار) می‌فروشند؛ بنابراین چند میلیون تومان فاصله میان قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها وجود دارد. این فاصله چند میلیونی سبب شده تقاضا برای خرید خودرو کماکان بالا باشد و خیلی‌ها به هوای کسب سودی هنگفت و بی‌دردسر و به اصطلاح یک‌شبه، در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند.

در حال حاضر قیمت محصولاتی که در قالب طرح‌های فروش فوری روزانه خودروسازان ارائه می‌شوند، چند میلیون تومان کمتر از نرخ بازار است و بنابراین برای خیلی‌ها می‌صرفد که با شرکت در این طرح‌ها، کسب سود کنند.

در نتیجه این جذابیت قیمتی، تقاضا برای خرید خودرو بالا مانده، آن هم در شرایطی که تولید شرکت‌های خودروساز در فروردین‌ماه کندتر از قبل بوده است. خودروسازان همواره در ماه ابتدایی سال به‌دلیل تعطیلات نوروزی، با افت تولید مواجه می‌شوند و به تبع آن، عرضه محصول به بازار کاهش پیدا می‌کند.

طبعا وقتی عرضه کم و تقاضا بالا باشد، امکان ایجاد تعادل قیمتی نیست و در نتیجه، بازار ملتهب می‌شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، منحنی قیمت در بازار خودرو زمانی نزولی خواهد شد که اولا تولید روالی عادی داشته و عرضه متناسب با تقاضا باشد و ثانیا قیمت فروش خودرو‌ها نزدیک به نرخ‌های بازار تعیین شود.

در حال حاضر هیچ‌کدام از این دو پیش‌شرط رعایت نمی‌شود و طبیعی است که قیمت خودرو‌های داخلی با توجه به بالا بودن تقاضا و کم بودن عرضه و وجود فاصله فاحش بین قیمت کارخانه و بازار محصولات، بالا برود.

اما جدا از بحث عرضه و تقاضا، تورم انتظاری و تحلیل شهروندان از اتفاقات سیاسی و اقتصادی نیز در ملتهب شدن بازار خودرو موثر است.

در حال حاضر خودرو حکم کالایی سرمایه‌ای را پیدا کرده و شهروندان وقتی اخبار سیاسی و اقتصادی (از جمله سخت‌تر شدن تحریم‌ها و عدم‌تمدید معافیت نفتی ازسوی آمریکا) را می‌شنوند، قیمت‌هایی نامتعارف و به اصطلاح نجومی را برای خودرو‌های خود در نظر می‌گیرند.

هرچه هست در مجموع بازار خودرو کشور این روز‌ها ملتهب شده و قیمت‌هایی نامتعارف از دل آن بیرون آمده است، هرچند البته گفته می‌شود خرید و فروش چندانی با این قیمت‌ها انجام نمی‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
پیشخوان