تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
حق‌شناس، کارشناس اقتصادی:

بانک مرکزی نباید متعهد به پرداخت مطالبات دولت باشد/ تورم عامل اصلی فساد در اقتصاد ایران است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید صرفا به دنبال تکالیف دولت باشد، گفت: وقتی بانک مرکزی متعهد می‌شود که مطالبات دولت را بپردازد طبیعتا این پول پر قدرت، منشاء تورم خواهد بود.
بانک مرکزی نباید متعهد به پرداخت مطالبات دولت باشد/ سیاست‌های دولت باید متاثر از سیاست‌های پولی باشد، نه بالعکس
رویداد۲۴ هادی حق‎شناس با اعلام این مطلب و با تاکید بر اینکه تورم ایران ناشی از رشد بی رویه نقدینگی است، اظهار کرد: زمانی که نقدینگی در اقتصاد ایران طی هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد می‌کند، طبیعی است که باید انتظار افزایش نرخ تورم را داشته باشیم.

وی با اشاره به شوک‌های خارجی مانند تحریم آمریکا که برای درآمد‌های ارزی و صادرات نفت محدودیت ایجاد کرده است، ابراز کرد: بخشی از مشکلات تورم ما ناشی از سیاست‌های پولی بوده که نشان دهنده عدم استقلال بانک مرکزی است.

حق شناس در پاسخ به اینکه راهکار شما برای کاهش تورم چیست؟ افزود: اولین راه حل این است که سیاست‌های دولت باید متاثر از سیاست‌های پولی باشد و نه بالعکس.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی استقلال کافی داشته باشد، اقداماتش در کاهش نرخ تورم موثر خواهد بود. همچنین اگر دولت بدهی خود را به بانک مرکزی و بانک‌ها و بانک‌ها بدهی خود را به بانک مرکزی بپردازند، نرخ تورم روند کاهشی در پیش می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نقش کلیدی در کاهش تورم دارد، گفت: بانک مرکزی دو وظیفه اصلی و اساسی دارد؛ اولین مورد این است که به تقویت پول ملی بپردازد و دومین وظیفه آن تنظیم سیاست‌های پولی با شاخص‌های استاندارد است.

حق شناس اضافه کرد: اگر در اقتصاد تورم دو رقمی باشد، نرخ رشد نقدینگی هم دو رقمی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شاخص نرخ تورم، سود بانکی و شاخص رشد نقدینگی با هم ارتباط گسترده‌ای دارند، خاطرنشان کرد: تورم عامل اصلی فساد در اقتصاد ایران بوده و علت آن هم رشد نقدینگی بدون توجه به رشد اقتصادی است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان