تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
دبیرکل پیشین جامعه معلمین در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حاکمیت فکر می‌کند هر اعتراضی به خارج کشور مرتبط است/ مشکلات معلمان فعلا حل نمی‌شود

علیرضا هاشمی دبیرکل پیشین جامعه معلمین ایران می‌گوید صدای معلمین در تصمیم سازی‌ها شنیده نمی‌شود و همین موارد باعث دلسردی معلمین و در نهایت دانش آموزان شود.

خواسته حاکمیت با خواست معلمین متفاوت است/ در دراز مدت هم برنامه‌ای برای حل مشکلات معلمین ندارند/ با نارضایتی معلمین برخورد امنیتی می‌شود/ فکر می‌کنند نارضایتی‌های داخلی حتما با خارج از کشور مرتبط است

رویداد۲۴ بخشی از معلمان دو روز قبل از روزی که به نام آنهاست، تازه حق الزحمه یک سال قبل خود را دریافت کردند. با این وضعیت اگر قرار است در روز معلم به ریشه‌های اعتراضات این قشر پرداخته شود، احتمالا باید مسائل معیشتی را در ابتدای لیست قرار داد.

آبان ماه سال گذشته اعتراضات و اعتصاب‌های معلمان از شهری به شهر دیگر گسترش یافت و برخی معلمان برای چند ساعت و برخی دیگر برای چند روز حاضر به حضور در کلاس‌های درس نکردند تا نشان دهند که صدای اعتراض و مطالباتشان همانند سال‌های گذشته به گوش هیچ مسئول و نهادی نمی‌رسد. با اینهمه تعداد زیادی از معلمان همچون محمد حبیبی، محمود بهشتی لنگرودی، رسول بداقی، اسماعیل عبدی بازداشت شدند و با این اعتراض‌ها برخورد امنیتی شد.

علیرضا هاشمی دبیرکل پیشین جامعه معلمین ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به روز معلم و جایگاه آن‌ها در جامعه فعلی می‌گوید: معلم‌های آموزش و پرورش امروزه از جوانب مختلفی تحت فشار هستند. از یک سو خانواده‌ها مطالباتی دارند که انتظار دارند معلم‌ها آن‌ها را محقق سازند. از سوی دیگر دولت به عنوان قوه مجریه و وزیر آموزش و پرروش و مجموعه آن‌ها خواسته‌هایی را از معلم‌ها دارند که معمولا دو خواسته خانواده‌ها و مجموعه وزارت آموزش و پرورش از معلمان تعارض‌های بسیاری با هم دارند و باعث شده معلمان شرایط متفاوتی را تجربه کنند.

درخواست معلمان هیچ گاه دیده و شنیده نمی‌شود

هاشمی ادامه داد: از سوی دیگر علاوه بر دولت به نظر می‌رسد که حاکمیت هم خواسته‌های ویژه‌ای را از معلمان دارند. در واقع حکومت ما شامل قوای مختلفی می‌شود که خواسته‌های این قوا با خواسته‌های حاکمیت همسو نیست. مثلا حاکمیت از معلمان می‌خواهد دانش‌آموزان را صرفا عبد صالح تربیت کنند که این عموما همسو با خواست دولت و خانواده‌ها نیست. این تفاوت‌ و تعارض‌ها در نهایت معلمان را در یک منگنه قرار می‌دهد. در کنار این مسائل، خود معلمان نیز خواسته‌هایی را دارند و حتی در تراز جهانی نیز خودشان از معلم بودنشان درخواست‌هایی را دارند که در هیچ‌جا دیده نمی‌شود و عموما در تصمیم سازی‌ها به خواست معلمان اهمیت و توجه‎ای نشان داده نمی‌شود.

حق الزحمه معلمان بعد از یکسال پرداخت می‌شود

این فعال اجتماعی با بیان اینکه حاکمیت، دولت و خانواده‌ها متناسب با خواسته‎های خود هزینه نمی‌کنند، تصریح کرد: معلم‌ها امروزه برای گذران زندگی معمول و جاری خود نیز با مشکل روبرو می‌شوند و میزان دریافتی‌ آن‌ها پاسخگوی نیازهای اولیه آن‌ها نیست. بنابراین در این وضعیت معلمان زمانی که مطالباتی را مطرح می‌کنند، از سوی گروه‌های مختلف برخوردهای متفاوتی با آن‌ها صورت می‌گیرد. مشکل معلمان در یک شرایطی قرار دارد که به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت بتوانند به آن پاسخ مناسبی را بدهند به همین جهت معلمان فشارهای بیشتری را متحمل می‌شوند که باعث تظاهرات و اعتصاب‌های بیشتری می‌شود. به طور مثال برخی از معلم‌ها سال گذشته تدریس کرده‌اند اما اکنون دوروز است که حق الزحمه آن‌ها پرداخت شده است. مشکلات معلمان هم جوانب مختلفی دارد و هم اینکه مشخص نیست کدام فرد یا نهاد مسئول حل این مشکلات است.

خواسته حاکمیت با خواست معلمین متفاوت است/ در دراز مدت هم برنامه‌ای برای حل مشکلات معلمین ندارند/ با نارضایتی معلمین برخورد امنیتی می‌شود/ فکر می‌کنند نارضایتی‌های داخلی حتما با خارج از کشور مرتبط است

بعید است مشکلات معلمان فعلا حل شود

هاشمی ادامه داد: بعید به نظر می‌رسد که فعلا مشکلات این صنف حل شود و ما کم و بیش شاهد ادامه پیدا کردن اعتراض‌ و اعتصاب‌ها خواهیم بود. متاسفانه با اعتراض‌های صنفی معلمان به صورت امنیتی برخورد می‌شود و من شخصا بارها دستگیر شدم. باید بگویم تحلیل اشتباهی از این اعتراض‌ها دارند و فکرمی‌کنند هر اعتراضی که در داخل رخ می‌دهد باید به گونه‌ای به خارج از کشور وصل باشد و اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها را واقعی نمی‌دانند و وارد یک گفت و گوی دو طرفه نمی‌شوند زیرا علاقه دارند که دستور بدهند و بقیه اطاعت کنند که این هم در دنیای امروز شدنی نیست.

این فعال جامعه مدنی با اشاره به اینکه برخودهای امنیتی و قهری با معلمان قطعا تبعاتی هم به همراه دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که گفت‌وگو شکل نگیرد، معلمان با آمادگی ذهنی و روحی سرکلاس حاضر نمی‌شوند و این نارضایتی به دانش آموزان انتقال داده می‌شود و باعث گسترش این نارضایتی‌ها خواهد شد که در نهایت کارایی لازم را برای هیچ یک به همراه نخواهد داشت. این رفتارها به مرور زمان مشروعیت سوز خواهد بود و همه ضرر خواهند کرد. معلمان اکنون مطالبی را تدریس می‌کنند که هیچ تصمیم و نظری در آن ندارند و از آن سو خانواده‌ها نیز رضایتی از مطالب ندارند، امیدواریم هرچه سریعتر تدبیری در این باره اندیشیده شود که متاسفانه ما در بلند مدت هم چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان