تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
وزیر آموزش و پرورش:

افزایش شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی بیشتر از تورم نباشد/همکاران بازداشت شده آزاد شدند

بطحایی در زمینه شهریه زیاد برخی از مدارس غیرانتفاعی گفت: سامانه‌های نظارتی را تقویت کرده و نگاه واقع بینانه‌ای به همکاران خود در این مدارس داشته‌ایم. وی همچنین گفت: زمانی که عده‌ای از معلمان دور یکدیگر جمع می‌شوند، افرادی که دغدغه معلم را ندارند در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند و تنش ایجاد می‌کنند که به صلاح مردم، شهر، مدرسه و آموزش و پرورش نیست.

رویداد۲۴ وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انتصابات در سازمان پژوهش گفت: من در جریان افکار عمومی در زمینه این انتصابات هستم. از آقای ذوالعلم خواستم پیشینه افرادی که منصوب می‌شوند، اعلام شود. اگر رزومه افرادی که منصوب می‌شوند منعکس و پیشینه آن‌ها در تالیف کتب عمومی داشته‌اند، انعکاس‌داده شود، اغنای افکار عمومی صورت می‌گیرد. من نامه ۶۰ نفر از برنامه‌نویسان درسی را مشاهده کردم بر این اساس خواستم سازمان پژوهش با تعدادی از این افراد جلسه داشته باشد، همچنین با رعایت بیشتری این انتصابان صورت گیرد.

وی در زمینه برخورد با اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس گفت: در مواردی بوده که برخی مدارس در این زمینه تذکر دریافت کرده‌اند، برخی جابه‌جایی‌ها به علت عدم توجه به خط قرمز نظام آموزشی رخ داده است. حساسیت بر این سند مربوط به محتوا نیست بلکه حساسیت آن به منظور تغییر فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

بطحایی ادامه داد: اجرای سند ۲۰۳۰ باید در آموزش و پرورش متوقف شود. هیئت سه نفره و بازرسان کار خود را در این زمینه به طور جدی دنبال می‌کنند. من و همکاران در این زمینه حساسیت کافی داریم و بر این امر نظارت خواهیم کرد. مواردی که وجود داشته است، بدون رعایت سلسله مراتب بوده و از این اقدام جلوگیری شده است و در برخی موارد مدیر مدرسه و رئیس منطقه تذکر دریافت کردند.

وی اضافه کرد: سند ۲۰۳۰ از آنجا که قصد تغییر هویت و سبک زندگی دانش‌آموزان را دارد، در برابر آن مقاومت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم سند‌های این چنینی به نظام آموزشی ما وارد شود. ما گفتنی‌های گفتنی‌تر در مبانی اسلامی خود داریم و نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: درست است که در سند ۲۰۳۰ به مهارت زندگی اشاره شده است، اما نباید آن را کنار بگذاریم. عدالت آموزشی یکی از اصلی‌ترین ارکان نظام آموزشی ماست که در سند ۲۰۳۰ هم به آن اشاره شده است. ما پیشتر از سند ۲۰۳۰ به این موارد رسیده‌ایم، مبانی این چنینی در مفاهیم اسلامی خودمان نیز آمده است.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص تعامل بیشتر با رسانه‌ها افزود: تعامل ما با رسانه‌ها باید افزایش یابد. جامعه ذینفعان ما در آموزش و پرورش زیاد است ۶۰ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم با آموزش پرورش مرتبط هستند و از جمله ذینفعان آن به شمار می‌روند.

وی در زمینه دیدار اخیر فرهنگیان با رهبری و محور‌های مطرح شده، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه اخیر خود اشاره بسیار دقیقی به کارکرد‌های نظام آموزش و پرورش داشتند و هدف اصلی در سند تحول را مختصر کردند. ما با اجرای این سند می‌خواهیم فرزندانمان به هنگام خروج از مدارس آگاه و هوشمند باشند و به کشور خود عشق بورزند.

وی افزود: برای رسیدن به چنین اهدافی، نیازمند الزاماتی هستیم که با برگزاری دوره‌های آموزشی و یا تدوین کتب به این اهداف نخواهیم رسید. ما نیازمند آن هستیم که فضا و تجهیزات آموزشی مناسب‌داشته باشیم. ما زمانی که می‌گویم استقرار سند تحول، به این معنا نیست که تا ۵ سال آینده این سند را مستقر کنیم، این سند یک جریان است و باید بر اساس اهداف آن پیش رفت.

بطحایی در زمینه رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: در شهریور ۹۷ پیشنهاد خودمان در زمینه رتبه‌بندی معلمان را به دولت فرستادیم که در کمیسیون مربوطه بررسی شد. بحث‌های بودجه‌ای و مشکلاتی که در لایحه بودجه اتفاق افتاده بود، پس از ماجرای سیل دستور جلسات دولت را تحت شعاع قرار داد و همین امر موجب شد طرح رتبه‌بندی معلمان در دستور کار اصلی دولت قرار نگرفت.

وی افزود: شرایط اقتصادی سال‌۹۸، بر اجرای طرح رتبه‌بندی تاثیرگذار خواهد بود، اما با اعتباری که پیش‌بینی شده، ما می‌توانیم این طرح را آغاز کنیم و در صورت شروع این طرح می‌تواند سیر تکمیل خود را آغاز کند که نظام پرداخت‌های ما متناسب با شایستگی نظام آموزشی باید صورت گیرد.

او با اشاره به واگذاری املاک آموزش و پرورش گفت: ما به‌طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اما موانعی در این زمینه وجود دارد که رفع آن زمان‌بر است، برخی از املاک ما سند ندارند یا اگر دارای سند است، در سند تکلیف شده است که این زمینه تنها باید مرکز آموزشی ساخته شود. چنین مواردی، این امر را دشوار کرده اشت.

بطحایی در زمینه تدریس دروسی مثل زبان عربی توضیح داد: در‌حال حاضر آموزش زبان عربی در مدارس به اندازه‌ای است که برخی دانش آموزان در حد مکالمه یک یا دو جمله به زبان عربی هم نمی‌توانند صبحت کنند. انحصار زبان خارجی از زبان انگلیسی باید از آموزش و پرورش خارج شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته تلاش کردیم این انحصار از زبان انگلیسی خارج شود که تاکنون موفقیتی در این زمینه نداشته‌ایم. ما روش آموزشی که مربوط به معلمان است را باید تصحیح کنیم. همچنین برنامه‌های درسی باید اصلاح شود تا دانش آموزان بتوانند در مکالمه و گفتگو نیز مسلط باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های مربوط به پذیرش نیرو از طریق سازمان استخدامی گفت: طی جلساتی که برگزار کرده‌ایم، تلاش می‌کنیم که ۵۵ هزار نفر را از طریق آزمون استخدامی پذیرش کنیم، اینکه چقدر می‌توانیم با این سازمان به توافق برسیم، مشخص نیست، اما در‌حال حاضر در حال برگزاری جلسات در این زمینه هستیم.

وزیر آموزش و پروزش در زمینه شهریه زیاد برخی از مدارس غیرانتفاعی گفت: ما سامانه‌های نظارتی را در این زمینه تقویت کرده و نگاه واقع بینانه‌ای به همکاران خود در این مدارس داشته‌ایم. ممکن است تنها ۱۰ مدرسه تخلف کنند، اما این اتفاق تمامی مدارس غیردولتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. تیم‌های نظارت متمرکزی که در سال گذشته از وزارتخانه اعزام شدند که نتایج خوبی داشت و امسال‌نیز با جدی این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: ما به مدارس‌متخلف اجازه عرضه اندام نخواهیم داد، در‌ابتدا تذکر‌های لازم داده می‌شود و در موارد بیشتر منجر به لغو مدارس خواهد شد. شهریه‌های این مدارس مشخص است و به صورت منطقه‌ای تعیین شده است. در برخی موارد شهریه‌ها کمتر از سال گذشته شده و سقف افزایش شهریه درصد تعیین نشده است، میزان افزایشی که در موارد افزایشی صورت می‌گیرد نباید از درصد تورم بیشتر شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش پرورش گفت: کمبود نیروی انسانی در آموزش پرورش وجود دارد. به همت همکاران، ما تکلیف نیروی انسانی ۹۸_۹۹ را استان به استان و منطقه و منطقه بررسی کرده و مشخص کرده‌ایم اینکه تا چه اندازه‌ای نیرو خواهیم داشت و تعداد دانش‌آموزان ما چقدر است؟ امروز برنامه مهر ۹۸ وزارت آموزش و پرورش نوشته شده است.

بطحایی افزود: تشکل‌ها پل ارتباطی با بدنه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز محسوب می‌شوند، اگر این پل ارتباطی خوب عمل کند و حرفشان شنیده شود، می‌توانند کارکرد‌های موثری برای بهبود نظام آموزش و پرورش داشته باشند. قطعا نشست و برخاست با تشکل‌ها بیشتر شده است. به دنبال آن هستیم که شورای عالی معلمان و فرهنگیان داشته باشیم.

وی در زمینه اعتراضات اخبر معلمان گفت: شرایط کشور شرایط جنگی است، دشمن پشت دیوار‌ها است و با تمام توان می‌خواهد این جنگ را پیش ببرد. من وقتی دغدغه همکاران را می‌شنوم، ناراحت می‌شوم، معلم نباید دغدغه ذهنی داشته باشد و بتواند به تدریس بپردازد. معلم زمانی که اعتراض می‌کند، می‌گوید من تجهیزات ندارم به من تجهیزات دهید و.. فراموش نکنیم شرایط کشور‌شرایط سال ۹۶ نیست. شرایط کشور جنگی است و ما باید آن را درک کنیم. زمانی که عده‌ای از معلمان دور یکدیگر جمع می‌شوند، افرادی که دغدغه معلم را ندارند در کنار معلمان قرار می‌گیرند و تنش ایجاد می‌کنند که به صلاح مردم، شهر، مدرسه و آموزش و پرورش نیست. من مستمرا در جریان اتفاقات روز پنجشنبه قرار گرفتم. همکاران بازداشت شده آزاد شدند. در یکی‌از شهر‌ها دو نفر از همکاران بازداشت بوند و خبر جدی را از آن‌ها دریافت نکردم که امیدوارم طی امروز و فردا به آغوش خانواده خود بازگردند. با تدبیر بیشتر باید دغدغه‌های خود را دنبال کنند و فرصت را در‌اختیار سوءاستفاده‌گران قرار دهند.

نظرات شما
پیشخوان