تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

منظور آمریکا از تهدید ایران چیست؟/ آیا منافع واشنگتن در منطقه با جنگ به خطر می‌افتد؟

یکشنبه شب، کاخ سفید در بیانیه‌ای بی سابقه از ورود ناوگان و بمب افکن آمریکایی به خلیج فارس با هدف مقابله با تهدید‌های احتمالی ایران خبر داد. بیانیه‌ای که توسط بسیاری از کارشناسان و مقامات سابق آمریکایی به آماده باش آمریکا برای ورود به یک جنگ غیر ضروری با ایران تفسیر شد.

منظور بولتون از «تهدید ایران علیه آمریکا» چیست؟/ در صورت شروع جنگ تهران چگونه منافع واشنگتن در منطقه را به خطر می اندازد؟

رویداد۲۴ بیانیه بولتون در خصوص وجود اسنادی دال بر تهدید ایران علیه منافع آمریکا در منطقه و اعزام ناوگروه آمریکایی به خاورمیانه توسط بسیاری از مفسران به اعلان جنگی علیه ایران تعبیر شده است. نشریه آتلانتیک در همین راستا، روش‌هایی که ایران می‌تواند با استفاده از آن‌ها به اهداف آمریکایی ضربه بزند را برشمرده است.

«کتی گیلسینان» و «کریشنادو کالامور» در یادداشتی که در این نشریه منتشر کرده‌اند با اشاره به تهدید‌های آمریکا علیه ایران نوشته‌اند: بولتون در بیانیه خود گفته آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست، اما هر حمله‌ای از جانب ایران علیه منافع آمریکا یا متحدانش پاسخ درخوری خواهد گرفت.
 
از زمان روی کار آمدن ترامپ و خروج او از توافق هسته‌ای، دولت آمریکا کمپین حداکثر فشار با هدف تحت فشار قرار دادن ایران از نظر اقتصادی را از سر گرفته است اما این بیانیه با رویکرد خصمانه دولت نسبت به ایران همخوانی داشت. این اظهارات با لفاظی‌های دولت درباره وجود همه گزینه‌ها بر روی میز در مقابله با دشمنانش نیز کاملا همخوانی داشت؛ الگویی که در رابطه با کره شمالی و ونزوئلا نیز به کار رفته در حالی که تا کنون نه تغییر سیاستی در این کشور‌ها دیدیم نه حمله نظامی‌ای از جانب آمریکا.

اما در مورد ایران شاید موضوع فرق داشته باشد. مقامات دولت آمریکا تاکنون درباره جزییات نگرانی‌هایشان از تهدید‌های ایران علیه منافع آمریکا و متحدانش حرفی نزده‌اند و تنها به گفتن وجود شواهدی دال بر تهدید توسط نیرو‌های حکومت ایران اکتفا کرده‌اند. با توجه به دینامیک منطقه و نفوذ قابل توجه ایران و آمریکا در خاورمیانه فرصت‌های ایران برای اذیت کردن آمریکا و متحدانش در صورتی که چنین قصدی داشته باشد کم نیست.
 
به گزارش رویداد۲۴ نیرو‌های نیابتی ایران در نزدیکی نیرو‌های مورد حمایت آمریکا در عراق و سوریه عملیاتشان را انجام می‌دهند. ایران به طور معمول مسیر عبور کشتی‌های نفتکش در تنگه هرمز را تهدید به بستن می‌کند. نیرو‌های نیابتی ایران در یمن و غزه به طور مستقیم متحدان آمریکا یعتی عربستان و اسرائیل را راکت هایشان مورد هدف قرار می‌دهند. ناوگروهی که به گفته بولتون به سمت خاورمیانه در حرکت است در واقع یک ماه پیش اعزام شده است.
 
بکا ویزر تحلیلگر شرکت رند در گفتگو با آتلانتیک گفته اعزام ناوگروه زمان بر است و نمی‌شود به صورت آنی چنین تصمیمی گرفت. بولتون در بیانیه‌اش از اعزامی که پیش از این انجام گرفته بود به عنوان پیامی برای ایران استفاده کرد. این مهم است که بدانید کاخ سفید یا خود بولتون یک شبه تصمیم به اعزام یک ناو گروه را نگرفته‌اند.
 
او گفته: استراتژی ارتش آمریکا این است که در مورد مقابله با رقبایی نظیر ایران از عنصر غافلگیری و پیش‌بینی ناپذیری استفاده کند.
 
لفاظی‌های تند در هر دو طرف احتمال سوء تعبیر را نیز بالا برده است. زمانی که دولت آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، امیدوار بود که این تصمیم همه‌گیر شود، اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در هنگام اعلام این خبر از بیان جزییات و اینکه چطور این اقدام راه را برای جریمه هر کسب و کاری که با سپاه در ارتباط باشد باز می‌کند یا چطور این اقدام نیرو‌های آمریکایی را در منطقه به خطر می‌اندازد، خودداری کرد.
 
به گزارش رویداد۲۴ سختگوی پنتاگون نیز کمی بعد از قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به خبرنگاران گفت که قواعد ارتباطی تغییری نکرده است. آتلانتیک در گزارش خود ادعای کشته شدن ۶۰۰ آمریکایی توسط نیرو‌های مورد حمایت ایران بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ را تکرار کرده، اما اضافه کرده که سپاه در مبارزه با داعش در عراق و سوریه در جبهه مشترکی با آمریکا جنگیده و حتی در برخی موارد با آمریکایی‌ها همکاری کرده است.
 
در کنار این‌ها و در حالی که در هفته‌های گذشته سخنگوی پنتاگون دوبار بر عدم وجود تهدیدی علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه تاکید کرده بود، بولتون از وجود شواهدی دال بر تهدید ایران خبر داده است. از این گذشته وال استریت ژورنال در گزارشی گفته ایران قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود، اما سایر طرف‌های این توافقی که پیش از این آمریکا نیز از آن خارج شده قرار است همچنان ناظر بمانند. آتلانتیک با استناد به این گزارش گفته اگر این‌ها حقیقت داشته باشد خطر ایران برای آمریکا و متحدانش در منطقه جدی است.
 
نشریه اکسیوس در گزارشی نوشت آمریکا در واکنش به اطلاعاتی که از اسرائیل گرفته بیانیه اعزام ناوگروه را صادر کرده است. علی واعظ کارشناس امور ایران در گروه بحران به آتلانتیک گفته واقعیت این است که آمریکا در منطقه بسیار بی دفاع است. ایرانی‌ها تجربه زیاید در هدف قرار دادن نیرو‌های آمریکایی در منطقه به صورت غیر مستقیم و از طریق نیرو‌های نیابتی‌شان دارند.
 
بر اساس آمار‌های منتتشر شده، آمریکا در سوریه ۲۰۰۰ و در عراق ۵۰۰۰ و در افغانستان ۱۴ هزار نیروی مستقر دارد. این در حالی است که تهران در سوریه و عراق حضور فیزیکی فعالی داشته و در افغانستان با طالبان وارد مذاکره شده و در حال مبارزه با داعش است. ایران قادر است در همه این کشور‌ها تنش‌ها را افزایش دهد.
 
آمریکا نیز در گذشته نشان داده که خواستار حمله متقابل به ایران است. در سال ۲۰۱۷ نیرو‌های آمریکایی به یک کاروان سوری که به پایگاه آمریکا در سوریه نزدیک می‌شد، حمله کردند. برت مک گورک رییس نیرو‌های ویژه آمریکایی در ائتلاف جهانی مبارزه با داعش در آن زمان روز دوشنبه به ان بی سی گفته ما هیچ کانال ارتباطی دیپلماتیکی با ایران نداشتیم و خطر درگیری رو به افزایش بود و هیچ راهی برای این که پیامی را به طور محرمانه به ایرانی‌ها برسانیم که از نزدیک شدن به ما خودداری کنند وجود نداشت.
 
آتلانتیک مدعی شده نیرو‌های نیابتی ایران نیز علیه نیرو‌های آمریکا در سوریه و عراق عملیات‌های متعددی داشته‌اند. سپتامبر گذشته شبه نظامیان نزدیک ایران به کنسولگری آمریکا در بصره حمله کردند و در خلیج فارس نیز در سال‌های اخیر مانور‌های نا امنی توسط پهپاد و قایق‌های ایرانی علیه کشتی‌های آمریکایی انجام گرفته است. در سال ۲۰۱۶ نیرو‌های سپاه برای مدت کوتاهی ملوان‌های یک کشتی آمریکایی را بازداشت کردند.
 
مایکل نایت کارشناس امور منطقه در تینک تنک مطالعات خاورمیانه موسسه واشنگتن نیز در این باره به آتلانتیک گفته آمریکا می‌خواهد به ایران سیگنال بفرستد و بگوید ما امادگی مقابله را داریم. آمریکایی‌ها میان دولت ایران و نیرو‌های نیابتی این کشور تمایزی قائل نیستند.
 
آتلانتیک در پایان این گزارش گفته در نهایت و از همه چیز مهمتر، مساله تجارت نفت و وابستگی آن به تنگه هرمز است. ۱۸.۵ میلیون بشکه نفر روزانه از این آبراه باریک بین ایران و جزیره عربی عبور می‌کند. ایران بار‌ها تهدید کرده که تنگه هرمز را خواهد بست. حرکتی که می‌تواند اقتصاد جهان را با مشکل مواجه کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان