تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
جواد نوفرستی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

عمده قاچاق سوخت قبل از جایگاه انجام می‌شود/ قیمت بنزین به ۶ هزار تومان هم برسد، قاچاق همچنان سودآور است

جواد نوفرستی درباره موضوع قاچاق سوخت و سهمیه بندی بنزین می‌گوید: در صورتی که کلیه تمهیدات در خصوص جلوگیری از قاچاق سوخت هم انجام شود باز نمی‌توان گفت قاچاق سوخت در کشور صفر خواهد شد.

عمده قاچاق سوخت قبل از جایگاه است

رویداد۲۴ ندا جعفری- دولت با استدلال قاچاق سوخت و نرخ پایین آن به نسبت قیمت جهانی در تلاش است مجلس را قانع کند تا با افزایش سوخت موافقت کند. در مرحله پیش خبر افزایش منتشر شد اما انتشار همان خبر جو جامعه را آنقدر ملتهب کرد، که دولت مجبور به عقب نشینی شد. در طرح جدید قرار است بار دیگر کارت‌های سوخت به چرخه بازگردند اما این سوال مطرح است که آیا احیای این کارت‌ها می‌تواند به هدف کاهش قاچاق سوخت که بار‌ها از سوی دولت و مسئولان بر آن تأکید شده، کمکی کند؟ جواد نوفرستی کارشناس انرژی به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: اگر سامانه کارت سوخت راه‌اندازی شود، میزان قاچاق بنزین قدری کمتر خواهد شد. سال ۸۶ که استفاده از کارت سوخت اجرایی شد، شاهد آن بودیم که میزان مصرف و قاچاق بنزین تا ۱۰ میلیون لیتر کاسته شد و این رویه تا سال ۹۴ ادامه داشت.

نوفرستی با بیان اینکه بخش کوچکی از این حجم قابل توسط مرزنشینان انجام می‌شود، می‌گوید: در مرز‌ همه کشور‌ها قاچاق کالا وجود دارد و این موضوع تنها مختص به ایران نیست، اما موضوع قاچاق سوخت در ایران مربوط به بعد از جایگاه سوخت نیست، بلکه قضیه به قبل از رسیدن سوخت به جایگاه بنزین برمی گردد که حجم عمده‌ای از قاچاق در این مسیر صورت می‌گیرد.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه می‌دهد: در خرداد ۹۴ و حذف کارت سوخت میزان مصرف و قاچاق افزایش پیدا کرد و بین سال‌های ۹۴ تا ۹۷ میزان مصرف از ۷۲ میلیون لیتر به ۹۰ میلیون لیتر رسید؛ یعنی بیش از ۱۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت در روز این در حالی است که تا قبل از این زمان میزان قاچاق زیر ۲ درصد بود.

نوفرستی ادامه می‌دهد: زمانی که کارت سوخت وجود دارد، یعنی ورودی و خروجی و میزان فروش قابل پایش است و جایگاه‌دار موظف به ارائه گزارش است. راه اندازی دوباره این سامانه یعنی شفاف سازی و نظارت پذیری، زیرا با این سامانه کلیه بارنامه‌ها و مصرف را می‌توان کنترل کرد.

این کارشناس سوخت با تاکید بر اینکه از ابتدا مخالف حذف کارت سوخت بودم، می‌گوید: با پژوهش‌هایی که از سوی مجلس صورت گرفت مشخص شد در صورتی که حتی  اگر قیمت بنزین حتی دو برابر هم شود، میزان تورم واقعی جزئی خواهد بود، اما فشار تورمی و شوک قیمتی به دلیل بار روانی آن زیاد خواهد بود و افراد سودجو و فرصت طلب از این وضعیت سوء استفاده خواهند کرد و تاثیر آن روی همه کالاها مشهود خواهد شد.

او می‌گوید: در صورتی که کلیه تمهیدات در خصوص جلوگیری از قاچاق سوخت هم انجام شود باز نمی‌توان گفت میزان قاچاق سوخت در کشور صفر خواهد شد، زیرا قاچاق سوخت همیشه هست و در صورتی هم که قیمت بنزین به لیتری ۶ هزار تومان هم برسد، قیمت سوخت در ترکیه باز بیش از ۷ هزار تومان است و همچنان برای قاچاقچی سودده است.

نوفرستی می‌گوید: در حال حاضر در صورتی که فردی ۵۰ لیتر بنزین به لب مرز ببرد و بفروشد ۷۰۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت که درآمد خوبی است و همین موضوع تفاوت نرخ‌ها و افزایش بهای ارز، تشویقی برای قاچاقچیانی است که این کار را انجام می‌دهند اما با احیای سامانه کارت سوخت مسلما میزان قاچاق سوخت کاهش خواهد یافت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
0
0
اصلا یک پیشنهاد جالب و عملی ،مردم و دولت بیاید و تمام خودروها را به ذوب آهن بدهد ، بجاش خر و الاغ در اختیار مردم بگذار. این طور نه بنزین مصرف میشه ،نه آلودگی هوا وجود داره ،نه آلودگی صوتی دیگه میماند، تازه چقدر شغل برای جوانان ایجاد میشه ،و چقدر آهن و لاستیک و ....صادر میشود ،
و از همه مهمتر اینکه دولت لازم نیست هر سال ثابت کند که چقدر قاچاق بنزین میشه وووو
و این خود باعث میشه که دولتمردامون که خیلی هم باهوش و دلسوز و...هستند از اون ۱درصد مغز شون هم کار نکشند و برت تعطیلات،
نظرات شما
پیشخوان