تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
بیگدلی تشریح کرد؛

ترامپ از شروط ۱۲ گانه برای مذاکره با ایران عقب نشینی کرده است؟

تحلیلگر مسائل آمریکا می‌گوید: ترامپ می‌خواهد از برگ ایران در انتخابات آینده اش استفاده کند و بگوید مشکل ایران را حل کرده است.

رویداد۲۴ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آخرین اظهارات خود پس از تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران و نیز کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام گفت که تنها چیزی که از تهران می‌خواهیم این است که آن‌ها سلاح اتمی نداشته باشند.

باربارا اسلاوین، تحلیلگر مسایل ایران در توئیتی در مورد این اظهارات ترامپ نوشت: ۱۲ شرط قبلی آمریکا [پمپئو]تبدیل شده به شرط عدم دستیابی به سلاح اتمى، داده که ایران درحال حاضر به آن پایبند است.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل آمریکا »، در این باره گفت: آن دوازده شرط دوازده شرطی نبود که قطعیت پیدا کرده باشد و به آن شکل نبود. در مقابل؛ ما هم باید همان زمان فضا را برای آمریکا خالی نمی‌گذاشتیم و شروطی را تعیین می‌کردیم.

او ادامه داد: به هر حال ما امکاناتی داشتیم. مثلا در عراق، سوریه، لبنان و یمن ابزار‌هایی داریم و این‌ها مناطق نفوذی سیاسی - نظامی ما هستند؛ می‌تونستیم ما هم شرایط خود را بگذاریم و با دست پر برای مذاکره برویم.

بیگدلی همچنین افزود: آنچه که آقای ترامپ به آن اشاره کرده بود، چند دلیل دارد. دلیل اول اینکه آقای ترامپ می‌خواهد از برگ ایران در انتخابات آینده اش استفاده کند می‌خواهد در سیاست خارجی اش برگ برنده‌ای داشته باشد و بگوید مشکل ایران را حل کرده است. از این رو برای او، الان زمان مناسبی برای مذاکره تلقی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: دلیل دومش این است که شاید آقای ترامپ تصور می‌کند با آن انتظاری که داشته و زمانی که برای خودش در نظر گرفته، نتوانسته ایران را در تنگنای شدیدتری قرار بدهد؛ بنابراین باز هم به همان نیت رسیدن به هدف انتخاباتی خود، قصد دارد این موضوع را به شکلی حل کند.

بیگدلی ادامه داد: مسئله سوم هم این است که، چون سیاست را می‌دانند، باب مذاکره را هیچ وقت نمی‌بندند. یکی از اصول اصلی سیاست و دیپلماسی است که هیچ وقت نباید باب مذاکره را بست حتی در جنگ.

او با بیان اینکه اکنون سخت است دری برای مذاکره باز کنیم، گفت: البته آقای تخت روانچی صحبت‌هایی در سازمان ملل کرد که بوی مذاکره از آن می‌آمد. پادشاه عمان هم اعلام آمادگی کرده و سابقه میانجی گری را هم داشته. ولی من اعتقادم این است که اتحادیه اروپا را فراموش نکنیم. یعنی اگر از طریق اتحادیه اروپا این راه را باز کنیم هم می‌توانیم اتحادیه اروپا را نگه داریم و هم شاید کلام اتحادیه اروپا نافذتر باشد و آمریکا هم از اینکه اتحادیه اروپا در مسیر آمریکا قرار گرفته، خوشحال باشد؛ بنابراین پیشنهاد من این است که از طریق اتحادیه اروپا وارد شویم.

بیگدلی همچنین در خصوص بحث مذاکره ادامه داد: جاخالی دادن و قطع کردن همه ارتباطات اشتباه بزرگی در مناسبات دیپلماتیک است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
0
بهتر نیست شما هم از فرصت استفاده کنیین و خیلی محکم و درست بشینین صحبت کنین و البته ملت رو هم در جریان بذارین
سیامک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
2
0
مذاکره در شرائط کنونی ظلمی است نا بخشودنی.الان اتحادیه اروپا شکسته بسته به امریکا فشارهایی می اورد ودر اثر این فشارها است که پمپئو یکدفعه از اروپا به عراق می اید ویارکشی میکند ونفرات نفوذی خودرا ارایش می دهد ولی همه اینها جز زور زدن الکی چیزی نیست ایکاش این سست عنصرها مقداری تامل داشته باشند
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
تو چی میدونی با ماهی ۱ تومن تحمل کردن چه شکلی آقای سفت عنصر ....چی میدونی وقتی تو خورد خوراک مونده باشی چطوری میشه تحمل کرد مرد حسابی ...‌.تو سفت عنصر ....بذارین رفراندوم بذارین ملت تصمیم بگیرن
سوال کننده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
0
0
اتحادیه اروپا ?خخخخخخ این خودش یکی از متهم هاست .
نظرات شما
پیشخوان