تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:

۹۰ درصد اعتبارات سازمان هدفمندی، صرف یارانه نقدی می‌شود/ پولی نمی‌ماند به حوزه سلامت برسد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها بیش از ۹۰ درصد از اعتبارات خود را به یارانه نقدی تخصیص می‌دهد بنابراین پولی نمی‌ماند که بخواهد به تعهداتش عمل کند.
۹۰ درصد اعتبارات سازمان هدفمندی، صرف یارانه نقدی می‌شود/ پولی نمی‌ماند به حوزه سلامت برسد
رویداد۲۴ همان زمان که بودجه مربوط به دریافتی‌ها و مصارف سازمان هدفمندی یارانه‌ها را بستند می‌شد پیش بینی کرد که این رقم‌ها محقق نمی‌شود و بلندپروازانه وضع شده‌اند، چه آنکه هر روز سازمانی که مشمول دریافت سهم خود از این سازمان است از عدم واریز کامل مبلغ آن انتقاد می‌کند.

طبق ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، مصارف هدفمندی یارانه‌ها به این شرح اعلام شد:

الف- تا مبلغ چهارصد و پانزده هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۱۵) ریال پرداخت

ب- تا مبلغ هفتاد هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۷۰) ریال پرداخت نقدی برای کمک به کاهش فقر مطلق

پ- تا مبلغ سی و هفت هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۷) ریال بابت سلامت موضوع ماده (۴۶) قانون تنظیم (۲)

ت- تا مبلغ سی و سه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۳) ریال بابت خرید تضمینی گندم و یارانه نان

همچنین در تبصره۲ همین ماده (۳) مقرر شد که در صورت افزایش منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، تا سقف ۱۱۰ هزار میلیارد ریال صرف مصارف زیر شود:

الف- افزایش یارانه سلامت موضوع ردیف (۳) مصارف هدفمندی حداکثر تا مبلغ هفت هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۷) ریال

ب- اختصاص حداکثر تا مبلغ پنجاه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵) ریال در ردیف جدید به موضوع تولید و اشتغال

پ- اجرای قانون حمایت از معلولان توسط سازمان بهزیستی کشور حداکثر تا مبلغ دو هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲) ریال

ت- کمک به حق بیمه قالی‌بافان حداکثر تا پانصد میلیارد (۰۰۰۰ر۰۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال

ث- باقیمانده مبلغ حداکثر تا مبلغ پنجاه هزار و پانصد میلیارد (۰۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۵۰) ریال برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ردیف (۱) مصارف هدفمندی یارانه‌ها.

اما سوال مهم این است که آیا صرف نظر از درآمد‌های سازمان هدفمندی یارانه‌ها، آیا هزینه‌کرد‌های این سازمان نیز طبق قانون به اموری مانند سلامت، کاهش فقر مطلق، خرید تضمینی گندم، تولید و اشتغال، کمک به معلولان بهزیستی، کمک به حق بیمه قالی بافان و … تخصیص یافت؟ آیا اساسا دخل و خرج این سازمان به گونه‌ای بوده است که بتواند تکالیف قانونی را به انجام برساند؟

از سوی دیگر مدتی است بحث تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مجلس مطرح شده است و برخی نهاد‌ها و دستگاه‌ها نظیر وزارت بهداشت از اینکه سهم واقعی خود را از این سازمان دریافت نکرده‌اند، گله دارند. حال باید به انتظار نشست و دید آیا این طرح آماده و به هیات رییسه مجلس ارائه خواهد شد یا خیر؟

در همین رابطه، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها تا زمانی که بنا باشد بیش از ۹۰ درصد از اعتباراتش را به یارانه نقدی تخصیص دهد نمی‌تواند به سایر تعهدات خود عمل کند. در این راستا باید بگویم که هم دولت خلاف می‌کند و هم مجبور است که خلاف کند. تنها در صورتی سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند که برخی دهک‌های یارانه‌بگیر نقدی از سیستم حذف شوند.

وی در پایان افزود: تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها که توسط تعدادی از نمایندگان در حال پیگیری است مربوط به عملکرد مدیران این سازمان است. گزارش این طرح هنوز به هیات رییسه ارائه نشده و به نظر من خیلی دارای محتوا نیست و بعید می‌دانم به جایی برسد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان