تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

چطور سرمایه ملی از بازار راکد مسکن خارج می‌شود؟

پورحاجت گفت: طرح شناورسازی تسهیلات خرید مسکن، زمینه‌ساز خروج سرمایه‌های بلوکه شده از این بازار می‌شود.
 رویداد۲۴ فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه چند سالی است انبوه‌سازان درخواست افزایش تسهیلات را به دولت و مجلس ارائه کرده‌اند، گفت: انبوه‌سازان در سال‌های گذشته پیشنهاد داده بودند که متناسب با قدرت نقدینگی مردم و دهک‌های مختلف جامعه تسهیلات و میزان اقساط آن‌ها مشخص و پرداخت شود، اما دولت بعد از گذشت چندین سال طرح تسهیلات خرید شناور مسکن را مطرح کرده است.

وی افزود: بانک مسکن و دولت به تازگی طرح تسهیلات شناور خرید مسکن را مطرح کرده اند و هم‌اکنون این طرح پشت در‌های بسته شورای پول و اعتبار قرار دارد که امیدواریم هرچه سریعتر تصویب و به مرحله اجرایی برسد.

دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور ادامه داد: افزایش تسهیلات خرید مسکن، زمینه‌ساز ایجاد تورم در بازار می‌شود، بنابراین یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح، خارج سازی سرمایه‌های بلوک شده در بازار مسکن است.

پورحاجت گفت: سیاست‌های موازی دولت و مسکن طی چند سال گذشته باعث شده که حجم عظیمی از سرمایه و نقدینگی مردم بلوک شود و این موضوع باعث کاهش تولید مسکن شده است.

وی اظهار کرد: خارج سازی سرمایه‌های بلوکه شده و ورود آن‌ها به بازار مسکن زمینه‌ساز رونق و همچنین تثبیت قیمت مسکن می‌شود و این امر نقش موثری در بازار رکود تورمی مسکن دارد.

دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه پرداخت و افزایش تسهیلات مسکن تورم‌زا است، اما باید بازار مسکن از این شرایط عبور کند تا به رونق و ثبات قیمتی برسد، گفت: هم‌اکنون واحد‌های مسکونی بسیار زیادی در بازار مسکن وجود دارد که به دلیل آنکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است امکان عرضه آن‌ها وجود ندارد، اما طرح پرداخت تسهیلات شناور می‌تواند به این بازار کمک کند.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات در این بازار نباید بدون پشتوانه باشد، زیرا این امر باعث بر هم ریختگی بازار مسکن می‌شود.

پور حاجت در پایان گفت: دولت باید قدرت تولیدکنندگان مسکن را تقویت کنند تا انگیزه آن‌ها برای ورود به این بازار و همچنین میزان ساخت و ساز افزایش یابد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان