تاریخ انتشار: ۰۶:۲۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نیازهای جامعه بر اساس اولویت، طبقه‌بندی نشده است/ برای فوتبال میلیاردی هزینه می‌شود اما مطبوعات با بحران کاغذ مواجه هستند

طیبه سیاوشی نماینده تهران می‌گوید: یکی از اشکالات اساسی ما در کشور این است که اولویت‌های ما طبقه‌بندی شده و منطقی نیست.

بین حوزه‌های فرهنگی توازنی وجود ندارد

رویداد۲۴ محمد آیتی: یک سرِ بسیاری از حوزه‌ها در فرهنگ است؛ از ورزش گرفته تا کتاب، مطبوعات، تئاتر، سینما و... همه در شکل‌گیری فرهنگ یک جامعه تاثیرگذار هستند اما نکته حائزاهمیت این است که به دلیل نبود نظارت و توزیع ناعادلانه بودجه، توازنی بین این بخش‌ها دیده نمی‌شود.

همین عدم تعادل و توازن باعث شده تا رسالت فرهنگی یک جامعه توسط متولیان آن به درستی پیش نرود و از یک طرف شاهد حیف و میل بودجه و از سوی دیگر نظاره‌گر کمبود برخی محصولات فرهنگی باشیم.

نبود متولی ثابت در امر فرهنگ، همه را سردرگم کرده و حال افراد نمی‌دانند باید صدای خود را دقیقاً به گوش کدام وزارتخانه، نهاد یا سازمانی برسانند.

در همین خصوص، طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به رویداد۲۴ گفته در حوزه ورزش، فوتبال را با هیچ رشته ورزشی دیگر نمی‌توان مقایسه کرد. یکی از دلایلی که تب فوتبال در چند دهه اخیر در کشور ما بالا گرفته به خاطر پرداختن بیش از حد رسانه‌ها بوده است که البته این روند از نظر من با اشکال روبروست.

وی افزود: اگر نگاهی به مدیریت وزارت ورزش کشور‌های پیشرفته بیندازیم می‌بینیم که آن‌ها بیشتر روی به سرمایه‌گذاری در ورزش همگانی آورده‌اند. از طرفی با اینکه برای آن‌ها، ورزش قهرمانی و فوتبال مهم است، اما رسانه‌های آن‌ها صبح تا شب برای این موضوع تولید محتوا نمی‌کنند. متاسفانه چند سالی است که سرگرمی‌ها در کشور ما محدود شده و فکر و ذکر بسیاری از افراد جامعه و مخصوصاً جوانان به فوتبال معطوف شده است.

سیاوشی تصریح کرد: ورزش قهرمانی می‌تواند به اشاعه فرهنگ‌سازی در جامعه کمک کند، اما خیلی با عملکرد مدیران این حوزه و افرادی که به نوعی متولی فرهنگ هستند، موافق نیستم.

نماینده تهران اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی مجلس، کمیسیون تخصصی برای پرداختن به حوزه ورزش و مسائل مربوط به فرهنگ است. ما در این رابطه جلسات متعددی داشتیم و بار‌ها دغدغه‌های خود را به اطلاع دولت رساندیم، ولی عمق فاجعه در ورزش و مخصوصاً فوتبال خیلی بیشتر از این است که گفته شود پول‌های زیادی در حال حیف و میل است یا بواسطه حضور بازیکنان و مربیان بی‌کیفیت خارجی ارز زیادی از کشور در حال خارج شدن است. بطور مثال متاسفانه فدراسیون فوتبال ما دولتی است و بخش زیادی از تامین بودجه آن‌ها از صندوق دولت صورت می‌گیرد که همین روند باعث شده هزینه‌کرد‌ها و خروجی‌ها آن در جامعه نگران‌کننده باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: اینکه وزارت ورزش کشور‌های پیشرفته بیشترین هزینه را در ورزش‌های همگانی می‌کنند به خاطر این است که فدراسیون‌های ورزشی آن‌ها در هزینه و درآمد خودکفا هستند و دولت از این بابت خیالش راحت است. حال در این اوضاع و احوال نامناسب اقتصادی، برخی باشگاه‌های ورزشی ما هم وابسته به دولت هستند اما وقتی به اسناد مالی آن‌ها نگاهی می‌اندازیم این به هم ریختگی را کاملاً مشاهده می‌کنیم. از طرفی با این وضعیت اسفناکی که این باشگاه‌ها در هزینه‌کرد‌ها داشته‌اند و بدهی بالایی که به بار آورده‌اند، دولت هم بصورت جدی روی به واگذاری آن‌ها نمی‌آورد.

سیاوشی یادآور شد: یکی از اشکالات اساسی ما در کشور این است که اولویت‌های ما طبقه‌بندی شده و منطقی نیست. بطور مثال دولت برای ورزش تا این اندازه هزینه می‌کند، اما موضوع فرهنگ را آن‌طور که شایسته است در برنامه‌هایش لحاظ نمی‌کند. یکی از کار‌های موفقی که کشور‌های پیشرفته انجام شده و نیاز است که ما هم از آن‌‎ها الگوبرداری کنیم این است یک توازن و تعادلی را بین بخش‌های فرهنگی خود ایجاد کرده‌اند. مثلاً اگر ورزش را اشاعه‌دهنده فرهنگ دیدند به همان اندازه به موضوع کتاب، مطبوعات، موسیقی، سینما و ... هم بها دادند. ولی همین بی‌توجهی برخی از مسئولان ما کار را به جایی کشانده که اکنون با بحران کاغذ و به تبع آن گرانی بیش از حد کتاب و حتی تعطیلی مطبوعات روبرو شده‌ایم.

عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: گاهی برای من عجیب است که عده‌ای از مسئولان علاقه ندارند واقعیت‌ها را به جامعه اعلام کنند. بطور مثال می‌گویند در نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال قبل افزایش فروش بوده، اما در ادامه نمی‌گویند که کتاب چند برابر شده و این افزایش فروش به معنای بهبود اوضاع نیست.

وی افزود: کاش حالا که تا این اندازه در ورزش قهرمانی و مخصوصاً فوتبال هزینه کردیم لااقل همین اندازه هم خروجی دریافت می‌کردیم. قسمت ناگوار ماجرا آنجاست که یک تیم فوتبال داخلی، مربی خارجی را استخدام و چند میلیارد برای قراردادش هزینه می‌کنند و در نهایت هم مجبور می‌شوند او را برکنار کنند و غرامت چند میلیاردی قرارداد سال آینده او را هم پرداخت کنند. واقعاً این مدیریت که به دولت هم وابسته است را چطور می‌توان قبول کرد؟ از طرفی دیگر می‌بینیم نشریه‌ای مستقل به خاطر نداشتن حداقل‌ها مجبور است به حیات کاری خود خاتمه دهد. یا مثلاً می‌بینیم با این همه هزینه‌هایی که دولت در ورزش کرده حتی ورزشگاه‌ها به لحاظ رفتار و گفتار تماشاگران شرایط قابل قبولی را ندارند و خانواده‌ها سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد از ورود فرزندانشان به ورزشگاه‌ها جلوگیری کنند.

سیاوشی معتقد است: مشکل فرهنگی ما ریشه در دو موضوع اساسی دارد: ۱- بودجه بصورت عادلانه به بخش‌های مختلف آن تخصیص داده نمی‌شود. ۲- دولت در برخی قسمت‌ها با نگاه و تبعیض بیشتر ورود پیدا می‌کند و همین موضوع باعث مغفول ماندن بسیاری از بخش‌های دیگر می‌شود. به هر تقدیر ما اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بنا داریم در روز‌های آتی به این موضوعات کلیدی ورود پیدا کنیم تا شاید با راه‌حل‌های بهتر، فضای عدالت‌محوری را بین حوزه‌های مختلف فرهنگی، تفریحی و ورزشی ایجاد کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان