تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

۱۰ فیلم موزیکال برتر تاریخ سینما

فیلم‌های موزیکال اغلب به عنوان میراث سیستم استودیویی منسوخ شده هالیوود مورد توجه قرار می‌گیرد، اما همچنان ژانری باقی مانده که توانایی فیلم‌ها برای خلق دنیا‌های داستانی که بین واقعیت و فانتزی آزادانه در حرکتند را به نمایش می‌گذارند.

۱۰ فیلم موزیکال برتر تاریخ سینما

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: از زمان پیدایش فیلم‌های موزیکال تا به امروز، این ژانر افتان و خیزان زیادی را تجربه کرده است. به‌ طوری‌که زمانی مردم برای تماشای یک فیلم موزیکال در سینماها صف می‌کشیدند و زمانی هم کاملا آن را ژانری از مد افتاده می‌دانستند و دیگر تمایلی به دیدن چنین آثاری نشان نمی‌دادند، امروز در این مقاله قصد داریم تعدادی فیلم از این ژانر به شما معرفی کنیم.

شاید هیچ ژانری در صنعت فیلم‌سازی نتواند جادو و شگفتی سینما را مثل فیلم موزیکال به نمایش بگذارد. فیلم‌ موزیکال مخاطب را از دنیای اطراف جدا کرده و با موسیقی و رقص به دنیای رویاها و فانتزی می‌برند. باید بدانید یک فیلم‌ موزیکال به شدت احساسی‌تر از یک فیلم درام و صرفا عاشقانه است و فیلم موزیکال بهترین تاثیر را دارد.

فیلم سینمایی چرخش زمان 

 سال ساخت: 1935

فیلم چرخش زمان

چرخش زمان فیلمی در ژانر موزیکال و کمدی به کارگردانی جرج استیونز است که در سال ۱۹۳۶ منتشر شد.

این فیلم در (بازبینی ۲۰۰۷) صد فیلم برتر ۱۰۰ سال تاریخ سینمای آمریکا از دید بنیاد فیلم آمریکا در رده ۹۰ این فهرست قرار دارد. بدون شک فیلم «چرخش زمان» (Swing Time) بهترین فیلم فرد آستیر و جینجر راجرز به عنوان بازیگر -رقصنده- خواننده‌ای ماهر است. جرج استیونز با کمک ژروم کرن، آهنگساز، و هرمس پن، طراح حرمات موزون، در این فیلم گزاره‌های رمانتیک معمول را با ۴ مورد از بهترین آهنگ و رقص‌هایی که تاکنون اجرا شده به مرحله‌ای بالاتر برد. آهنگ و رقص «هیچ وقت نمی‌رقصم» (Never Gonna Dance) مانند این است که دو نفر در برابر چشمان مخاطبان عشق را به تصویر می‌کشند. آهنگ «The Way You Look Tonight» در این فیلم برنده جایزه اسکار شده و به پرفروش‌ترین آهنگ دوران فعالیت آستیر تبدیل شد.

انیمیشن شیر شاه 

سال ساخت: 1994

انیمیشن شیرشاه

شیرشاه انیمیشنی حماسی و موزیکال محصول سال ۱۹۹۴ شرکت والت دیزنی است. موسیقی این اثر توسط آهنگساز معروف التون جان ساخته و شعر آن توسط تیم رایس گفته شده و تنظیم آن توسط هانس زیمر انجام شده‌است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه اورجینال شده‌است.


بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن‌های جهان و معرفی داستان آن‌ها


داستان این اثر، برگرفته از چندین اثر هنری معروف از قصه‌های پیامبران گرفته تا نمایش نامه‌های ویلیام شکسپیر است. شیری به نام اسکار که در صدد پادشاهی جنگل است (که این سمت به برادرش موفاسا رسیده و در آینده به پسر موفاسا، سیمبا می‌رسد) از برادرش که شاه و برادرزاده اش که جانشین موفاست کینه به دل گرفته و در صدد تصاحب قدرت اوست. اسکار موفاسا را می‌کشد و برادرزاده‌اش سیمبا را با مقصر جلوه دادن در قتل شاه، فراری می‌دهد.

فیلم سینمایی داستان وست ساید

سال ساخت: 1961

فیلم وست ساید

فیلم سینمایی داستان وست ساید یا داستان کناره غربی، فیلمی ا‌ست رمانتیک، درام و موزیکال به کارگردانی رابرت وایز و جروم رابینز، محصول ۱۹۶۱ آمریکا. فیلم‌نامه این فیلم بر پایه داستان رومئو و ژولیت از شکسپیر نوشته شده است. موسیقی این فیلم از لئونارد برنشتاین بوده و ترانه‌ها از استفان سوندهایم است. همچنین داستان وست ساید در ۱۰ رشته جایزه اسکار گرفته است.

به گزارش رویداد۲۴ فیلم‌نامه این فیلم بر پایه نمایشنامه داستان وست ساید، برگرفته از رمئو و ژولیت است که اپرانامه آن از آرتور لورنت و موسیقی از لنارد برنستاین بود و در سال ۱۹۵۷ در برادوی به صحنه رفت و مورد استقبال عمومی قرار گرفت و بارها و بارها در این سالها دوباره اجرا شده است و در سال ۱۹۶۱ نیز نسخه سینمایی آن اکران شد.

فیلم سینمایی ستاره‌ای متولد شده است

سال ساخت: 1954

فیلم سینمایی ستاره‌ای متولد شده است

ستاره‌ای متولد شده است فیلمی در ژانر موزیکال به کارگردانی جرج کیوکر است که در سال ۱۹۵۴ منتشر شد. تاکنون ۴ نسخه از فیلم «ستاره‌ای متولد شده است، نسخه اورجینال در سال ۱۹۳۷ ساخته ویلیام ولمن، نسخه دوم در سال ۱۹۷۶ با بازی باربارا استریسند و نسخه سال ۲۰۱۸ به کارگردانی بردلی کوپر و با بازی لیدی گاگا، اما نسخه دوم این فیلم که در سال ۱۹۵۴ به کارگردانی جورج کیوکر ساخته شد یکی از دردناک‌ترین ملودرام‌هایی است که تاکنون در سینما ساخته شده است. 

داستان فیلم بسیار ساده است، جیمز میسون نقش یک ستاره هالیوودی را بازی می‌کند که عاشق استعداد خوانندگی جودی گارلند شده و به او کمک می‌کند به یک ستاره تبدیل شود در حالی که خود به دلیل اعتیادش به الکل روز به روز از اوج فاصله بیشتری می‌گیرد و عمق احساسی و چیز‌هایی که کیوکر در مورد سیستم استودیو‌ها می‌گوید یک انقلاب بنیان برانداز است.

فیلم سینمایی میخانه 

سال ساخت: 1972

فیلم میخانه

فیلم سینمایی میخانه، یکی از آن دسته فیلم‌های موزیکال است که تاریکی خاصی در لایه‌های درونی خود دارد که شما را درگیر خود می‌سازد. اگر چه داستان فیلم در سال ۱۹۳۱ در آلمان و در عصر ظهور و قدرت گرفتن نازی‌ها می‌گذرد، اما با دنیای امروزی نیز مرتبط است. شاید زندگی نیز مانند یک میخانه باشد که ناگهان نمایش آن به پایان رسیده و با پایین آمدن پرده‌ها همه فرا خوانده می‌شویم.

فیلم جادوگر شهر اُز 

 سال ساخت: 1939

فیلم جادوگر شهر از

جادوگر اُز فیلمی است به کارگردانی ویکتور فلمینگ که بر اساس رمانی برای کودکان نوشته ال. فرانک باوم آمریکایی به نام جادوگر بی‌نظیر شهر آز ساخته شده است.

دوروتی دخترک کوچکی است که همراه سگش توتو در کشتزاری در کانزاس زندگی می‌کند. روزی گردبادی می‌آید و دوروتی و سگش و خانه‌اش را با خود به آسمان می‌برد و در سرزمین آز پایین می‌آورد. در آز همه چیز زیبا و غریب است، با این حال دوروتی می‌خواهد هر جور شده به خانه‌اش برگردد. دوروتی تصمیم می‌گیرد تا به شهر آز برود تا از جادوگرانی که در آن شهر زندگی می‌کنند برای بازگشت به خانه کمک بگیرد.

فیلم چتر‌های شربورگ 

سال ساخت: 1964

فیلم سینمایی شربورگ

چترهای شربورگ فیلمی در ژانر موزیکال به کارگردانی ژاک دمی است که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به کاترین دنو و ژاک دمی اشاره کرد. این فیلم در همین سال، برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن شده‌است. 

داستان این فیلم موزیکال زندگی دختری را روایت می‌کند که شیفته مردی است، اما مرد داستان خیلی زود به نبرد در الجزایر فرا خوانده می‌شود.

از رابطه آن‌ها بچه‌ای متولد می‌شود و زن ناچار به ازدواجی بدون عشق تن می‌دهد، تا اینکه مدت‌ها بعد در یک شب برفی در یک پمپ بنزین با عشق قدیمی خود روبرو می‌شود و در ادامه «چتر‌های شربورگ» در تاریخ سینما جاودانه می‌شود. فیلم دمی همزمان مفرح و مالیخولیایی است و زندگی را به مثابه یک ملودی مداوم در جستجوی نت‌های بعدی خود در نظر می‌گیرد.

فیلم سینمایی واگن دسته موزیک 

 سال ساخت: 1953

فیلم سینمایی واگن دسته موزیک

فیلم سینمایی واگن دسته موزیک نام یک فیلم کمدی موزیکال آمریکایی به کارگردانی وینسنت مینلی است، که در سال ۱۹۵۳ ساخته شد. در این فیلم فرد آستر و اسکار لونت به هنرنمایی پرداخته‌اند.

فیلم درباره یک هنرمند قدیمی و فراموش شده است که امیدوار است با بازی در یک نمایشنامه در برادوی، دوباره به کانون توجه و اوج بازگردد. از طرفی کارگردان این نمایشنامه، تصمیم دارد آن را به فاوستی پُرطمقطراق و دیگر مبدل کند و از یک بالرین توانا برای ایفای نقش در آن دعوت می‌کند؛ اما بالرین با هنرمند قدیمی درگیر می‌شود و ماجراهایی رخ می‌دهد.

فیلم سینمایی اینطور چیز‌ها

سال ساخت: 1979

۱۰ فیلم موزیکال برتر تاریخ سینما

فیلم سینمایی اینطور چیزها فیلمی ۱۲۲ دقیقه‌ای به کارگردانی باب فاسی با بازی روی شایدر محصول کشور ایالات متحده آمریکا و آلمان است. این این فیلم در جشنواره فیلم کن ۱۹۸۰ برنده نخل طلایی شد. کارگردان این فیلم، «باب فاس» داستان زندگی خودش را بازگو می‌کند. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که او برای نمایش جدید خودش در حال انتخاب رقاص است و …

فیلم سینمایی آواز در باران

سال ساخت: 1954

۱۰ فیلم موزیکال برتر تاریخ سینما

فیلم سینمایی آواز در باران، فیلمی موزیکال به کارگردانی جین کلی و استنلی دانن محصول سال ۱۹۵۲ است، جین کلی، دانالد اوکانر، دبی رینولدز، جین هیگن و میلارد میچل نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کردند.

فیلم سینمایی آواز در باران در فهرست ۱۰۰ فیلم موزیکال برتر بفا (بنیاد فیلم آمریکا) در سال ۲۰۰۷، همچنین این فیلم در رده نخست و در میان ۱۰۰ فیلم برتر، در فهرست ده سالگی بفا، در رده پنجم قرار گرفت.

خلاصه فیلم سینمایی آواز در باران، در هالیوود، در سال‌های ۲۸–۱۹۲۷، که دان ( جین کلی ) و لینا ( جین هیگن ) دو ستاره سینما هستند که روابط عاطفی شان در پرده سینما طرفداران زیادی دارد. اما موقعیت خوب این 2 بازیگر با ورود سینمای ناطق دچار نوعی مشکل می شود و ...

فیلم سینمای نوای موسیقی 

سال ساخت: 1965

فیلم سینمایی نوای موسیقی

این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های شناخته شده موزیکال به حساب می‌آید و با موسیقی آن بسیار ارتباط برقرار خواهید کرد. و از تماشای آن پشیمان نخواهید شد. تماشای فیلم «نوای موسیقی» (The Sound of Music) و همخوانی با آن کاری است که می تواند شب ها و شب ها ادامه داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای جهان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
0
0
سینما هنر
فیلم معرفت باران
آهنگ حنجره
نفس گرم
شعله گرم
آزاده
|
Austria
|
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
0
0
سپاس از مطلب سودمند
نظرات شما
پیشخوان