تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سایه جنگ بر طلای سیاه!/ تنش ایران و آمریکا چگونه بر قیمت نفت تاثیر گذاشت؟ +جدول

دولت آمریکا در طی هفته‌های اخیر سطح تنش با ایران را به طرز بی سابقه‌ای افزایش داده است. این موضوع بر قیمت جهانی نفت تاثیر گذاشته است.

سایه جنگ بر طلای سیاه!/ تنش ایران و آمریکا چگونه بر قیمت نفت تاثیر گذاشت؟ +جدول

رویداد۲۴ معافیت‌های نفتی ایران برای صادرات به ۸ کشور جهان لغو شد تا ایران این بار شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شود. از سوی دیگر پس از کودتای خوان گوایدو علیه مادورو، تحریم‌ها علیه ونزوئلا نیز تشدید شد تا بدین ترتیب تولید نفت جهان از حد توافق شده کمتر شود و قیمت آن نیز تغییر کند.

ابهیشک کومار تحلیلگر بخش انرژی اینترفکس در لندن گفته بود «افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، به همراه کاهش شدید عرضه نفت از سوی ونزوئلا و ایران همچنان از عوامل افزایش قیمت نفت هستند.»

این موضوع، اما همه کار نبود؛ در روز‌های گذشته دو ماجرای اعزام ناو آمریکا به منطقه خلیج فارس و انفجار نفتکش‌های عربستان و انفجار بندر فجیره نیز بر بازار نفت تاثیر گذاشت.

اوپک و شرکایش در دسامبر توافق کردند روزانه ۱.۲ میلیون بشکه تولید نفت را کاهش دهند و این کاهش تولید باعث افزایش دوباره قیمت نفت در سال جاری شده است.

قیمت جهانی‌نفت به‌دلیل نگرانی از افت تقاضا کاهش داشت، اما به‌دلیل تشدید نگرانی‌ها از تبعات درگیری تهران و واشنگتن رشد قیمت هفتگی را به ثبت رساند.

در ۷ مه ۲۰۱۹ (۱۷ اردیبهشت) ناو آبراهام لینکن جنگی دوباره رهسپار خلیج فارس شد که به گفته مشاور امنیت آمریکا هدف از اعزام این ناو جلوگیری از تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز خلیج فارس است که می‌تواند قیمت نفت را در جهان به بالاترین حد ممکن در طول تاریخ برساند. تاثیر این اتفاق در روز‌های بعد به صورت اندک خود را نشان داد و قیمت نفت چند سنت افزایش یافت.

ماجرای انفجار بندر فجیره نیز به نگرانی‌ها در منطقه دامن زد. تاثیر این حادثه نیز در روز‌های بعد مشخص شد و قیمت نفت این بار در حدود ۲ دلار افزایش یافت. کارشناسان معتقدند فضای تنش کنونی به سرعت خواهد توانست قیمت را افزایش دهد.

رویترز درباره تاثیر انفجار فجیره بر بازار نفت گزارش کرده بود که سهام بازار‌های دبی و ابوظبی در روز دوشنبه با کاهش ۴ درصدی شاهد بیشترین کاهش روزانه خود بودند و سهام سعودی نیز کاهش ۳.۶ درصدی را تجربه کرد و اگرچه بازار نفت دوشنبه شب در تنگنای تنش‌ها در خاورمیانه به رشد خود ادامه داد، اما عواقب تشدید سطح تخاصم بین چین و آمریکا در ریزش ۵.۲ تا ۵.۳ درصدی شاخص‌های سهام نیویورک پدیدار شد.

انفجار نفتکش‌های عربستانی در هفته‌های اخیر تاثیر زیادی بر بازار نفت گذاشت؛ رویترز خبر داده بود که پس از اینکه دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو با پهپاد هدف قرار گرفت، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت با ۱.۰۶ دلار افزایش ۷۱.۲۹ دلار معامله شد. نفت خام آمریکا نیز با ۸۱ سنت افزایش ۶۱.۸۵ دلار به ازای هر بشکه فروخته شد.

تحریم‌ها علیه کشور موجب شده تا صادرات نفت ایران در ماه می باز هم کاهش یابد و افزایش تنش‌ها در منطقه ترس از ایجاد اختلال در عرضه نفت را افزایش داده و موجب بالا رفتن قیمت‌ها شده است. برخی کارشناسان با توجه به کاهش عرضه نفت ایران و ونزوئلا و تنش در منطقه و همچنین ماجرای نفتکش‌های عربستان و امارات از احتمال افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار سخن گفته‌اند و معتقدند شرایط کنونی می‌تواند قیمت نفت را تا ده‌ها دلار دیگر افزایش دهد؛ با اینهمه برخی کارشناسان دیگر خوشبینی چندانی به این موضوع ندارند؛ مرتضی بهروزی‌فر کارشناس انرژی می‌گوید: اگر شاهد اتفاقات خاص در خلیج فارس نباشیم، با کاهش عرضه نفت ایران قیمت آن به ۱۰۰ دلار نخواهد رسید، امکان دارد شاهد نوسان‌هایی باشیم؛ به‌طوری‌که در یک مقطع کوتاه شوکی به بازار وارد شود و افزایش قیمت اتفاق افتد؛ اما اینکه یک ماه قیمت بالای ۱۰۰ دلار یا حتی بالای ۸۰ دلار بماند، امری دور از ذهن است، مگر اینکه اتفاق خاصی در خلیج فارس بیفتد که در این شرایط امکان رسیدن قیمت نفت به ۲۰۰ دلار نیز وجود دارد.

نوسان قیمت نفت اپک از زمان اتفاقات منطقه همچون انفجار نفتکش‌های امارات و عربستان و ورود ناو آبراهام لینکن به خلیج فارس درجدول زیر آمده است:

سایه سنگین ناو آبراهام لینکن بر طلای سیاه

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت نفت
نظرات شما
پیشخوان