تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

بزرگنمایی جنگ!/ تنش ایران و آمریکا چگونه به درگیری نظامی ختم خواهد شد؟

رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع آگاه بی نام نشان سعی در بزرگنمایی تنش‌ها میان ایران و امریکا دارند در حالی که تا امروز هیچ نشانه‌ای دال بر تهدید از جانب ایران دیده نشده است.
پوشش رسانه‌های آمریکایی از درگیری لفظی میان تهران-واشنگتن چگونه به جنگ واقعی ختم خواهد شد؟
رویداد۲۴ «اشتباه‌های رسانه‌ای زیادی در نحوه پوشش تنش‌ها میان ایران و آمریکا دیده می‌شود و این نوع پوشش احتمالا همه چیز را بدتر خواهد کرد.» اندرو لی باتر خبرنگار تایم در یک رشته توییت این اشتباه‌ها را برشمرده و گفته اگر ترامپ به راهش ادامه دهد و جنگی در بگیرد، اکوسیستم ورشکسته رسانه‌ای در آمریکا باید مسئولیت کار‌های خود را برای فاجعه‌ای که احتمالا ابعاد بین المللی خواهد داشت قبول کند.
 
خبرنگار تایم در یادداشت خود نوشته: به هیجان رسانه‌ای ضد ایران در هفته گذشته در رسانه‌های آمریکا نگاه کنید؛ خبرنگاران واشنگتن به نقل از منابع بی نام و نشان امنیت ملی آمریکا مدعی می‌شوند که ایران تهدید نا مشخصی علیه منافع آمریکا در منطقه داشته است. این ادعا مشکوک به نظر می‌رسد.
 
دست نشانده‌های ترامپ در فاکس نیوز و سایر رسانه‌های جمهوری‌خواه ادعا‌های ضد ایرانی و تهدید‌های ایران را بدون هیچ شکی بازگو می‌کنند. خبرنگاران واشنگتن در رسانه‌های معروف شاید به شباهت‌های این مورد با پرونده جنگ عراق پی برده و کمی مشکوک‌تر باشند.
 
دبیران تحریریه‌ها موضوع ایران را به تیتر خبر تبدیل کرده‌اند. نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به تهدید‌های ایران ارسال اعزام ناوگروه و بمب‌افکن آمریکایی به خلیج فارس را توجیه کرد. اما چند روز بعد که این خبر فروکش می‌کند، سی ان ان از ارسال موشک پاتریوت به خاورمیانه در خلال تهدید‌های ایران خبر می‌دهد.
 
اخبار تهدید‌های ایران از کجا می‌آیند؟ شاید چنین چیزی واقعا وجود داشته باشد، اما آمریکا ید طولایی در ورود به جنگ آمریکایی-اسپانیایی با فرضیه وجود تهدید دارد.
 
در این مورد روشن است که هشدار تهدید از جانب مقامات اطلاعاتی اسرائیل آمده و توسط نتانیاهو و تندرو‌های دولت ساخته و پرداخته شده است. هر دو سال‌هاست علنا خواستار اقدام تهاجمی‌تر از جانب آمریکا علیه ایران هستند.
 
تنها یک چرخه در چهل سال اخیر درباره خبر‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران وجود داشته اس؛. چرخه‌ای که با کلید واژه‌های «آخوند»، «هسته‌ای»، «گروه‌های نیابتی» و «شبه نظامی» شکل گرفته است. این چرخه از نظر روانی به چیزی جز «تهدید از جانب ایران» ختم نمی‌شود.
 
با این همه این دولت ترامپ است که مسئول تنش‌های تهاجمی علیه ایران با خروج از توافق هسته‌ای است. توافقی که حتی جامعه اطلاعاتی خود آمریکا نیز قبول داشتند که ایران به آن پایبند بوده است اما تیتر رسانه‌های آمریکایی می‌گوید ایران تهدید کرده که می‌خواهد تولید مواد هسته‌ای که در توافق ممنوع شده بود را از سر بگیرد.
 
به گزارش رویداد۲۴ اندرو لی باتر در ادامه مطلب خود نوشته از سر گرفتن برنامه هسته‌ای که در توافقی که ترامپ آن را شکسته ممنوع شده بود تنها اقدام منطقی از جانب ایران به نظر می‌رسد. در واقع این اقدامات هسته‌ای در پیمان منع اشاعه سلاح هسته‌ای پیش بینی شده و قانونی است. اما رسانه‌های آمریکایی جوری برخورد می‌کنند که گویی این تصمیم ایران برای تشدید تنش‌ها بوده است.
 
حتی بعد از اینکه رهبر ایران سعی کرد در سخنرانی خود تنش‌ها با آمریکا را تخفیف دهد، رادیوی ملی آمریکا بلافاصله این سخنرانی را به «لفاظی‌های تند میان ایران و آمریکا» تشبیه کرد. اما این سوال مطرح بود که کجای اظهارات ایران تاکنون تند بوده است؟
 
تلاش واشنگتن برای اینکه ایران را یک بازیگر مشکل‌ساز، غیر قابل پیش بینی، بی ثبات کننده و متخاصم معرفی کنند با منطق، حکمرانی عقلایی و آرام بخشی سیاست‌های آمریکا که در طول تاریخ کسب کرده، در تضاد است.
 
آمریکا سهم خود را برای تهدید ایران عملی کرده؛ این کشور عراق را تشویق کرد که در دهه ۱۹۸۰ به ایران حمله کند، در سال ۲۰۰۳ خودش به عراق حمله کرده و امروز ایران را به حمله تهدید می‌کند و به دشمنان و همسایگان ایران سلاح می‌فروشند و به فرقه‌های تروریستی ضد ایرنی با هدف تغییر نظام در ایران کمک می‌کند. مساله‌ای که کمتر در رسانه‌ها به آن توجه شده است.
 
تاریخ در میانه این لفاظی‌های تندی که به تهدید‌های تنش‌زای ایران تعبیر شده سر درگم خواهد شد. نیویورک تایمز اخیرا از طرح جدید پنتاگون پرده‌برداری کرده و نوشته مقامات گفته‌اند معتقدند که اصلی‌ترین دلایل درگیری، اقدامات تحریک کننده از جانب نیروی دریایی سپاه است. قایق‌های کوچک ناوگان نیروی دریایی ایران سابقه طولانی در نزدیک شدن به ناو‌های آمریکایی دارند.
 
در این گزارش‌ها به اینکه چطور آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایرانی را درسال ۱۹۸۸ بر فراز خلیج فارس مورد اصابت راکت‌های خود قرار داده بدون اینکه حتی علنا ازکرده خود ابراز پشیمانی کند، هیچ اشاره‌ای نشده است. ۲۹۰ انسان بی گناه غیر نظامی در جریان این حمله کشته شدند. حالا آیا ایران آن طرفی است که باید کنترل خلیج فارس را رها کند؟
 
دولت ایران باید در مورد حمایت‌های بی دریغ خود از رژیم اسد که به مرگ جنبش صلح آمیز دموکراسی خواهانه سوریه انجامید پاسخگو باشد، اما بپذیریم که بی تردید، ایده مقابله با نیرو‌های نظامی ایران در منطقه با نیروی نظامی آمریکا، یک شکست رسانه‌ای است. ایران بزرگتر، قوی‌تر و متحدتر از عراق صدام در زمان حمله آمریکاست.
 
به همه عواقب قابل پیش بینی حمله به ایران نگاه کنید. خبرنگاران و دبیران تحریریه‌های سی ان ان، نیویورک تایمز و رادیوی ملی نمی‌خواهند شاهد جنگ دیگری در خاورمیانه باشند. بیشتر آن‌ها می‌دانند که دولت ترامپ مشغول انجام چه بازی‌ایست. اما وفاداری آن‌ها به آنچه فکر می‌کنند بی طرفی است، به یک افتضاح می‌انجامد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشنلس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
0
0
هیچ غلطی نمیتونه بکنه فقط جنگ روانیه
نظرات شما
پیشخوان