تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
صنعت نساجی متکی به واردات است؛

پارچه عمامه هم وارداتی است

صنعت نساجی ایران که زمانی حرفی برای گفتن داشت سالهاست متکی به واردات شده و اقلامی پرمصرف که تولیدشان در داخل ممکن است، از طریق واردات تامین می شود؛حالا گروهی جوان در تلاشند ورق را برگردانند.

پارچه عمامه هم وارداتی است

رویداد۲۴ صنعت نساجی یکی از صنایع استراتژیک در رونق اقتصادی و اشتغالزایی است؛ با این حال بخش عمده‌ای از منسوجات کشور وارداتی بوده و بیشتر نیاز جامعه از طریق کالاهای وارداتی تأمین می‌شود. برخی از این اقلام از جمله چادر مشکی با تلاش تولیدکنندگان داخلی به سمت کاهش واردات نیز سوق پیدا کرد اما بدلیل بی توجهی و عدم حمایت دولت و سیاست‌های تجاری حامی واردات، با شکست و توقف تولید مواجه شد.

یکی از محصولاتی که شاید چندان به چشم نیاید اما بخشی از واردات منسوجات به کشور را تشکیل می‌دهد، پارچه مورد استفاده برای عمامه است. کالایی که به دلیل جمعیت طلبه و روحانی، در کشورمان متقاضی دارد و صنعت نساجی کشور تاکنون نتوانسته بود در این حوزه اقدامی برای تولید انجام دهد.

در این بین دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان سال گذشته که سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده بود، موفق شدند پس از بررسی‌های کارشناسی، این پارچه را در داخل کشور تولید کنند.

البته به دلیل فقدان بودجه، هنوز ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید انبوه این پارچه تکمیل نشده است و این دانشجویان به صورت دستی اقدام به تولید پارچه عمامه کرده‌اند.

روایتی از یک اقدام جهادی

نوروز ۹۷ همزمان با نامگذاری این سال از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی»، حجت الاسلام غلام‌رضا شاه‌حسینی که مدیریت حوزه علوم اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان را برعهده دارد، با جمعی از دانشجویان در اردوی جهادی به سر می‌برد و در گفتگو پیرامون نامگذاری سال، با دانشجویان به این جمع بندی می رسند که برای کمک به تحقق شعار سال، برای تولید پارچه عمامه در کشور که تمام آن از خارج از وارد می‌شود، اقدام کنند.

مهندسین نساجیِ حاضر در اردو تحقیق را آغاز می‌کنند. پارچه هندی ۱۰۰ درصد پنبه مصری است. ظرافت این پنبه از نمونه ایرانی بسیار بیشتر و از سوی دیگر محکم‌تر است.

خروجیِ یک‌سال بررسی و پژوهش و آزمایش مهندسینِ جهادی، تولید ماده‌ای است که ضمن حفظ مقاومت پنبه ایرانی، وزن آن را پایین می‌آورد. نوروز ۹۸، کارگاه تولید پارچه راه‌اندازی می‌شود و در هر ۲۰ روز، ۵۰۰ متر پارچه عمامه با عرض دو متر تولید می‌شود. بدون دستگاه و با کار دست.

مهندسین مکانیکِ جهادی، دستگاه تولید پارچه را طراحی می‌کنند اما بدلیل نداشتن نقدینگی، امکان تکمیل و بهره برداری از دستگاه وجود ندارد.

گروه دیگری از بچه‌های جهادی، بذر پنبه مصری را وارد کرده و در مناطق مختلف کشور کشت می‌کنند تا به زودی کارگاه با پنبه مصریِ کاشتِ داخل جلو برود.

این پروژه که مهندسین نساجی، گروهی از مهندسین برق و مکانیک، گروهی از مهندسین کشاورزی و گروهی از طلبه‌ها در آن فعال شده اند، منجر به تولید پارچه‌ای شده که از نمونه هندی با کیفیت تر است. قیمت پایین‌تری هم دارد. قیمت تمام شده محصول ایرانی، ۹۰ هزارتومان و ۳۰ هزارتومان پایین‌تر از قیمت نمونه هندی است.

پارچه تولید داخل ۱۰ گرم سبک‌تر از مشابه هندی است

حجت الاسلام غلامرضا شاه حسینی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان درباره این حرکت جهادی مهندسان جوان ایرانی گفت: بعد از نام گذاری سال ۹۷ به نام «حمایت از کالای ایرانی»، تصمیم گرفتیم که نیازهای موجود جامعه را شناسایی و تا جایی که می‌توانیم به مواردی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بپردازیم.

وی افزود: هدف ما این بود که با استفاده از منابع و پتانسیل داخلی، هم کالای مورد نیاز جامعه را تولید کنیم و هم واردات را کاهش دهیم و تا حدودی به اشتغالزایی کمک کنیم.

شاه حسینی ادامه داد: در بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم پارچه مورد استفاده برای «عمامه» صرفاً وارداتی است. عمامه کالایی است که صرفاً نیاز به پارچه دارد و جای بسی تعجب است که این پارچه در داخل کشور تولید نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته با دانشجویان و اساتید دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان کارهای مقدماتی و بررسی‌های لازم و آزمایش‌ها را انجام دادیم، گفت: در اسفند ماه سال گذشته کارهای مقدماتی مربوط به تولید عمامه تمام شد و در نهایت موفق به تولید این پارچه شدیم.

شاه حسینی افزود: اگرچه عمامه کالای آسانی به نظر می‌رسد اما پارچه‌ای که برای آن استفاده می‌شود باید بسیار ظریف باشد از این رو از پنبه مصری برای بافت آن استفاده می‌شود.

عضو حوزه علمیه دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: ما در دانشگاه توانستیم پنبه ایرانی را به ظرافت مورد نظر برای تولید عمامه برسانیم. هر متر مربع پارچه هندی برای عمامه ۶۰ گرم است که ما موفق شدیم ظرافت پارچه ایرانی را به ۵۰ گرم برسانیم.

برای تکمیل دستگاه و تولید انبوه پارچه ۲۰۰ میلیون نقدینگی نیاز داریم

حجت الاسلام شاه‌حسینی ادامه داد: برای تولید انبوه پارچه نیاز به تهیه دو دستگاه داریم که ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و در حال حاضر به این مبلغ دسترسی نداریم؛ به همین دلیل فعلاً با دست اقدام به تولید می‌کنیم.

شاه حسینی ادامه داد: البته دستگاه مذکور در دانشگاه طراحی شده اما برای تکمیل دستگاه در دانشکده مکانیک به ۲۰۰ میلیون تومان نقدینگی نیاز داریم.

عضو حوزه علمیه دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا با دست، ۵۰۰ متر پارچه تولید کنیم. اما اگر دستگاه‌ها تجهیز و تکمیل شود، نه تنها تولید به راحتی انجام می‌شود بلکه امکان صادرات آن هم فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: قبلاً قیمت هر هشت متر وال هندی ۱۲۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر به متری ۳۵ هزار تومان رسیده است.

شاه حسینی گفت: نرخ هر هشت متر پارچه تولیدی دانشگاه ما بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است.

نظرات شما
پیشخوان