تاریخ انتشار: ۲۳:۱۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸

واقعا ویلموتس نسل طلایی بلژیک را پرورش داد؟

ایران، صاحب کاشف یک نسل طلایی شده یا ویلموتس، فقط هدایت‌گر آن تیم بوده است؟
   رویداد۲۴  کار حضور ویلموتس در ایران، تقریبا تمام شده و تیم ملی قرار است با این مربی بلژیکی برای حضور در جام جهانی قطر بجنگد. جامی که قرار است دوباره با ۳۲ تیم برگزار شود و رسیدن به آن، ماموریت ساده‌ای برای ایران نخواهد بود. ویلموتس، کارنامه چندان درخشانی در مربیگری ندارد. با این حال مسئولان فدراسیون، از او با عنوان کاشف نسل طلایی فوتبال بلژیک یاد می‌کنند. عنوانی که قبلا، درباره کی‌روش به عنوان کاشف نسل طلایی فوتبال پرتغال استفاده می‌شد. سوال اینجاست چقدر این ادعا درباره ویلموتس حقیقت دارد؟

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌های پایه فوتبال پرتغال بود و در رده نوجوانان و جوانان، آن‌ها را قهرمان اروپا و جهان کرد. بازیکنانی مثل لوئیز فیگو، روی کاستا، پائولو سوسا، فرناندو کوتو، ژائو پینتو و آبل ژاویر در تیم جوانان پرتغال چهره شدند و هیچکدام پیش از جام جهانی جوانان و قهرمانی در آن تیم، در باشگاه‌شان هم فیکس بازی نمی‌کردند. آن‌ها بعد از درخشش در جام جهانی جوانان، به ترکیب اصلی تیم‌شان رسیدند و سپس نسل طلایی فوتبال پرتغال را ساختند. موضوعی که در مورد ویلموتس و بلژیک او صدق نمی‌کند.

ویلموتس سه سال، دستیار لیکنز در تیم ملی بود و سال ۲۰۱۲ خودش به عنوان سرمربی روی نیمکت بلژیک نشست. نگاهی به تیم جوان و پرستاره او در جام جهانی ۲۰۱۴، نشان می‌دهد هیچکدام از آن‌ها کشف ویلموتس نبوده‌اند و او فقط در آن مقطع زمانی، سرمربی تیم ملی بوده است. هازارد، دی بروین، لوکاکو، کورتوآ، کمپانی، فرمایلن، فرتونگن، فلینی، ویتسل، مرتنس و دمبله، مهمترین چهره‌های بلژیک در آن جام بودند. همه آن‌ها، پیش از ویلموتس هم به تیم ملی دعوت می‌شدند و حتی ستاره‌های جوان‌شان هم، قبل از انتخاب ویلموتس به عنوان مربی تیم ملی چهره‌های سرشناسی به حساب می‌آمدند. کورتوآ سال ۲۰۱۱، به چلسی رفته بود و زمان انتخاب لیکنز، به عنوان دروازه‌بان اصلی در اتلتیکو مادرید بازی می‌کرد. دی بروین هم چند ماه پیش از حضور ویلموتس در تیم ملی، آنقدر در خنک درخشید که توسط چلسی خریداری شد. روملو لوکاکو زمان انتخاب ویلموتس، مثل دی بروین بازیکن چلسی محسوب می‌شد و این باشگاه برای خریدش ۲۰ میلیون یورو هزینه کرد. ادن هازارد، سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ فرانسه انتخاب شد و کورس بزرگی برای خریدش، یبن منچستر و چلسی به راه افتاد. بازیکنان با تجربه‌تر هم مثل کمپانی قبل از حضور ویلموتس کاپیتان منچسترسیتی بودند یا مثل فلینی، در لیگ برتر می‌درخشیدند. شاید تنها بازیکنانی که در دوران ویلموتس به تیم ملی بلژیک معرفی شدند را بتوان اوریگی و باتشوایی دانست.

البته ویلموتس در ایران هم مثل بلژیک، صاحب نسل خوبی از بازیکنان شده که تا جام جهانی ۲۰۲۲ هنوز سن و سال مناسبی برای حضور در تیم ملی دارند. می‌توان امیدوار بود او در ایران، با تیم خوبش بهتر نتیجه بگیرد و برای سومین دوره پیاپی، تیم ملی بتواند در جام جهانی حضور پیدا کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان