تاریخ انتشار: ۲۳:۴۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
حسن روحانی:

سال ۸۳ از رهبری خواستم موضوع هسته‌ای را به آرای مردم بگذارند و قبول کردند

رئیس جمهور وحدت فکر و اعتماد به یکدیگر را از ملزومات اصلی پیروزی در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اسلامی دانست و با تاکید بر اینکه قطعا از رنج و مشکلات مردم خبر دارم و تمام تلاش دولت جلوگیری از سخت‌تر شدن زندگی مردم است.

رویداد۲۴  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه با بیان اینکه شرایط ما بسیار سخت است، تصریح کرد: افتخار دولت این است که با توجه به شرایط سخت کنونی، ذخیره کالا‌های اساسی نسبت به سال‌های قبل بهتر است و این یعنی دولت تلاش می‌کند که اجازه ندهد شرایط برای زندگی مردم سخت‌تر شود.

 رئیس جمهور افزود: شرایط کشور به گونه‌ای است که همه باید آن را به درستی درک کنیم و اگر برداشت و تحلیل ما از شرایط کشور فاصله زیادی داشته باشد، نمی‌توانیم به درستی تصمیم‌گیری کنیم.

روحانی با اشاره به دوران حکومت امیر مؤمنان علی (ع) در جامعه اسلامی، گفت: حضرت علی (ع) همان حکومت عدلی است که توأم با مظلومیت بی‌نظیر تاریخی بود.

رئیس جمهور افزود: مطمئناً پس از پیامبر اسلام (ص) مقامی بالاتر و برتر از امیر مؤمنان علی (ع) وجود ندارد و او همان کسی است که فرمود: من ولایت و خلافت را نمی‌خواستم و شما مردم آن را بر من تحمیل کردید و نتیجه آن اینطور شد که فراز و نشیب‌های جامعه و کم‌اطلاعی مردم که به نوعی به ضعف رسانه‌های آن زمان برمی‌گردد، موجب شد تا امیر مومنان در عین حالی که عادلانه‌ترین و بهترین حکومت را برقرار کرد، اما بالاترین مظلوم عالم نیز بود.

روحانی تصریح کرد: در آن دوران مشکل این بود که رسانه‌های ضد عدل امیر مؤمنان علی (ع) اعم از خوارج و دیگر دشمنان توانسته بودند افکار مردم را نسبت به حکومت علوی مشوش کنند و عده‌ای نگذاشتند پیام، صدا و راه امیر مؤمنان در دل مردم بنشیند و نکند امروز نیز شاهد تکرار تاریخ باشیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: مردم ایران علیرغم اینکه با سختی‌های بسیار مواجه هستند مردمی خوب و قدردان هستند و من شهامت، صبر و استقامت مردم را در مناطق سیل زده از جمله پلدختر در کنار خانه‌های ویران شده از سوی مردمی دیدم که زندگی خود را از دست داده بودند.

روحانی افزود: نگاه، صبر و استقامت مردم هیچگاه برای من فراموش شدنی نیست و هر چند که کار دولت و خدمات آن حتماً بی‌نقص نبوده، اما مردم هرگز گلایه‌ای نکردند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که کاری که انجام می‌دهد، بی‌نقص است و دولت نیز جدای از آن نیست، تازه اگر همه اختیارات قانون اساسی را در اختیار دولت بگذارند.

روحانی با اشاره به سخنان یکی از مدیران رسانه‌ها در خصوص استفاده از اصل ۵۹ قانون اساسی، برای همه پرسی، گفت: اصل ۵۹ قانون اساسی، اصلی بن‌بست شکن است و می‌گوید در هر زمان لازم دریچه به روی مردم باز است، حالا چه موقع باید از این اصل استفاده کرد یا آیا باید قبلاً استفاده می‌کردیم، موضوعی دیگر است.

رئیس جمهور افزود: در سال ۸۳ از رهبر معظم انقلاب خواستم تا موضوع هسته‌ای را به آراء مردم بگذارند، که ایشان هم استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کردند، اما در مورد زمان اجرای آن مطلبی عنوان نشد و پس از آن هم دولت تغییر کرد و روند به شکل دیگری ادامه یافت، اما به هر حال اصل ۵۹ در هر مقطعی می‌تواند راهگشا باشد.

روحانی با اشاره به اصل ۱۳۴ قانون اساسی و اختیارات به دولت، گفت: از شما می‌خواهم که این اصل را یکبار دیگر مطالعه کنید که طبق آن، برنامه و خط مشی را به عهده رئیس جمهور گذاشته است و بنابراین رئیس جمهور برنامه‌های خود را در قالب کتاب به مردم ارایه می‌کند. تا جایی که حتی قبل از معرفی کابینه ابتدا این برنامه به مجلس معرفی و به رأی گذاشته می‌شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بار‌ها در جلسات مهم کشوری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، گفت:، اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در ۸ سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول نموده بود.

روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز به ساز و کار روان‌تری داریم، افزود: در آغاز تحریم‌های جدید در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کردم که کشور در این شرایط جنگی برنامه و فرمانده می‌خواهد و شما فرمانده و ما همه مطیع هستیم و ایشان فرمودند که خودتان فرماندهی را بر عهده بگیرید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اختیارات فرماندهی مهم است، تصریح کرد: در جنگ با آمریکا کشور هزینه می‌دهد، اما ما قطعاً پیروز این میدان هستیم و این پیروزی نیازمند شرایط و لوازمی می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها وحدت فکر و اعتماد به یکدیگر است.

روحانی با اشاره به اینکه روزانه هنگام رفت و آمد در خیابان‌ها و همچنین در سفر‌های استانی از چهره‌های مردم شرایط کشور و زندگی آن‌ها را شخصاً ارزیابی می‌کنم، افزود: امروز می‌توانیم از این جنگ عبور کنیم، اما باید هزینه جنگ را کم کنیم و این اختلاف و تفرقه است که هزینه جنگ را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر هر چه این جنگ اقتصادی زودتر به پایان رسد، به نفع مردم خواهد بود چرا که همه رنج‌ها بر دوش آنان است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه من قطعا از رنج و مشکلات مردم خبر دارم، افزود: بیشترین رنج را حقوق بگیران ثابت می‌برند و به عنوان رئیس جمهور در ابتدای هر سال میزان حقوق حقوق‌بگیران را تعیین می‌کنم و می‌دانم قشر مهمی از جامعه بویژه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از لحاظ اقتصادی در فشار هستند و با مسئولین مربوطه، به صورت روزانه در ارتباط بوده و از وضع زندگی آن‌ها اطلاع به دست می‌آورم.

روحانی با بیان اینکه این سخن درست نیست که روزنامه‌ها و رسانه‌ها درد و رنج مردم را بیان کنند تا پس از آن دولت و رئیس جمهور از وضع مردم آگاهی یابند، تصریح کرد: اعضای دولت یازدهم و دوازدهم همواره در میان مردم بوده و هستند و وزرا و مقامات استانی به صورت روزانه به شهرستان‌ها سفر می‌کنند و سخنان و مشکلات مردم را از نزدیک می‌شنوند و می‌بینند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه از رسانه‌ها نمی‌خواهم که نقص دولت را بپوشانند، اما باید در نظر داشت همه نقص دارند و باید مشکلات سایر دستگاه‌ها نیز به قصد اصلاح مطرح شود، تصریح کرد: رسانه‌ها باید جرأت کنند نواقص سایر دستگاه‌ها را نیز بیان کنند و نباید اینگونه باشد که تنها برای دولت آزاد هستند، البته اگر هر نقصی وجود دارد، حتماً بیان کنید، اما از سوی دیگر انتظار دارم که اقدامات و دستاورد‌های دولت هم از زبان رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

روحانی با اشاره به دستاورد‌های دولت در زمینه گازرسانی روزانه به ۱۰ روستا و همچنین رساندن آب آشامیدنی سالم به ۳۰ روستا در هفته، افزود: این تنها وظیفه روابط عمومی سازمان‌های دولتی نیست و رسانه‌های همگانی از جمله روزنامه‌ها و صدا و سیما نیز شایسته است به تبیین و توضیح این دستاورد‌های دولت برای امید بخشی به مردم بپردازند.

رئیس جمهور افزود: نمی‌خواهم از صدا و سیما گلایه کنم و از چارچوب این سازمان به طور کامل آگاهی دارم، اما باید در نظر داشت که شرایط ما نسبت به دهه‌های گذشته ویژه است.

روحانی گفت: اینکه کشتی باری ایرانی برای ۱۰ روز نتوانسته در یکی از بنادر کشور‌ها پهلو بگیرد و بار خود را خالی کند، در تاریخ ایران بی‌سابقه است. وزارت خارجه آمریکا برای یک کشتی مرتب با آن کشور کوچک در تماس است و این امر در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و اینکه یک نفتکش ایرانی برای رساندن نفت به صورت مداوم تحت تعقیب ماهواره‌ها و رصد قرار دارد در طول ۴۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند کشور ما را به زانو درآورد و امسال نیز با وجود سختی‌ها و فشار‌ها کشور را اداره می‌کنیم، به بازدید خود در ابتدای سال از یک کارخانه صنایع لبنی اشاره کرد و افزود: در بررسی فروش و قیمت‌های این کارخانه متوجه شدم که دامدار صد در صد سود برده، اما کسی نیست که این موضوع را بازگو کند که دامدار شرایط بهتری دارد.

روحانی افزود:، اما اینکه قیمت دام در چند روز بخاطر اینکه چند قاچاقچی، دست به صادرات گسترده دام زدند، افزایش یافت، تبیین نشد و صرفا برخی فریاد می‌زنند که دولت در این زمینه ضعف داشته است حال آنکه باید صدا و سیما این موضوع را مطرح و ریشه‌یابی کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: افتخار دولت این است که با توجه به شرایط سخت کنونی، ذخیره کالا‌های اساسی نسبت به سال‌های قبل بهتر است و این یعنی دولت تلاش می‌کند که اجازه ندهد شرایط برای زندگی مردم سخت‌تر شود.

روحانی با طرح این سوال که حاکمیت آمریکا تا چه زمان به فشار‌های خود علیه ملت ایران ادامه خواهد داد، گفت: زمانی که آن‌ها متوجه شوند، آثار تحریم بسیار ناچیز است، دست از اقدامات خصمانه خود برخواهند داشت و اثر افکار و قضاوت مردم نسبت به نظام بسیار مهم است.

رئیس جمهور تأکید کرد: شاید مردم با سختی زندگی کنند، اما مسأله مهم این است که دشمن بداند مردم با وجود کوچک شدن سفره‌ها دست از حمایت نظام برنمی‌دارند و به مسئولین و حاکمان اعتماد دارند.

روحانی با بیان اینکه نباید اعتماد مردم نسبت به نظام و دولت از بین برود، گفت: برخی در کشور صرفا به انگیزه سیاسی به دنبال این موضوع هستند که اگر اعتماد مردم به دولت کاهش یابد مثلا در نتیجه در انتخابات آتی مجلس حامیان دولت نمی‌توانند به مجلس شورای اسلامی راه یابند و یا اینکه برخی معتقدند با فشار به دولت و ناچیز شمردن تلاش‌ها می‌توانند دو سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند و این بزرگترین خیانت به تاریخ و ملت ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه افتخار می‌کنیم در برجام اجازه ندادیم دنیا ما را محکوم کند و امروز تمام کشور‌های دنیا آمریکا را متهم می‌کنند، گفت: اگر این دولت نبود، برجام توسط دولت ایران شکسته می‌شد و این کار مهم دولت دوازدهم بود که از جان و آبروی خود مایه گذاشت و اجازه نداد برجام بشکند.

روحانی ادامه داد: در این صورت مردم و سایر کشور‌های جهان مقصر اصلی را مسئولین ما می‌دانستند و لذا اینکه آغازگر خروج برجام آمریکا بود، فخر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سراغ نداریم که در رویارویی با آمریکا، سازمان ملل متحد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشور‌های جهان، آمریکا را مقصر بدانند، تأکید کرد: باید به مردم امید دهیم و روحیه و نگاه مثبت را در آن‌ها تقویت کنیم و در عین حال نیز نقد‌ها مطرح شود.

روحانی با اشاره به اینکه در اسلام واژه نصیحت وجود دارد که به معنای دلسوزی برای تقویت فرد است، ادامه داد: اگر همه مطبوعات، رسانه‌ها، کانال‌ها، صدا و سیما و پایگاه‌های خبری دولت را نصیحت کنند دست آن‌ها را می‌بوسم و باید حتماً ما را راهنمایی کنید و تذکر دهید تا بتوانیم از این مقطع عبور نماییم.

در این نشست صمیمی ۲۰ نفر از مدیران رسانه‌های مختلف کشور به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون مسایل و موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور پرداختند.

توجه ویژه دولت به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، ضرورت گزینش افراد برای تصدی مدیریت‌ها براساس شایسته‌سالاری و توجه به گردش نخبگان و جوان‌گرایی در انتصابات دولتی، بیان صریح سیاست‌های دولت در موضوع برجام، توجه به آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها، ضرورت حضور بخش خصوصی و همه سلایق در رسانه‌ها بویژه رسانه ملی، ضرورت گفتگوی رودرروی رئیس جمهور با مردم در فواصل زمانی کوتاه از طریق رسانه ملی، لزوم نگاه ویژه به احیاء مطبوعات و روزنامه‌ها، تلاش برای حفاظت از برجام به عنوان دستاورد بزرگ دولت تدبیر و امید، بررسی احیای ستاد بسیج اقتصادی در کشور با توجه به اعمال فشار‌ها و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، اعتماد دولتمردان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور به رسانه‌ها در زمینه ارایه خدمات و تشریح به موقع خدمات و اطلاع‌رسانی به مردم به منظور جلوگیری از بروز شایعات در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل مطروحه توسط مدیران رسانه‌های مختلف کشور بود.

از دیگر مسایل مطروحه در این نشست می‌توان به ضرورت ایجاد سازمان رسانه‌ای و تشکلی منسجم برای رسانه‌های کشور، تقویت رسانه‌های متعهد و مستقل، توجه به انتقاد‌های سازنده رسانه‌ها در جهت اصلاح و پیشبرد امور، لزوم توجه به حل مشکل کاغذ برای برقرار بودن مطبوعات، بیان مشکلات صنفی و درخواست توجه دولت نسبت به حل این مشکلات، توجه به تقویت رسانه‌های داخلی برون مرزی در راستای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمنان و نشان دادن اقتدار و امید ایران اسلامی به جهانیان، واگذاری برخی رسانه‌های دولتی به بخش خصوصی، اعلام آمادگی رسانه‌ها برای کمک به دولت و مسئولان کشور در بخش‌های مختلف مدیریت شرایط در دوران جنگ اقتصادی، توجه نقش مستقل رسانه‌ها در کنار کارکرد روابط عمومی‌ها و ضرورت حمایت دولت از پایگاه‌های خبری و رسانه‌های دیجیتال، اشاره کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
0
0
مردم سختی معیشت رو به راحتی تحمل می‌کنند اگر خانواده مسئولان هم مثل مردم در مضیقه باشند و نه دنبال مانور اشرافی گری برخی از آقا زاده ها
نظرات شما
پیشخوان