تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

پشت پرده منتفی شدن استیضاح وزیر ورزش/ نمایندگان چگونه راضی شدند؟

دومین استیضاح وزیر ورزش درحالی منتفی شد که اتفاقات تلخ فینال جام حذفی احتمال سوال و جواب از مسعود سلطانی‌فر را افزایش داده بود اما در اقدامی عجیب نمایندگان امضای خود را پس گرفتند!

پشت پرده منتفی شدن استیضاح وزیر ورزش/ نمایندگان چگونه راضی شدند؟

رویداد۲۴ طرح سوال و استیضاح وزرا از ابزارهای نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید که قاعدتاً باید در راستای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی کشور انجام شود اما بعضاً طرح استیضاح با اهداف و نیت‌هایی غیر از این تهیه می‌شود طوری که به فاصله کوتاه و پیش از آنکه به سرانجامی برسد، منتفی اعلام می‌شود.

این موضوع در مورد مسعود سلطانی فر و استیضاح وی به وضوح دیده شده است؛ نمایندگان مجلس طی هفت ماه گذشته دو بار طرح استیضاح وزیر ورزش را مطرح کردند اما هر بار از حرف خود برگشتند و امضاهایشان را پس گرفتند؛ این نشان می‌دهد که استیضاح همیشه راهکاری برای رسیدگی به مشکلات و حل و فصل آنها نیست.

استیضاح سلطانی فر؛ واکنش نمایشی به معضلات ورزش
نمایندگان مجلس در واکنش به برخی بی اخلاقی‌ها از جمله شرط بندی و در کل با محوریت کاملاً فوتبالی طرح استیضاح وزیر ورزش را تهیه کردند. به همین دلیل پیش بینی می‌شد اتفاقات فینال جام حذفی و آبروریزی بزرگ آن، استیضاح وی را تشدید کند و باعث اضافه شدن تعداد متقاضیان بازخواست او شود اما نه تنها چنین نشد بلکه همچون بار اول، استیضاح مسعود سلطانی فر به بن بست خورد و این بار در یک قدمی اعلام وصول در صحن علنی مجلس.

استیضاح وزیر ورزش درست یک ماه پیش مطرح شد و پس از طی کردن یک پروسه تقریباً طولانی به نسبت همیشه، قرار بود ۱۹ خردادماه در صحن علنی اعلام وصول شود اما درست در روز مقرر و به دلیل پس گرفته شدن امضاها و کاهش آنها به کمتر از حد نصاب قانونی (۱۰ امضا) استیضاح وی منتفی شد. بدین ترتیب دومین استیضاح مسعود سلطانی فر هم همچون استیضاح اول وی هیچ سرانجامی نداشت. او اولین بار آبان ماه سال گذشته با طرح استیضاح خود توسط نمایندگان مواجه شد اما به فاصله ۱۰ روز بعد موضوع به صورت کلی منتفی و از دستور کار مجلسی‌ها خارج شد.

زیربنا و مبنای استیضاح وزیر ورزش در اولین طرح ارائه شده مسائلی مانند تأخیر در واگذاری پرسپولیس و استقلال بود که هنوز هم به نتیجه نرسیده است. دلایل استیضاح کنندگان برای ارائه دومین طرح هم معضلاتی است که قابل تکذیب و کتمان نیستند و حتی اتفاقات ورزشگاه اختصاصی فولاد هم آنها را تأیید کرد با این اوصاف چرا باید استیضاح وزیر درست در روز مقرر، آنهم پس از چند روز تعطیلی متوالی از دستور کار پارلمان خارج شود؟!

آیا روند «مطرح کردن استیضاح، امضا و پس گرفتن امضا» که در طول هفت ماه، دو بار تکرار شده، چیزی جز واکنش نمایشی به معضلات بزرگ ورزش است؟ واکنشی که چه بسا برای دستیابی به اهداف شخصی است.

این بار پشت پرده منتفی شدن استیضاح وزیر چه بود؟
آذرماه سال گذشته و پیش از آنکه اولین طرح استیضاح وزیر ورزش در مجلس وارد مراحل اجرایی شود، رایزنی‌هایی برای برگرداندن رأی استیضاح کنندگان انجام شد. حتی سلطانی فر با برخی نمایندگان مجلس که ظاهراً جزو متقاضیان استیضاحش بودند، خارج از ساختمان وزارت ورزش و در محل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نشستِ شبانه داشت. در جریان رایزنی‌ها، وعده وعید هایی برای توجه ویژه‌تر به برخی استان‌ها و انجام برخی انتصاب‌ها داده شده و اینگونه امضاهایی پس گرفته شد و استیضاح به طور کلی منتفی شد.

به نظر می‌رسد منتفی شدن دومین طرح استیضاح وزیر ورزش هم نتیجه رایزنی‌هایی اینچنینی باشد. البته این بار نشست تعیین کننده‌ای در محل وزارت ورزش یا حیاط خلوت این وزارتخانه - شرکت توسعه - برگزار نشد تا مبادا موضوع برملا شود اما قاعدتاً رفت و آمدهای هفته‌های اخیر برخی نمایندگان مجلس به محل وزارت ورزش بی ارتباط به این موضوع نبوده است. تغییر رویه نماینده‌ها و اینکه به یکباره تعداد ۱۷ امضای متقاضیان استیضاح به ۸ امضا کاهش پیدا می‌کند هم قطعاً نتیجه رایزنی‌های مشابه است و قول و قرارهای گذاشته شده میان مجلسی‌ها و ورزشی‌ها.

اینکه نمایندگان مجلس از ملاقات‌های اخیر با وزیر یا بعضاً نمایندگان او راضی و خشنود بازگشته اند، صرفاً به خاطر پول و رد و بدل شدن آن نبوده به خصوص که وزارت ورزش نمی‌تواند به صورت مستقیم مساعدت مالی به نمایندگان داشته باشد اما این مساعدت به گونه‌ای بوده که نظر آنها را جلب و به اهدافشان نزدیک تر کرده است

همراهی وزارت ورزش با نمایندگان معمولاً به صورت ۱- اهدای پکیج کامل تجهیزات ورزشی به استان‌های مورد نظر ۲- مساعدت مالی به ادارات کل و هیأت‌های استانی و ۳- کمک‌های عمرانی و در اولویت قراردادن افتتاح پروژه‌های ورزشی استان‌های آنها انجام می‌شود و بعضاً هم انتصاب‌هایی با اعمال نظر و سلیقه نمایندگان.

گفته می‌شود انتصاب اخیری که در وزارت ورزش انجام شد نیز بی ارتباط به این قضیه نبوده است. چند روز پیش فرشید طهماسبی به عنوان مدیرکل امور بین الملل وزارت ورزش معرفی شد و ماندانا رسولی که یک سال پیش این مسئولیت را بر عهده گرفته بود هم حکم جدیدی به عنوان مدیرکل دفتر سیاست گذاری و توسعه ورزش بانوان گرفت. اینکه دلیل این جابه جایی مدیریتی چه بوده مشخص نیست اما پس از کسب اطلاع، مدیر جدید امور بین الملل از آشنایان یکی از متقاضیان استیضاح است. به هر حال خیال سلطانی فر از عدم استیضاح و ماندن در وزارت ورزش به قدری راحت بوده که یک روز پیش از موعد مقرر برای استیضاحش دست به جابه جایی در وزارتخانه خود می‌زند.

۱۷ نفر متقاضی استیضاح وزیر بودند اما امضای ۹ نفر از آنها پس گرفته شد

پیگیری اهداف از تریبون رسمی
شرایط ورزش به گونه‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و نسبت به آن بی توجه بود. بسیاری اتفاقات حاشیه‌ای در کنار ناکامی و عقب گردی که در رشته‌ها و سطوح مختلف ایجاد شده، وضعیت نگران کننده این روزهای ورزش را موجب شده اند. نمایندگان مجلس هم از توجه به این معضلات غافل نبوده اند اما نه برای رسیدگی و مرتفع ساختن آنها.

مجلسی‌ها می‌خواهند از حوزه اختیارات خود هم برای کنش و واکنش در هر حوزه‌ها و شرایط مختلف استفاده کنند تا به جامعه به عنوان مجموعه‌ای مسئولیت پذیر و پیگیر معرفی شوند، در این میان چه ابزاری بهتر از استیضاح که به واسطه آن می‌توان در افکار عمومی ظهور بیشتری پیدا کرد و خیلی‌ها را هم راضی نگاه داشت.

درست است که نمایندگان مجلس در رایزنی‌های صورت گرفته توسط وزیر ورزش، پیگیر وضعیت ادارات کل و هیأت‌های استانی خود بوده اند و کسب امتیاز برای آنها اما این «از حب علی نیست از بغض معاویه است»؛ به هر حال انتخابات مجلس نزدیک است و قاعدتاً نمایندگان به دنبال پیگیری خواسته‌ها و منافعشان هستند و چه تریبونی بهتر از تریبون رسمی مجلس.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان