تاریخ انتشار: ۰۶:۰۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تاثیر تغییر نرخ ارز بر قیمت مسکن/ بازار همچنان راکد است

تا زمانی که شرایط اقتصادی با ثبات باشد، روند کاهشی در بازار ارز ادامه دارد؛ به تبع کاهش قیمت ارز، قیمت مسکن تغییری نکرده است.

کاهش نرخ ارز تاثیری بر بازار مسکن نداشت

رویداد۲۴ در ۲۰ روز اخیر نرخ هر دلار آمریکا از بیش از ۱۴ هزار تومان به حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد رسید. بازار ارز طی هفته گذشته متاثر از اخبار و حوادث سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی با نوسان‌هایی مواجه شد و در پایان هفته شاهد آرامش بازار و روند کاهشی آن بودیم.

اما بازار ارز در حالی در هفته قبل کار خود را آغاز کرد که در تعطیلات چند روزه با درخواست وزیر امور خارجه آمریکا از ایران برای تصویب لوایح FATF، خبر سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و همچنین اعلام اخذ مالیات از خریداران سکه بانکی مواجه بود و این اخبار سبب شد کرکره صرافی‌ها در ابتدای هفته در فضایی آرام بالا برود به این ترتیب بازار ارز با نرخ دلار ۱۳ هزار و ۲۹۰ تومان و در صرافی‌های بانکی با ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد.

نرخ دلار به دنبال روند کاهشی روز‌های اخیر، در روز شنبه (۱۸ خردادماه ۹۸) در کانال ۱۳ هزار تومان قرار داشت؛ این درحالی است که دلار در ابتدای هفته قبل از آن در صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان و در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد.

همچنین نرخ دلار با وجود خبر تحریم ۳۹ شرکت پتروشیمی در ایران از سوی آمریکا، با نوسانی اندک مواجه شد و در نهایت معاملات دلار با نرخ ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان ادامه پیدا کرد، اما این نرخ در معاملات روز یکشنبه بیستم خردادماه به کانال ۱۲ هزار تومان وارد شد و در بازار آزاد با نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۰ در صرافی‌های بانکی معامله شدند.

کامران ندری کارشناس اقتصادی به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: بخش عمده‌ای از افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته بیشتر از آنکه به دلایل واقعی اقتصادی و حاصل عرضه و تقاضا باشد، به دلیل جو روانی ایجاد شده بود.

او ادامه می دهد: نوسان‌های در بهای ارز به صورت مستقیم بر بازار طلا و سکه تاثیر دارد، اما تاثیر کاهش یا افزایش نرخ دلار بر بازار مسکن با سرعت کمتری انجام می‌شود و آنگونه که شاهدیم همچنان بهای مسکن افتی نداشته و رکود در این بازار حاکم است و مسکن به شدت ارز نمی‌تواند گران یا ارزان شود.

به گزارش رویداد۲۴ خریداران مسکن نگاه خریداران مسکن در حال حاضر منتظر کمترین نوسان قیمتی برای خرید هستند. اخبار سیاسی، سفر شینزو آبه به ایران، درگیری‌های نفتی در خلیج فارس و ... بر بازار ایران تاثیر تقریبا محسوسی گذاشته است، با این حال این تاثیر بر بازار مسکن آن چنان که انتظار می‌رفته دیده نشده است و با وجود کاهش نرخ ارز، قیمت مسکن کاهش نیافته یا در خوش‌بینانه حالت افزایش نیافته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان