تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

‌باغ پرندگان؛ باغی که رها شد/ نگهداری پروژه بلا استفاده با جیب شهروندان!

فاز نخست باغ پرندگان تهران انجام شد در فاز دوم با اینکه چند صد میلیارد هزینه شده، پروژه رها شده است و هزینه‌های نگهداری زیادی روی دست شهرداری گذاشته است. این هزینه‌ها از محل بیت المال تامین می‌شود.
 باغ پرندگان پروژه‌ای که رها شد/ بی‌توجهی مدیریت شهری به فاز دوم باغ پرندگان
رویداد۲۴ باغ پرندگان در شمال‌شرق تهران و در جنگل لویزان واقع شده است؛ باغی که در ۲ فاز طراحی شد، فاز اول به نام دشت‌چر که شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند یا توان پرواز ندارند و فاز دوم به نام آب‌چر که مساحتی معادل ۶٫۲ هکتار دارد و در محدوده شمالی احداث شده‌است. «آبچر» مخصوص پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند، فضای فاز ۲ با توری مسقف شده تا از پرواز پرندگانی که در آینده قرار است در این بخش زندگی کنند جلوگیری شود.
 
احداث فاز یک و ۲ باغ پرندگان در مساحتی بالغ بر ۸۶ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان آغاز شد تا اینکه سرانجام فاز اول آن پس از گذشت ۳ سال در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ و در دوره شهرداری قالیباف افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. اما فاز دوم این شهر با گذشت ۶ سال از افتتاح اولین فاز آن و وعده‌هایی که درباره افتتاح آن داده شد، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
 
به گفته علیرضا حسینی شهردار منطقه ۴ تهران، فاز دوم باغ پرندگان آماده بهره‌برداری بوده و ۱۴۷ گونه گیاهی نیز در آن کاشته شده است، همچنین این باغ نیازمند ۳ هزار قطعه پرنده است که براساس اخبار منتشر شده در این راستا هماهنگی‌هایی با سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.
 
فاز دوم باغ پرندگان دارای ۷.۵ هکتار زیر سازه فلزی بوده و ۶۸ هزار متر طول کابل مجهز به صاعقه گیرآن است، همچنین ۱۶ برکه در قسمت میانی فاز دوم این باغ ساخته شده که بستر نگهداری ۱۱۲ گونه پرنده است، همچنین ۵۲ چشمه سرویس بهداشتی، رستوران، کافی شاپ و منظرگاه شرقی و غربی از جمله امکانات رفاهی این مجموعه در فاز دوم است.
 
به گزارش رویداد۲۴ ابتدا قرار بر آن بود که فاز دوم باغ پرندگان در مهر ماه سال گذشته افتتاح شود، وعده‌ای که عملی نشد و شهردار منطقه ۴ بار دیگر در بهمن ماه سال گذشته عنوان کرد که با توجه به آماده بودن فاز دوم این باغ، شهرداری طی نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کرده در آئین بهره‌برداری آن که در آستانه سال جدید (سال ۹۸) خواهد بود، شرکت کند اما این وعده نیز محقق نشد نه پاسخ ریاست‌جمهوری به این درخواست مشخص شد و نه آنکه فاز دوم با وجود آماده بودن به بهره‌برداری رسید.
 
تمام این تجهیزات و امکانات درحالی برای این فاز از باغ پرندگان در نظر گرفته شده که هنوز این بخش افتتاح نشده و هیچ پرنده‌ای در آن نیست. اینکه برای نگهداشت این باغ تا روزافتتاحی که همچنان نامعلوم است، ماهانه چه میزان هزینه می‌شود سوالی است بی‌جواب، اما آنچه مشخص است آن است که پرداخت هزینه نگهداشت این باغ غیرفعال از جیب شهروندان تهرانی خواهد بود.

‌باغ پرندگان؛ باغی که رها شد
 
 
از سوی دیگر نیمه کاره ماندن پروژه‌ای که در آن ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و قطعا هزینه‌های جانبی آن نیز هنگفت بوده و به نوعی جزو سرمایه‌های شهر تلقی می‌شود، کاری دور از ذهن است چنانکه حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، این سوال را مطرح کرده که آیا تهران به چنین باغی در این ابعاد نیاز داشته است؟ از نظر اقتصاد گردشگری هم باید این موضوع سنجیده شود که آیا می‌توان قیمت تمام شده آن را استخراج کرد و توجیه این سرمایه‌گذاری را برآورد کرد؟
 
اینکه افتتاح فاز دوم با این میزان هزینه به چه علت تا کنون معطل مانده و شهردار و شورای شهر فعلی تهران افتتاح آن را به فراموشی سپرده‌اند جای سوال دارد؟ اگرچه با توجه به هزینه بازدید یعنی هزینه بلیت به علاوه هزینه ایاب و ذهاب به باغ پرندگان و شرایط اقتصادی فعلی همه شهروندان تهرانی نمی‌توانند از این باغ استفاده کنند، اما به نظر نمی‌رسد مدیریت شهری چاره‌ای جز افتتاح فاز دوم داشته باشد.
 
حال باید دید که قالیباف بر اساس کدام مطالعه و بررسی در دوران تصدی شهرداری تهران اجرای چنین پروژه‌ای را در شهری بزرگ که با هزاران مشکل ریز و درشت مواجه است اجازه داده است و آیا این طرح اصولا پیوست‌های لازم را داشته است؟
 
به نظر می‌رسد پروژه‌ای که با هزینه‌ای کمرشکن اجرا شد هنوز به عنوان یک تفرجگاه برای تهرانی‌ها جا نیفتاده است و فاز دوم آن نیز به دلایلی نامعلوم مورد بی‌توجهی مدیریت شهری وقت پایتخت قرار گرفته است، پروژه‌ای که هزینه آن می‌توانست به سایر مشکلات تهران مانند پایش کیفی رودخانه‌ها، موضوع آلودگی هوا، مقابله با فرونشست زمین و ساماندهی به گودال‌های خطرناک تهران و بافت فرسوده شهر و حتی تامین اتوبوس‌های ضروری برای پایتخت تعلق گیرد. به نظر می‌رسد هیچ کس نمی‌خواهد درباره چرایی اجرای این پروژه در زمان قالیباف و همچنین علت نیمه کاره رها کردن آن در فاز دوم سخنی گوید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان