تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
سخنگوی سازمان انتقال خون:

ایران از نظر تبدیل خون اهدایی به فرآورده خونی در رده کشور‌های با درآمد بالا است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۹۷ درصد خون‌های اهدایی در ایران به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌شوند و از این نظر در رده کشور‌های با درآمد بالا قرار داریم.
ایران از نظر تبدیل خون اهدایی به فرآورده خونی در رده کشور‌های با درآمد بالا است
رویداد۲۴ بشیر حاجی بیگی افزود: از سال ۲۰۱۵، بیش از ۸۵ درصد خون‌های کامل اهدایی در سطح جهان تبدیل به فرآورده‌های خونی می‌شوند و این نرخ در کشور‌های با درآمد بالا ۹۷ درصد است و در کشور‌ها با درآمد متوسط رو به بالا ۹۲ درصد، در کشور‌های با درآمد متوسط رو به پایین ۶۶ درصد و در کشور‌های با درآمد پایین ۵۹ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که متوسط این نرخ در کشور‌های عضو منطقه مدیترانه شرقی ۶۵ است، ایران با تبدیل بیش از ۹۷ درصد خون‌های اهدایی به فرآورده‌های خونی در رده کشور‌های با درآمد بالا قرار دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: طبق آخرین گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۷ از سوی ستاد مرکزی سازمان جهانی بهداشت، سالانه در جهان ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خون اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: از این میزان ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد اهدای خون و ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد اهدای آفرزیس (به وسیله دستگاه‌های خاص پلاسما خون جدا و باقی اجزای خون به بدن اهداکننده برگردانده می‌شود) است.

حاجی بیگی گفت: از این مقدار سهم کشور‌های عضو مدیترانه شرقی حدود ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد است و از این میزان سهم ایران بیش از دو میلیون اهدا بوده است. یعنی حدود ۲۱ درصد از کل خون‌های اهدایی در ۲۱ کشور عضو منطقه مدیترانه است.

وی تاکید کرد: نرخ اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت بین ۰،۳ تا ۵۶ است. متوسط نرخ اهدا در میان کشور‌های با درآمد بالا ۳۲،۱ در کشور‌های با درآمد متوسط ۱۴،۹ و در کشور‌های با درآمد پایین ۷،۸ به ازای هر هزار نفر جمعیت است. متوسط نرخ اهدا در کشور‌های عضو مدیترانه شرقی ۱۴،۹ است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: به طور کلی در میان کشور‌های گزارش شده، ۸۳،۳ درصد از خون‌های اهدایی از طریق اهدای داوطلبانه بدون چشمداشت، ۱۶،۴ درصد از طریق اهدای جایگزین و، ۰،۳ درصد از اهدای خون پولی است.


اهدای خون در ایران داوطلبانه است

وی افزود: هنوز ۷۰ کشور در جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته‌اند. متوسط اهدای خون داوطلبانه در منطقه مدیترانه شرقی ۵۱ درصد است. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۰۷ به اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت دست پیدا کرد.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: در سطح جهان، بیش از ۳۰ درصد از اهدای خون توسط بانوان صورت می‌پذیرد. اما در ۱۸ کشور میزان اهدای خون بانوان کمتر از ۱۰ درصد است و در میان مناطق طبقه‌بندی شده توسط سازمان جهانی بهداشت، منطقه مدیترانه شرقی دارای کمترین نرخ اهدای خون توسط بانوان با ۷ درصد است.

وی اعلام کرد: بیش از ۸۵ درصد از خون‌های کامل اهدایی در سطح جهان تبدیل به فرآورده‌های خونی می‌شوند.

شیوع عفونت میان اهداکنندگان خون ایران هم‌رده کشور‌های با درآمد بالاست

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ایران از نظر نرخ شیوع عفونت‌ها در میان اهداکنندگان خون در سطح کشور‌های با درآمد بالاست.

حاجی بیگی افزود: میزان شیوع عفونت‌های منتقله از طریق خون در میان اهداکنندگان در ایران در سال ۲۰۱۸ در مورد (اچ‌ای وی) ۰،۰۰۳ درصد و هپاتیت «بی» هم ۰،۰۴ درصد و هپاتیت «سی» هم حدود ۰،۰۱۴ درصد بود و از این جهت ایران در رده کشور‌هایی با درآمد بالا قرار دارد.

وی ادامه داد: امروزه یکی از مهم‌ترین نیاز‌های مراکز بهداشتی درمانی جهان و بسیاری از سانحه‌دیدگان، مادران در آستانه زایمان، نوزادان نارس مبتلا به زردی و مبتلایان به بیماری‌های ژنتیک خونی، (بیماران خاص)، خون و فرآورده‌های خونی سالم است.

حاجی بیگی گفت: در کشور‌های در حال توسعه مرگ حین زایمان سومین علت منجر به مرگ در زنان ۱۵ تا ۴۴ است که ۲۷،۱ درصد موارد مرگ ناشی از خونریزی حین زایمان است و روزانه بیش از ۸۰۰ زن بر اثر عوارض ناشی از حاملگی جان خود را از دست می‌دهند که از این میزان ۹۹ درصد مربوط به کشور‌های در حال توسعه است.

وی ادامه داد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خون اهدا شده است که ۴۲ درصد آن در کشور‌های با درآمد بالاست که ۱۶ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. بر این اساس ۸۴ درصد جمعیت جهان که شامل کشور‌های در حال توسعه و توسعه نیافته است، فقط به ۵۸ درصد عرضه خون جهانی دسترسی دارند

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌های اخیر سازمان انتقال خون ایران در رسیدن به استاندارد‌های مطلوب بین‌المللی در زمینه سلامت خون، ایران اختلاف خود را با کشور‌های منطقه به حد چشمگیری افزایش داده است و می‌توان اذعان کرد که ایران رتبه اول را در این زمینه در میان کشور‌های منطقه دارد.

وی افزود: میزان اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت در کشور‌های با درآمد بالا ۳۲،۶ در کشور‌های با درآمد متوسط رو به بالا ۱۵،۱ و در کشور‌های با درآمد پایین ۸،۱ است و متوسط نرخ اهدای خون در کشور‌های عضو مدیترانه شرقی ۱۴،۹ است. در حالی که این میزان در ایران اکنون ۲۷ نفر به ازای هزار نفر جمعیت است.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه هنوز ۶۶ کشور در جهان کمتر از ۱۰ اهدا به ازای هر هزار نفر جمعیت دارند، گفت: ایران در سال ۹۷ توانست دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خون را از طریق اهدای داوطلبانه و بدون چشمداشت تأمین کند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان