تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸

عروسی‌های قسطی/ با پیش پرداخت یک میلیون عروسی بگیرید!

با پیش پرداخت یک میلیون تومان می‌توانید از خدمات قسطی دفتر ما بهره‌مند شوید. غیر از این پیش پرداخت، شب عروسی حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان دیگر باید پرداخت شود و مابقی هزینه‌هایی را که انجام شده در اقساط یکساله بدون سود پرداخت کنید.
عروسی‌های قسطی/ با پیش پرداخت یک میلیون عروسی بگیرید!
رویداد۲۴ وضعیت نابسامان اقتصادی در سال‌های اخیر تأثیر مستقیمی روی وضعیت زندگی مشترک زوج‌های جوان گذاشته؛ جوانانی که در ابتدای تشکیل خانواده هستند و با گرانی بی‌حد و حصر اسباب و لوازم زندگی، گران‌شدن اجاره‌خانه‌ها و در نهایت با گرانی موارد مربوط به برگزاری عروسی از گرفتن تالار و میوه و شیرینی گرفته تا آرایشگاه و... مواجه شده‌اند.

روزنامه همشهری نوشت: همین مسئله باعث شده تا دفاتری برای انجام عروسی‌های قسطی از صفر تا صد ماجرا راه‌اندازی شود؛ دفاتری که سعی می‌کنند بسته به بودجه زوج‌های جوان مراسمی آبرومند را برای آن‌ها برگزار کنند. این دفاتر با دفاتری که از سال‌ها قبل با عنوان ازدواج آسان فعالیت می‌کردند تفاوت دارند.

عروسی‌های قسطی پدیده‌ای جدید در کلانشهرهاست و در مناطق جنوبی تهران استقبال زیادی از عروسی‌های قسطی شده است؛ عروسی‌هایی که به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها بعضا برای مدت زمان طولانی به تعویق می‌افتد و گاهی برخی خانواده‌ها به طلاق فرزندانشان رضایت می‌دهند تا از این بلاتکلیفی خارج شوند. حالا با وجود برگزاری عروسی‌های قسطی می‌توان امیدوار بود که کمی رونق به تالار‌های عروسی بازگردد و آمار ازدواج کمی بیشتر از گذشته شود. حالا با تمام شدن‌ماه مبارک رمضان که بنا به سنتی قدیمی مراسم عروسی در آن کمتر برگزار می‌شود، تعداد ماشین‌های عروس در خیابان‌ها بیشتر مشاهده می‌شود؛ زوجینی که به امید ادامه یک زندگی سراسر شادی و خوشبختی راهی خانه بخت می‌شوند.

حسین محبی، مسئول یکی از دفاتری است که عروسی قسطی برگزار می‌کند. وی با اشاره به اینکه محدوده فعالیت آن‌ها شرق تهران است، می‌گوید: با پیش پرداخت یک میلیون تومان می‌توانید از خدمات قسطی دفتر ما بهره‌مند شوید. غیر از این پیش پرداخت، شب عروسی حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان دیگر باید پرداخت شود و مابقی هزینه‌هایی را که انجام شده در اقساط یکساله بدون سود پرداخت کنید.

محبی می‌گوید: ما با تعدادی از آرایشگاه‌های زنانه و مردانه شرق تهران، سالن‌ها و هتل‌ها، آتلیه‌های عکاسی و فیلمبرداری و باغ، فروشگاه‌های کارت عروسی، مزون‌های لباس عروس و کت و شلوارفروشی قرارداد داریم و آن‌ها را به مراجعان معرفی می‌کنیم تا هم قیمت‌ها دستشان بیاید و هم بسته به سلیقه‌شان یکی از این موارد را انتخاب کنند و براساس تاریخ ازدواجشان با آن‌ها قرارداد ببندند. از این جای ماجرا به بعد هزینه‌ها به‌عهده مرکز ماست و زوج‌های جوان می‌توانند با آرامش خاطر به‌دنبال دیگر کارهایشان بروند. وی می‌گوید: عروس‌خانم‌ها می‌توانند با مراجعه به مزون‌هایی که معرفی می‌کنیم و در کار تولید لباس عروس هستند، لباس عروس مورد پسندشان را برای دوخت و خرید یا اجاره سفارش بدهند. آرایشگاه‌هایی هم به زوجین معرفی می‌کنیم که جزو بهترین آرایشگاه‌های شرق تهران هستند و معمولا تعداد زیادی مراجعه‌کننده دارند و از این بابت خیال زوج‌های جوان را برای بهترین شب زندگی‌شان راحت می‌کنیم که بدون هیچ استرس و نگرانی‌ای زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

محبی با اشاره به اینکه زوج‌های جوان می‌توانند با پرداخت چند فقره چک، عروسی آبرومند و در شأن خانواده دو‌طرف برگزار کنند، می‌گوید: بسیاری از زوج‌های جوان توانایی این را ندارند که بتوانند به‌صورت نقدی تمام هزینه‌های مراسم‌شان را پرداخت کنند. من هم بعد از اینکه چندین مورد از این زوج‌ها را بین اقوام و آشنایان دیدم تصمیم گرفتم تا با کمک دوستانم دفتری را برای این کار اختصاص دهیم تا کمکی به تشکیل زندگی زوج‌های جوان داشته باشیم. استقبال خوبی هم از این طرح شده و از چند‌ماه قبل تا الان حدود ۳۰ زوج جوان برای برگزاری عروسی‌شان به ما مراجعه کرده و قرارداد بسته‌اند.

بازپرداخت هزینه عروسی با همفکری صاحب مراسم

دفتر عروسی اقساطی تنها مختص به شرق تهران نمی‌شود، در مرکز کلانشهر پایتخت نیز مرکزی برای برگزاری عروسی قسطی برای زوج‌های جوان راه‌اندازی شده که گردانندگان آن تجربه برگزاری ازدواج‌های آسان را در سال‌های گذشته دارند. علیرضایی، در غیاب پدرش که مدیر دفتر ازدواج اقساطی است، می‌گوید: بعد از اینکه موضوع ازدواج آسان در کشور مطرح شد پدرم که بازنشسته وزارت جهادکشاورزی است، به همراه دوستانش تا ۲ سال قبل دفتری را به این کار اختصاص داده بود که استقبال خوبی هم از این داستان شد، اما بعد از گذشت مدت کوتاهی از این ماجرا، کم‌کم معایب آن مشخص شد؛ برخی زوج‌های جوان از خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شد راضی نبودند، عروس خانم‌ها دوست داشتند وسایلی را که قرار است برای جهیزیه به همراه خود به خانه بخت ببرند تنوع زیادی داشته باشد، اما در عمل چنین چیزی امکان‌پذیر نبود چرا که شرکت‌های کمی برای این منظور با دفاتر ازدواج آسان قرارداد داشتند و تنوع زیادی در اسباب و لوازم خانه وجود نداشت. از سوی دیگر آرایشگاه‌ها و آتلیه‌های کمی برای این منظور با دفاتر ازدواج آسان قرارداد داشتند که خیلی مورد استقبال عروس و داماد‌ها نبود و کیفیت کار آن‌ها هم مورد قبول زوجین نبود.

علیرضایی ادامه داد: در همان زمان چند خانواده به پدرم پیشنهاد دادند به جای کاری که برای ازدواج آسان انجام می‌دهند، این کار را به‌صورت قسطی با سود کم انجام دهند تا دست عروس و داماد‌ها برای انتخاب آرایشگاه، آتلیه، لباس عروس و... باز باشد. در نهایت پدرم با همفکری چند نفر از دوستانش که آن‌ها هم بازنشسته هستند اول با چند آتلیه و آرایشگاه و مزون صحبت کردند و با حمایت آن‌ها تصمیم گرفتند تا عروسی قسطی را راه‌اندازی کنند.

وی تأکید کرد: برای این کار قراردادی را با صاحب مراسم می‌بندیم که براساس آن صاحب مراسم مشخص می‌کند که تا چه حد می‌خواهد برای مراسم ازدواجش هزینه کند. این موارد شامل نوع و تعداد غذاها، میوه، شیرینی، لباس عروس و داماد، آتلیه، ماشین عروس، گل‌آرایی ماشین و دسته گل عروس، آرایشگاه عروس و داماد، گروه موسیقی و خواننده، آتش بازی ابتدای ورود و خروج عروس و داماد از سالن و همه آن چیزی است که مورد نیاز یک مراسم عروسی آبرومند است.

به گفته علیرضایی بعد از عقد قرارداد تا سقف ۲۰ میلیون تومان ۲ میلیون تومان پیش پرداخت دریافت می‌شود و تا قبل از مراسم عروسی نیز حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان دیگر دریافت و مابقی هزینه با دریافت چک‌های یک تا دوماهه برای مدت یک سال از صاحب مراسم دریافت می‌شود. البته درصورتی که طرف قرارداد توانایی داشته باشد می‌تواند مدت بازپرداخت اقساط را کمتر انتخاب کند.

خرج عروسی کمتر، زندگی بهتر

آقای توانا نیز بیشتر از یک سال است که تصمیم به برگزاری عروسی قسطی برای زوج‌های جوان گرفته، وی درباره این تصمیم خود می‌گوید: وضعیت اقتصادی به حدی خراب شده که کمتر جوانی جرأت می‌کند تا برای تشکیل زندگی مشترک قدم جلو بگذارد. وی می‌گوید: برای برگزاری ساده‌ترین مراسم عروسی با حداقل امکانات و پذیرایی ساده و ۳۰۰ نفر مهمان باید حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه کرد. غیر از برخی خانواده‌ها که دستشان به دهانشان می‌رسد طبقات پایین و متوسط جامعه توانایی پرداخت بسیاری از این هزینه‌ها را ندارند.

برای همین است که روزبه‌روز می‌بینیم جوانان از ازدواج بیشتر فاصله می‌گیرند؛ چراکه نه خود و نه خانواده‌هایشان نمی‌توانند از پس هزینه‌های عروسی بربیایند. توانا می‌گوید: قسطی‌کردن مراسم عروسی می‌تواند راهکار خوبی برای زوج‌های جوان باشد که با دغدغه مالی کمتری سر خانه و زندگی‌شان بروند. من موهایم را در آسیاب سفید نکرده‌ام و می‌دانم که دختر و پسر‌ها دوست دارند شب عروسی‌شان به بهترین نحو برگزار شود، اما هزینه‌های گران سال‌های اخیر باعث شده تا مشکلات زیادی گریبانگیر جوان‌ها شود.

وی ادامه داد: من ۲ تا از جوان‌هایم را در تصادف از دست داده‌ام و آرزوی دیدن عروسی‌شان به دلم مانده، وقتی زوج‌های جوان برای بستن قرار‌داد به ما مراجعه می‌کنند سعی می‌کنم تا متوجه‌شان کنم که تنوع غذا و میوه و دسر و... و یا گران‌بودن لباس عروس و کرایه ماشین مدل‌بالا و تزئین آن با گل‌های گران قیمت تضمینی برای خوشبختی‌شان نیست. با وجود این برای اینکه شبی خاطره‌ساز را برای زوج‌های جوان رقم بزنم سعی کرده‌ام تا با آرایشگاه‌هایی که کارشان زبانزد است و حاضر به همکاری با ما هستند قرار‌داد ببندم.

برای لباس عروس هم مزون‌هایی را انتخاب کرده‌ام که لباس‌هایشان به‌اصطلاح «سکه» داشته باشد و عروس خانم‌ها از کارشان راضی باشند. برای راحتی کار خانواده داماد که بار مراسم به دوش آنهاست هم میوه‌هایی که انتخاب می‌کنند از میدان میوه و تره بار با قیمت مناسب تهیه می‌کنیم و شسته شده و آماده در اختیار سالن قرار می‌دهیم و در کل نمی‌گذارم تا جایی که بتوانم آب در دل عروس و داماد تکان بخورد. با آتلیه‌های خوبی هم قرار‌داد بسته‌ام تا کار خوبی را برای عروس و داماد‌ها انجام دهند.

توانا ادامه می‌دهد: بعضی خانواده‌ها نمی‌توانند از تعداد مهمانانشان کم کنند من به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم مثلا به جای سه نوع غذا و سه مدل سالاد و دسر و ژله از منوی غذایی، یک نوع غذا به همراه مثلا جوجه کباب استفاده کنند، یک نوع سالاد و نوشیدنی داشته باشند. باور کنید با همین‌ها هم می‌شود زندگی مشترک را تشکیل داد و حتما لازم نیست به‌خاطر چشم و هم‌چشمی کلی اسراف کنیم.
 
منبع: روزنامه همشهری
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان