تاریخ انتشار: ۰۶:۲۳ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تغییرات در آخرین پرده مجلس دهم/ اصلاح طلبان یک کرسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دست دادند

روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس انتخاب شدند؛ در این تغییرات دو اصلاح طلب به ریاست کمیسیون‌های اقتصادی و بهداشت رسیدند و در عوض کمیسون‌های مهم فرهنگی و آموزش از دست اصلاح طلبان خارج شد.

تغییرات در آخرین پردا مجلس دهم. اصلاح طلبان یک کرسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دست دادند

رویداد۲۴ مجلس برای آخرین دوره چهارساله خود، رئیسان کمیسیون‌های تخصصی خود را شناخت؛ در بعضی کمیسیون‌ها تغییراتی به وجود آمد و در بعضی کمیسیون‌ها اعضای سابق به فعالیت خود ادامه دادند. تکلیف کمیسیون امنیت ملی هنوز مشخص نشده و آبستراکسیون نمایندگان در این کمیسیون باعث شد رای‌گیری به تعویق بیفتد.

 

الیاس حضرتی جانشین پورابراهیمی

 

هر دو نماینده شهر کرمان و هر دو نماینده شهر کرج، تا سال دوم مجلس، شانس نشستن بر صندلی ریاست کمیسیون های مجلس را داشتند. اما این اعتبار سال گذشته شکسته شد و محمدرضا عارف جانشین زاهدی در ریاست کمیسیون آموزش شد. در سال جاری زاهدی به جایگاه خود بازگشت اما این بار دیگر نماینده کرمان، پورابراهیمی، جای خود را به الیاس حضرتی داد.

ماجرای اختلاف پورابراهیمی و مسعود پزشکیان سال گذشته در جلسه استیضاح ربیعی در مجلس جنجال ایجاد کرد و شاید از دست رفتن صندلی پورابراهیمی به آن اختلاف بی ارتباط نباشد. در آن جلسه محمدرضا پور ابراهیمی که حمایت آقای پزشکیان از ربیعی را زیر سوال می برد با نام بردن از «زهرا پزشکیان» خطاب به نماینده تبریز در مجلس گفت: شما به ما بگوئید که ایشان در پتروشیمی جم چه کاره هستند؟ به دنبال این اتهام پزشکیان گفت: دختر من در پتروشیمی جم به عنوان پیمانکار کار می کند. فوق لیسانس شیمی از دانشگاه شهید بهشتی است و قبل از آقای ربیعی هم در آنجا مشغول شده است. بنابراین سخنان آقای پورابراهیمی بی پایه است.

پورابراهیمی بعدا از پزشکیان به خاطر اسم بردن از فرزند او، عذرخواهی کرد و گفت به خاطر یک یادداشت این کار را کرده است اما در نهایت ربیعی رای اعتماد از مجلس نگرفت.

 
سلمان خدادادی از کیسیون اجتماعی رفت

 

سلمان خدادادی دیگر نماینده جنجالی مجلس بود که از صندلی ریاست کمیسیون اجتماعی کنار رفت. درباره سوابق سلمان خدادادی پیش از این رسانه‌ها مطالب مفصلی نوشته بودند. ماجرای زهرا نویدپور که مدعی بود که سلمان خدادادی به تجاوز کرده از حاشیه‌های عجیب این نماینده بود. بعد از مدتی خبر رسید زهرا نویدپور خودکشی کرد و فایل‌های صوتی نیز از او منتشر شد.

احتمالا حذف سلمان خدادادی از ریاست کمیسیون مهم اجتماعی به حاشیه‌های پیاپی او بی‌ربط نباشد. افکار عمومی انتقادهای فراوانی مطرح کرده بودند که چگونه فردی که چنین اتهاماتی نسبت به او وارد شده، ریاست کمیسیونی را بر عهده گرفته که یکی از مهمترین وظایف آن قانونگذاری برای مقابله با خشونت علیه زنان و کودکان است.

 

کمیسیون فرهنگی به اصولگرایان سپرده شد

 

اصلاح طلبان ریاست کمیسیون فرهنگی را از دست دادند و مازنی برای ریاست کمیسیون فرهنگی رای نیاورد. ریاست کمیسیون به جمشید جعفر پور رسید و احمد سالک نماینده جبهه پایداری نائب رئیس آن شد. سایر اعضای هیات رئیسه نیز به جز فاطمه ذوالقدر از جریان اصولگرا هستند. برخی شنیده‌های خبرنگار رویداد۲۴ حاکی است که فاطمه ذوالقدر نیز برای انتخابات مجلس یازدهم با اصولگرایان نیز رایزنی کرده است. به این ترتیب یکی دیگر از دستاوردهای اصلاح طلبان این بود که یک کرسی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی از دست بدهند!

 

بازگشت نوبخت به ریاست کمیسیون بهداشت

 

نوبخت که در سال سوم ریاست کمیسیون بهداشت را در رقابت با حسینعلی شهریاری از دست داده بود بار دیگر به ریاست کمیسیون بهداشت انتخاب شد. رئیس این کمیسیون نیز عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به این ترتیب یکی از کرسی‌های از دست رفته در این کمیسیون جبران شد.

 

روزه سکوت عارف همچنان ادامه دارد

 

عارف در دوره قبل ریاست کمیسیون آموزش را بر عهده داشت اما در این دوره زاهدی بار دیگر ریاست کمیسیون را از او پس گرفت. منتقدان عارف گفته بودند او که حتی توانایی حفظ یک کمیسیون را ندارد، چگونه خود را در سطح ریاست جمهوری می‌بیند. آنگونه که خبرنگار رویداد۲۴ کسب اطلاع کرده، عارف برای ریاست کمیسیون حتی نام‌نویسی نکرده و جزو گزینه‌ها نیز نبوده است. به این ترتیب این سوال پیش می‌آید با توجه به وضعیت دانشجویان زندانی و مشکلات دانشگاه‌ها چگونه عارف حتی نخواسته از فرصت ریاست کمیسیون استفاده کند و گامی در جهت حل مشکلات آنها بردارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان