تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
وزیر علوم مطرح کرد:

"یافته‌های علمی محرمانه" در ایران داک ثبت نمی‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مقاله‌هایی که دستاوردهایشان محرمانه است یا یک یافته علمی جدید است و محققان قصد ندارند، آن را علنی کنند، وارد ایران داک نمی‌شوند.
رویداد۲۴ منصور غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، با اشاره به مراحل راستی‌آزمایی مدارک جعلی و پایان‌نامه‌هایی تقلبی توضیح داد: مرکز ایران داک (irandoc.ac.ir) دارای سامانه مشابه‌یابی است که متن مقالات و پایان‌نامه‌ها در آنجا قرار می‌گیرند، از این رو بررسی بخش‌های مشابه در پایان‌نامه در این سامانه به راحتی صورت می‌گیرد. هر گونه تشابه و تقلبی که در پایان‎‌نامه‌ها وجود داشته باشد، اگر به صورت غیرقانونی و به صورت تخلف استفاده شده باشد، حتما به آن رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سامانه ایران داک را دارد و در این حوزه نیز اگر مشکلی باشد، توسط سامانه قابل بررسی است و اطلاعات سامانه به وزارت بهداشت هم منتقل خواهد شد. قبل از اینکه طرح مقابله با پایان‌نامه‌های تقلبی اجرایی شود، نمونه‌هایی از تقلب توسط سایت ایران داک کشف شده که مورد اقدامات قانونی قرار گرفتند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره قید نشدن دستاورد‌های محرمانه در ایران داک گفت: مقاله‌هایی که دستاوردهایشان محرمانه است و یا یک یافته علمی جدید است که محققان قصد ندارند، آن را علنی کنند، وارد ایران داک نمی‌شوند، البته تعدادشان هم محدود است. دستاورد‌های محرمانه می‌توانند به طور دائمی محرمانه بمانند تا زمانی که قانون اجازه انتشار آن را بدهد.

غلامی درباره بازگشت دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، گفت: دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در هر زمانی که تمایل داشته باشند، می‌توانند به کشور بازگردند و این اقدام امکان‌پذیر است، اما ما سال گذشته این طرح را برای حمایت از یک سری محدودیت‌های ارزی در نظر گرفته بودیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هر دانشجویی می‌تواند تحصیل در خارج از کشور را رها کرده و برای انتقال به دانشگاه‌های داخل اقدام کند. زمانی که آن دانشجو قصد بازگشت به ایران را داشته باشد، وضعیت و اعتبار دانشگاهی که دانشجو در آنجا تحصیل کرده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از بررسی‌ها مراحل انتقال او انجام می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با بیان شرایط بازگشت تصریح کرد: معمولا طبق آیین‌نامه گذراندن حداقل یک ترم برای بازگشت دانشجویان لازم است، اما بعضی از دانشگاه‌ها مثل حوزه علوم پزشکی تا دو ترم یا ۳۶ واحد باید گذرانده باشند، ولی برای کمک به رشته‌های غیرپزشکی در سال گذشته ما عنوان کردیم، اگر یک ترم هم خوانده باشند، می‌توانیم برای بازگشت به آن‌ها کمک کنیم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان