تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

ورود استراماچونی و خروج مثلث برانکو، شفر و کی روش/ استقلال به روزهای خوش باز می‌گردد

استراماچونی در چهل و سه سالگی سرمربی استقلال شد؛ در حالی که برانکو، شفر و کی روش سه مربی بزرگ خارجی ایران را ترک کرده‌اند. هواداران استقلال منتظرند با حضور استراماچونی در استقلال این تیم بتواند قهرمانی در لیگ و آسیا را به دست آورد.

111111111111111111111111111111

رویداد۲۴ استقلالی‌ها بعد از کشمکش‌های فراوان سرمربی خود را شناختند. آندره‌آ استراماچونی چهل و سه ساله و جوان با کارنامه‌ای نه چندان درخشان اما با انگیزه‌ای فراوان به تهران آمد تا دوران تازه‌ای را با استقلال رقم بزند.

جذاب‌ترین بخش کارنامه کاری استراماچونی حضور او در باشگاه اینتر میلان در سی و شش سالگی است. اینتر زمان استراماچونی هنوز در آشفتگی غیبت مورینیو دست و پا می‌زد. مورینیو اینتر را به قله‌هایی رساند که عبور از قله‌ها نه تنها سخت بلکه غیرممکن بود. بعد از مورینیو هیچ کدام از مربیان اینتر نتوانستند افتخارات مورینیو را تکرار کنند. اینتر پس از مورینیو طی دو سال چهار سرمربی را روی نیمکت خود دید. از چهره‌های مشهوری مثل رافا بنیتز که حتی یک فصل هم روی نیمکت اینتر دوام نیاوردند تا لئوناردو جوان و کلودیو رانیری با تجربه. در این میان یک فصل فرصت هم به گاسپرینی رسید. گاسپرینی که آن زمان هم برای نیمکت اینتر کوچک بود و هنوز با مردی که بتواند تیم متوسط آتالانتا را به لیگ قهرمانان اروپا هدایت کند فاصله داشت.

استراماچونی میراث‌دار چنین نیمکتی شد آن هم در سی و شش سالگی. او سرمربی بازیکنانی مثل مایکون و زانتی شد که همگی کوله‌باری از افتخار داشتند و هم سن و سال سرمربی. اینتر استراماچونی تیمی جذاب اما مسن بود که هنوز در حال و هوای سه گانه باشگاه با مورینیو سیر می‌کرد. استراماچونی با کوله‌باری از تجربه و افتخار به اینتر آمد. قهرمانی در رده جوانان سری‌آ و قهرمانی با اینتر در رده جوانان جام باشگاه‌های اروپا باعث شد پرزیدنت (لقبی که اینتری‌ها به ماسیمو موراتی داده بودند) پروژه احیای اینتر پس از عصر مورینیو را به این جوان ایتالیایی بسپارد.

آندره‌آ کارش را در اینتر خوب شروع کرد. برد چهار بر دو در دربی دلامدونینا و پاره کردن نوار پیروزی‌های یوونتوس پس از چهل و نه بازی، نوید از ظهور یک استعداد بزرگ در عرصه مربیگری می‌داد. استراماچونی نتایج درخشان دیگری هم با اینتر گرفت. میلان را یک بر صفر و ناپولی را دو بر یک شکست داد اما نتوانست روی بازیکنان باتجربه و حواشی اینتر کنترل داشته باشد تا در پایان فصل رتبه‌ای بهتر از نهم کسب نکند و اینتر را ترک کند.

حضور در اودینزه، پاناتینایکوس و اسپارتاپراگ هم فقط به تجربه او افزود. این دوران نه برای او افتخاری داشت و نه توانست او را بدل به مربی بزرگی کند. استراماچونی در آغاز کار، نوید از ظهور یک مربی بزرگ در عرصه مربیگری می‌داد، مربی که در سی و شش سالگی بتواند مدیران این باشگاه را برای هدایت تیم راضی کند، قطعاً نام بزرگی است. اما دنیای مربیگری تنها به دانش فنی ختم نمی‌شود. کنترل ستارگان، مقابله با حواشی و تعامل با رسانه‌ها نکات دیگری هستند که یک سرمربی باید بلد باشد تا بتواند با تکیه بر آن تیمش را هدایت کند. این همه مسئولیت برای یک جوان سی و شش ساله بسیار سنگین بود و شاید همین سنگینی هم بود که اجازه نداد آن مربی بادانش اینتری در حد و اندازه اینتر مورینیو بسازد.

پول وزارت ورزش سال قبل به پرسپولیس تزریق شد و امسال این پول کلان به جیب استقلال رفت و استراماچونی به ایران آمد، شاید امسال هواداران استقلال از موفقیت‌های تیمشان خوشحال شوند.

به گزارش رویداد۲۴ مربیان ایتالیایی زیادی به ایران نیامدند. حضور تعداد اندکی از این مربیان هم دستاوردی برای فوتبال ایران نداشته است. حضور آن‌ها در فوتبال ایران پراکنده و بدون تاثیر خاصی بوده است. جیوانی می تنها چهره‌ای بود که از ایتالیا به ایران آمد و توانست یک فصل خوب و یک مقطع ناکامی را با سایپا تجربه کند. تنها نقطه اتصال دیگری که بین فوتبال ایران و ایتالیا وجود دارد حضور رحمان رضایی در سری آ فوتبال ایتالیا است. در کشوری که پر از مدافعان بزرگ است رحمان رضایی هفت فصل دوام آورد. رضایی که این روزها شایعه حضورش به عنوان دستیار ایرانی استراماچونی در استقلال به گوش می‌رسد در تیم‌های بزرگی بازی نکرد اما حضورش در تیم‌های کوچکی مثلی پروجا، لیوورنو و مسینا به او اجازه داد که مقابل تعداد زیادی از بزرگترین مهاجمان دنیا مثل زلاتان ابراهیموویچ و آدریانو بازی کند.

با توجه به این سوابق می‌توان استراماچونی را مهمترین چهره‌ ایتالیایی دانست که به فوتبال ایران پامی‌گذارد. استراماچونی احتمالاً با مطالعه فراوان و با وسواس زیادی با استقلال قرارداد بسته است. او می‌داند که آبی‌پوشان پایتخت چند سالی است نتایجی درخور نام باشگاه استقلال نگرفته و نتوانسته انتظار هواداران را برآورده کند. به همین خاطر هواداران استقلال از همین روز اول توقع دارند که استراماچونی استقلال را برای قهرمانی سازماندهی کند. حواشی و جنجال‌های پیرامون استقلال آن‌قدر زیاد شده که این باشگاه را بیش از هر زمانی برای استراماچونی شبیه اینتر کرده است.

تیمی بزرگ با هواداران پُرشور که به خاطر حواشی فراوان و سوءمدیریت مدیران نتوانسته خوب نتیجه بگیرد و حال استراماچونی به چنین تیمی پای می‌گذارد. تیمی که می‌تواند برای او سکوی پرتاب دوباره‌ای باشد تا بتواند به وسیله آن خودش را احیا کند و استقلال را به جایگاهی که لیاقتش را دارد برساند.

استقلال استراماچونی می‌تواند جذاب‌ترین استقلال چند سال اخیر باشد اگر در استقلال پالایش صورت بگیرد و ستاره‌های پُرحاشیه و پُرمدعی این تیم را ترک کنند و استراماچونی جوان بتواند حواشی تیم را کنترل کند.

استراماچونی قرارداد خود را با وسواس و مطالعه زیادی امضا کرد و شاید خیلی از جنس حواشی تیم‌های بزرگ ایرانی مطلع نباشد. شاید نداند در فوتبال ایران بیشتر از حاشیه‌های بیرونی باید مراقب حاشیه‌های درونی بود. استراماچونی باید اول از همه اقتدار خودش را در رختکن نشان دهد و اجازه ندهد هیچ بازیکن یا مدیری برای او تصمیم بگیرد. شاید اگر شفر می‌‌توانست کاریزمای خود را به بازیکنان استقلال تحمیل کند استقلال در لیگ سال گذشته مسیر دیگری را طی می‌کرد.

آندره‌آ جوان باید قدم اول را محکم بردارد و به همه ثابت کند او رییس است تا بعد از آن با خیال آسوده به دنبال احیا استقلال باشد، کاری که در اینتر نتوانست انجام دهد.

محمدرضا مهدوی، پیشکسوت باشگاه استقلال به رویداد۲۴ می‌گوید: هرچند ارتباط فوتبال ایران و ایتالیا در گذشته کمرنگ بوده ولی به لحاظ فرهنگی شباهت‌هایی بین ایران و ایتالیا دیده می‌شود و فکر می‌کنم اگر استراماچونی بتواند با کمک مدیران باشگاه با اوضاع و احوال فوتبال کشورمان آشنا شود می‌تواند کار خود را با شکل بهتری در ایران دنبال کند.

او گفته استراماچونی باید هرچه زودتر با فرهنگ حاکم بر فوتبال ایران آشنا شود و شاید این فرصت یک ماهه تا شروع لیگ، فرصت به نسبت خوبی برای این آشنایی باشد زیرا و متاسفانه بسیاری از اتفاقاتی که در فوتبال ما رخ می‌دهد با همه جای دنیا فرق دارد و خوب است که این مربی جوان ایتالیایی هم بیشتر با این فضا رودررو شود.

مهدوی در پاسخ به اینکه استقلالی‌ها باید از استراماچونی توقع قهرمانی داشته باشند یا خیر؟ گفت: هواداران استقلال و پرسپولیس همیشه از مدیران و سرمربیان خود توقع کسب جام داشته و دارند. درست است که در این سال‌ها تیم‌هایی مثل سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و غیره هم در حد مدعی ظاهر شدند اما این موضوع هیچ‌گاه دلیل بر این نشده که علاقه‌مندان به سرخابی‌های پایتخت از تیمشان انتظار قهرمانی نداشته باشند.

بازیکن سابق تیم ملی با دعوت استراماچونی به مطالعه بیشتر فوتبال ایران به او پیشنهاد می‌کند که بازیکنانی را در استقلال بیشتر بها دهد که کمترین حاشیه و دغدغه را برای تیم ایجاد کردند زیرا این‌گونه فوتبالیست‌ها هستند که می‌توانند تیم را به موفقیت برسانند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان