تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تخریب ظریف و تضعیف لاریجانی/ کمیسیون امنیت ملی چگونه به جبهه پایداری رسید؟ + جدول

اصولگرایان تمام تلاش خود را کردند تا با همراهی نمایندگان میانه رو، تندروترین نماینده مجلس، رییس کمیسون امنیت ملس به عنوان استراتژیک‌ترین کمیسیون مجلس شود.

یک تیر با دونشان: هم ظریف تخریب شود و هم لاریجانی تضعیف

رویداد۲۴ سرانجام انتخاب رئیس یکی از مهمترین کمیسیون‌های مجلس برگزار شد و حشمت الله فلاحت پیشه در کمیسیون امنیت ملی جای خود را به مجتبی ذوالنور داد. در اهمیت این کمیسیون همین بس که سید محمد خاتمی و حسن روحانی، در زمان حضور در مجلس، ریاست این کمیسیون را بر عهده داشتند. در مجلس ششم نیز محسن میردامادی ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت.

انتخاب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از این جهت اهمیت داشت که سال قبل در یک رقابت نفسگیر، فراکسیون امید توانست در ائتلاف با اصولگرایان میانه رو، فلاحت پیشه را به ریاست کمیسیون امنیت ملی برساند. امسال نیز در ابتدا کاندیدا‌های ریاست این کمیسیون فلاحت‌پیشه، ذوالنور، کواکبیان و بروجردی بودند که کواکبیان به نفع فلاحت‌پیشه و بروجردی به نفع ذوالنور انصراف دادند.

با توجه به حضور چشمگیر فرماندهان سابق سپاه در این کمیسیون، اکثر اعضای کمیسیون امنیت ملی سابقه حضور در این نهاد را دارند و گرایش نزدیک به اصولگرایان را دارند. به طور کلی اعضای آن را در پنج گروه می‌توان دسته بندی کرد:

یک تیر با دونشان: هم ظریف تخریب شود و هم لاریجانی تضعیف

البته بعد از انتخابات ریاست کمیسیون، برخی رسانه‌ها انتقادات تندی را علیه علی لاریجانی مطرح کردند و معتقد بودند ریاست ذوالنوری، نتیجه لجاجت لاریجانی با فراکسیون امید است. این مسئله با توجه به حضور کلاظم جلالی و، ولی الله نانواکناری و ... که از نمایندگان نزدیک به  لاریجانی محسوب می‌شوند، شائبه ائتلاف را تقویت می‌کرد.

با این حال به نظر می‌رسد زیر پوست انتخاب ذوالنوری به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی، هدف بزرگتری پیگیری می‌شود و قرار است به طور همزمان، هم دولت تضعیف شود و هم با افزایش نقش‌آفرینی نمایندگان قم در مجلس، (حضور امیرآبادی فراهانی در هیات رئیسه و ذوالنوری در ریاست کمیسیون امنیت ملی) رقابتی زیرپوستی برای حذف لاریجانی از مجلس یازدهم شکل بگیرد.

در انتخابات مجلس دهم نیز علی لاریجانی در لیست اصولگرایان قرار نداشت و در نهایت در لیست امید قرار گرفت. او به خاطر سال‌ها ریاست مجلس ارتباط خوبی با مراجع تقلید برقرار کرده اما بدنه تندروی اصولگرایان قم از لاریجانی رویگردان است و بار‌ها انتقاد خود را به او اعلام کرده است که مشهورترین مورد آن، ماجرای پرتاب مهر به او در حرم حضرت معصومه بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بوشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
0
چقدر ناراحتید جناب رویدادنشین...
چرا راحت واژه تندرو را برای جناح مقابل به کار می برید.خداوکیلی خودتون کندروئید که به بقیه میگید تندرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان