تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۸

درآمد ایران از گردشگران عراقی چقدر است؟/ رهاورد ۲۶ هزار میلیاردی مسافران بغداد برای تهران

نگاهی به درآمد ایران از گردشگران عراقی نشان از رهاورد ۲۶ هزار میلیاردی مسافران بغداد برای تهران دارد.
درآمد ایران از گردشگران عراقی چقدر است؟/ رهاورد ۲۶ هزار میلیاردی مسافران بغداد برای تهران
رویداد۲۴ درآمد ایران از گردشگران عراقی مدت‌هاست که محل بحث‌های فراوانی شده است. برای بسیاری، اصفهان قطب گردشگری ایران است، اما وقتی پای عراقی‌ها در میان باشد، مشهد نزدیکترین مقصد است. آنطور که سفیر ایران در عراق عنوان کرده، عراقی‌ها در جریان سفر به ایران از هر نظر احساس امنیت می‌کنند و در همین چارچوب اکثریت آن‌ها به صورت خانوادگی به کشورمان سفر می‌کنند.

ورود گردشگران عراقی به ایران با توجه به همسایگی این کشور و ارزآوری که می‌تواند برای ایران داشته باشد، اهمیت دارد. سفیر ایران در عراق اخیرا عنوان کرده است: «همسایگی دو کشور و وجود مرز‌های طولانی بین ایران و عراق، افزایش قدرت خرید مردم عراق با توجه به افزایش قیمت نفت و شکست داعش در این کشور، برداشته شدن هزینه روادید جهت سفر به ایران و عراق، سرعت صدور روادید در نمایندگی‌های ایران در این کشور همسایه، عدم درج برچسب روادید در گذرنامه‌ها به دلیل الکترونیکی شدن صدور ویزای ایران از دیگر دلایل مهم افزایش تمایل اتباع عراقی جهت سفر به ایران در تعطیلات است.»

به گفته وی، به طور متوسط هر جهانگرد عراقی که به ایران سفر می‌کند حداقل ۱۰۰۰ دلار هزینه می‌کند و این درآمد خوبی از نظر اقتصادی برای ایران در دوره تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان است.

البته مساله سفر عراقی‌ها به ایران از آن دست مسائل جنجال برانگیز است. در یک دوره حاشیه‌هایی درباره سفر آن‌ها به مشهد ایجاد شد و اخیرا هم برخی انتقاد‌ها روانه نوع سفر کردن آن‌ها شده است.

پیش از این ثابت، مدیر کل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به انتقاد‌هایی که این مدت به شیوه سفر عراقی‌ها در ایران شده، گفته بود: «عراقی‌ها به واسطه زندگی عشیره‌ای خود عادت دارند خانوادگی و پر جمعیت سفر کنند، آن‌ها معمولا مدت زمان زیادی را در یک منطقه می‌مانند برای همین هتل و یا خانه‌ای را طولانی‌مدت اجاره می‌کنند، اما موضوع مهم‌تر درباره گردشگران عراقی این است که دیگر فقط برای زیارت به ایران سفر نمی‌کنند و علاوه بر اصفهان و شیراز به نقاط کمتر شناخته شده‌ای همچون چهارمحال و بختیاری هم می‌روند. حتی هزینه‌کردشان نسبت به چینی‌ها و سایر گردشگران در ایران بیشتر است. اکثر عراقی‌ها با انگیزه درمان به ایران سفر می‌کنند و ضرورتا دوره‌ای را برای نقاهت سپری می‌کنند بنابراین بیشتر هزینه می‌کنند.»

وی گفته بود: «عراقی‌هایی که از مرز‌های مهران و شلمچه به مناطق آزاد ایران وارد می‌شوند و مایحتاجشان را می‌خرند بالاخره کاسبی را منتفع می‌کنند. اقتصاد گردشگری زنجیره‌ای است؛ وقتی رونق اقتصادی در منطقه‌ای شکل بگیرد جمعیت و کسب و کار‌های زیادی از آن نفع می‌برند. به هر حال آن عراقی که سفری کوتاه به ایران انجام می‌دهد تا کالایی را بخرد، پول خرج می‌کند آن کالا‌ها را که مفتی از ایران خارج نمی‌کند.»

البته نه تنها صحبت از خروج کالا به صورت «مفتی» نیست بلکه هر یک گردشگر عراقی برای ایران یک هزار دلار عایدی دارد. حالا اگر قرار باشد رقم دو میلیون نفر را به عنوان گردشگران عراقی وارد شده به ایران در نظر بگیریم – رقمی که آمار‌های رسمی نشان داده است – می‌توان گفت که گردشگران خارجی این کشور چیزی در حدود ۲ میلیارد دلار در سال برای ایران عایدی دارند. اگر قرار باشد دلار را به صورت متوسط ۱۳ هزار تومان در نظر بگیریم، این درآمد معادل ۲۶ هزار میلیارد تومان می‌شود. البته با محاسبه ارز ۴۲۰۰ هم این رقم ۸.۴ هزار میلیارد می‌شود که عدد کمی نیست.

یعنی با وجود همه، اما و اگر‌هایی که ورود گردشگران عراقی به ایران دارد، چیزی در حدود ۲۶ هزار میلیارد در سال برای ایران آورده در پی دارد. واقعیت این است که آمار ورود گردشگران عراقی به ایران بالاست، یعنی این ورودی گردشگران فرصت خوبی است برای ایران تا بتواند از محل آن، کاهش درآمد‌های ارزی خود را جبران کند.

بر اساس گزارشی که سازمان میراث فرهنگی از گردشگران ورودی سه ماه نخست امسال ارائه کرده است عراقی‌ها با ۷۵ درصد ورود بیشتر به خاک ایران نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در صدر مسافران خارجی در ایران بوده‌اند. افرادی که به مدد افزایش ورودشان به ایران توانسته‌اند آمار گردشگری ورودی به ایران را تا ۳۰ درصد افزایش دهند.

حال باید دید مقامات دولتی از این آمار و درآمد‌های احتمالی چگونه بهره می‌برند و آیا می‌توانند از آن به منزله فرصتی برای رشد جذب گردشگر و توسعه مناطق گردشگری استفاده کنند یا نه. البته حتی اگر از این مساله برای جبران کم بودن درآمد‌های ارزی ایران هم استفاده شود، باز هم جای شکر دارد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
پیشخوان