تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

بازیکن تیم ملی و صاحب عنوان "قهرمان برتر اخلاق"کشور پناهنده شد!

یکی از ورزشکاران تیم بستکتبال با ویلچر ایران به آلمان پناهنده شده است

بازیکن تیم ملی و صاحب عنوان

رویداد۲۴ «سامان بلاغی» عضو شیرازی تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان که عازم مسابقات جهانی آلمان شده بود، از بازگشت با تیم ملی استنکاف کرده و در اروپا مانده است. اگرچه امید می‌رفت که این ورزشکار بازگردد؛ اما با گذشت زمان، ظاهراً مسئولان از بازگشت وی ناامید شده‌اند.

 این اتفاق در این حوزه ورزش جانبازان و معلولین کشور سابقه چندانی نداشته که به یک باره شاهد این اتفاق آن هم از طرف یک ورزشکار شیرازی هستیم.

در سوابق حضور «سامان بلاغی» در میادین بین المللی حضور در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو، مقام سوم بازی‌های پارآسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و نائب قهرمانی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۵ دیده می‌شود.

«سامان بلاغی» پیشتر در مورد نحوه معلول شدنش به رسانه‌ها گفته بود:" معلولیتی که من دارم بر اثر یک تصادف در دوران کودکی‌ام به وجود آمده است. خانواده‌ام این تصادف را برایم تعریف کرده‌اند. سال ۱۳۶۸ وقتی که من ۳ ساله بودم، سوار موتور یکی از اقوام شدیم. من، چون کودک بودم جلوی راننده نشسته بودم. در همین هنگام با ماشینی تصادف می‌کنیم و کمر من به جدول کنار خیابان برخورد می‌کند. پس از چند روز دکتر‌ها متوجه می‌شوند که من قطع نخاع شده‌ام و نمی‌توانم حرکت کنم. "

چرا و به چه علت؟
برای اینکه بشود قدری بیشتر علت این اتفاق را متوجه شویم در صحبت‌های «سامان بلاغی» با رسانه‌ها به پاسخ او در جواب این سوال برمیخوریم. " آیا تبعیضی در برخورد با ورزشکاران پارالمپیکی نسبت به ورزشکاران المپیکی وجود دارد؟  
همینطور است. از دلیل این موضوع اطلاعی ندارم، اما در برخورد با ما و دیگر ورزشکاران تفاوت‌های زیادی وجود دارد. این تبعیض‌ها ما را آزار می‌دهد. نمونه‌اش نحوه استقبال از مدال آوران پارالمپیک بود. " 

آنچه مشخص است «سامان بلاغی» از تبعیض گله داشته که در این مورد مسئولان ورزش فارس خصوصاً جناب کامیاب مدیرکل ورزش و جوانان فارس که به تازگی هم مدعی دریافت عنوان مدیر برتر ورزش کشور شده، باید در این مورد پاسخگو باشند که چرا با کم کاری خود پیرامون ورزشکاران جانباز و معلول باعث فرار نخبه‌های ورزش استان و کشور شده اند؟

داستان پناهندگی
«سامان بلاغی» عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان که سال گذشته عازم مسابقات جهانی آلمان شده بود، از آن زمان تاکنون از بازگشت به ایران خودداری کرده و در آلمان مانده و قصد بازگشت به ایران را ندارد.

در همین خصوص مهرداد آگین رئیس انجمن بسکتبال با ویلچر کشورمان، خصوص پناهندگی سامان بلاغی می‌گوید: او از سال گذشته و پس از مسابقات جهانی به ایران بازنگشت. پس از پایان مسابقات متوجه شدیم اردو را ترک کرده است.  

وی ادامه داد: البته مسئولان فدراسیون جانبازان و معلولان به دنبال این هستند تا با نامه‌نگاری‌های انجام شده شرایط بازگشت او را به ایران فراهم کنند و از اینکه چه اتفاقی رخ داده بی اطلاع هستم.

جالب اینجاست که در اسفند ۹۵،  سازمان قهرمانان ملی ورزش ایران در در یادواره سرلشگر شهید سرافراز مهدی باکری از سامان بلاغی به عنوان قهرمان برتر اخلاق سال نود و پنج تجلیل کرده است.

در متن معرفی بلاغی به عنوان قهرمانان ملی ورزش ایران آمده است: "سازمان قهرمانان ملی ورزش ایران با هدف احیای شاخصه‌های اصیل ورزشکاری و الگوسازی مناسب برای جامعه جوان و تجلی فرهنگ اخلاق مداری در جامعه ورزش کشور قهرمانان و ورزشکاران برتر اخلاق سال نود و پنج را در پنجاه رشته تخصصی انتخاب و معرفی نموده است. "

نظرات شما
پیشخوان