تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۸ تير ۱۳۹۸

رشوه يا عشوه

سخنان اخیر ریاست محترم دیوان عالی کشور در مورد سفارش به قضات محترم و شریف برای احتیاط در مواجه با بانوان محترم وکیل درخور تامل است.
رشوه يا عشوه
رویداد۲۴  مهرداد قربانی سرابی، وکیل دادگستری، در یادداشتی نوشت:
 
سخنان اخیر ریاست محترم دیوان عالی کشور در مورد سفارش به قضات محترم و شریف برای احتیاط در مواجه با بانوان محترم وکیل درخور تامل است. ایشان یادآوری کردند ".. در هنگام قضاوت پرونده‌هایی که وکیل زن دارند مراقب باشند. "تذکر در این مورد به قضات محترم جایگاه ندارد. زیرا که؛

١-این سفارش و رعایت برای افرادی مطرح شده است که ورای افراد عادی هستند و در انتخاب آنان دقت و توجه ویژه مبذول گردیده است. معمولا قضات از بین نجیب زادگان و شرافتمندان با اصالت انتخاب می‌شوند و قطعا این جماعت در پی رشوه و یا عشوه نخواهند بود و محکم‌تر از آن هستند که بتوان با این دو ابزار در آنان نفوذ کرد. مطمئن هستم تصدیق می‌فرمایید سلامت نفس و سلیم النفس بودن از شاخصة‌های کار قضایی است. این ویژگی جدا از تدین است و می‌توان گفت:، بسیار هستند افرادی که ادعای تدین و دیانت ندارند، اما سلیم النفس می‌باشند و جمعی از متدین هستند که مدعی دیانت‌اند منتها سلامت نفس ندارند. با مطالبی که از نظر گذشت، ملاحظه می‌فرمایند. گزینش قضات شریف و مصاحبه با این بزرگان باعث شده افراد عادی در این جایگاه قرار نگیرند تا بتوان آنان را تحت تاثیر قرار داد. این دو وسیله و ابزار مختص عموم مردم است و به خواص (قضات عزیز) ارتباط ندارد. بنابراین این توصیه جناب آقای مرتضوی فاقد توجیه است.

٢- بانوان وکیل از طریق علم و دانش و فضل پی گیر پرونده هستند. اعتقاد راسخ دارم اغلب قریب به اتفاق بانوان محترم وکیل به چنین ابزار و إمکانی متوسل نمی‌شوند. با فرض وجود هم، چنین اقدام و رفتاری نزد خواص (قضات عالم) بنا به دلائل پیش گفته مفید نیست. پس به این نتیجه می‌رسیم این یادآوری، توضیح واضحات بوده است.

٣-مراجعین به دادگستری عموم مردم هستند و قطعا در بین آنان بانوان هم وجود دارند. این اشارت و نشانی خاص از سوی ریاست محترم دیوان عالی کشور برای عده قلیل از مراجعین (بانوان وکیل) سفارش ناصواب است. زیرا که، حق صرفا در پرونده‌هایی که وکلای مؤنث در آن پرونده‌ها نقش دارند. مطرح نیست و تمام پرونده‌های قضایی حاوی دو جنبه، حق و باطل هستند. بدیهی است. نیازی به سفارش نیست و اگر هم تصور این هست که ضرورت دارد باید عام الشمول باشد نه صرفا ناظر به یک جمع که درصد قلیل پرونده‌های دادگستری را پی گیری می‌کنند - بنابه سوابق و مطالب، درخواست از قضات صاحب منصب این است که با رعایت بسیاری از اصول فرمایش فرمایند و از ریاست محترم دیوان عالی کشور تقاضا است. همچون سنوات و ایام گذشته، از بدو تاسیس تا دوره ریاست جناب آقای آملی لاریجانی نسبت به مفتوح شدن درب ورود مراجعیین دیوان عالی کشور دستورات مقتضی صادر فرمایند تا مردم و بالاخص مراجعین شهرستان‌های دور دست بتوانند بدون معطلی در سرسرای تحتانی به شعب و دفتر دیوان مراجعه کنند و پی گیر حقوق قانونی خود باشند.


برچسب ها: دیوان عالی کشور
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان