تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

ابهام در لیست اصلاح طلبان/ وضعیت نمایندگان تهران برای انتخابات مجلس یازدهم چگونه است؟ +جدول

چند ماه تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است. اصولگرایان و اصلاح طلبان در تلاش هستند در آستانه انتخابات بهترین تصمیم را بگیرند و با بهترین لیست وارد رقابت شوند. به نظر می‌رسد استراتژی لیست حداکثری در اصولگرایان استراتژی غالب است اما در میان اصلاح طلبان برای چگونگی ورود به انتخابات مجلس یازدهم اما و اگر وجود دارد. در این میان وضعیت نمایندگان کنونی تهران در مجلس وضعیتی مبهم است.

لیست اولیه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس، قبل از تایید صلاحیت‌ها منتشر خواهد شد

رویداد۲۴ در حالی که اصولگرایان بدون نگرانی از تصمیم شورای نگهبان، آماده حضور در انتخابات مجلس یازدهم می‌شوند، برخی اصلاح طلبان نیز تصمیم گرفته‌اند به شیوه‌ای مشابه وارد رقابت‌های مجلس یازدهم شوند.

کیفیت حضور در انتخابات مجلس یازدهم، از مدت‌ها پیش بین گروه‌های مختلف اصلاح طلب مورد بحث و گفتگو قرار داشته است. گروهی معتقد بودند انتخابات مجلس یازدهم باید تحریم شود، چون ساختار فعلی پارلمان، به خاطر اثرگذاری قبل از انتخابات و بعد از مصوبات توسط نهاد‌هایی مثل شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، توانایی اثرگذاری را ندارند. گروه دیگری، اما معتقد بودند که اصلاح طلبان باید به هر ترتیبی در انتخابات شرکت کنند. چرا که صندوق رای تنها فرصت حضور این جریان در عرصه قدرت است و اصولگرایان هرگز برای رقیب خود فرش قرمز پهن نخواهند کرد.

بین این دو گروه هم گروه‌های دیگری بودند؛ افرادی که از مشارکت مشروط در انتخابات دفاع می‌کنند و افرادی که معتقدند باید با شورای نگهبان وارد گفتگو و تعامل شد.

در این میان اخباری به رویداد۲۴ رسیده است که نشان می‌دهد بعضی احزاب موثر جریان اصلاح طلب قصد دارند قبل از اعلام لیست تایید صلاحیت‌ها، لیست انتخاباتی خود را منتشر کنند و تنها در صورت تایید صلاحیت افراد حاضر در آن لیست، وارد عرصه انتخابات شوند.

این تصمیم در حالی است که از سال ۷۸ به بعد، هرگز هیچکدام از چهره‌های موثر جریان اصلاح طلب تایید صلاحیت نشده‌اند و این جریان با افراد درجه دو و سه وارد عرصه انتخابات شده است و بعید است لیستی که از چهره‌های سرشناس اصلاح طلب تشکیل شود، شانس زیادی برای تایید در انتخابات داشته باشد.

این احزاب به شدت به ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه انتقاد دارند و همچنین از سکوت برخی نمایندگان لیست امید در مجلس نیز انتقاد می کنند و معتقدند این افراد صلاحیت کافی برای نمایندگی مردم در مجلس را ندارند و نباید بار دیگر با یک لیست حداقلی، در انتخابات شرکت کرد. 

این نظریه البته با واکنش تند اصولگرایان مواجه شده است. سایت الف که از سوی برخی نمایندگان سابق اصولگرای مجلس اداره می‌شود، در تحلیلی نوشت «این پرسش مطرح می‌شود که چرا اصلاح طلبان امسال از شرط‌گذاری برای مشارکت در انتخابات سخن می‌گویند و چرا چنین اتفاقی  مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶  که در آن انتخابات اصلاح طلبان برای پیروزی دولت روحانی با تمام قدرت وارد میدان شده بودند، رخ نداد؟»

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز اخیرا گفته است مردم اصلا به موضوعاتی مثل «انتخابات مشروط» و «تحریم انتخابات» توجه ندارند و همگان خواهند دید که مشارکت مردم در انتخابات بسیار پرشور خواهد بود مشروط بر اینکه همه ما وظایف خود را درست انجام دهیم.

با این وضعیت، نمایندگان فعلی تهران مجلس را می توان در چهار گروه دسته بندی کرد. نمایندگانی که حداقل شجاعت را در بیان مطالبات داشته‌اند، نمایندگانی که شاخص‌های اصلاح طلبان را رعایت نکردند، نمایندگانی که حد وسط هستند و در صورت تایید چهره‌های اصلی، در لیست قرار نمی‌گرفتند و افرادی که اصلا قصد نامزدی برای انتخابات پیش رو را ندارند.

ابهام در لیست اصلاح طلبان/ وضعیت نمایندگان تهران برای انتخابات مجلس یازدهم چگونه است؟ +جدول

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لیست امید
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
2
0
اصلاح طلبان بهتر از هر گروه دیگه در کشور ما هستند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان