تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۸

دختران در مسیر سرنوشت‌سازی جامعه

سیده‌فاطمه ذوالقدر*

رویداد۲۴ افزایش خودباوری و اعتماد به نفس، اصلاح نگرش جامعه و خانواده نسبت به دختران و همچنین ارائه الگو‌های مناسب و بهره‌مندی از الگو‌های دینی برای انتخاب روش زندگی بهتر از جمله اهدافی هستند که متولیان امر فرهنگی برای ارتقای جایگاه دختران جامعه به دنبال آن هستند که روز ملی دختران نیز فرصت مغتنمی برای بررسی جایگاه و امکانات دختران در جامعه است.

دختران جامعه ما با انتخاب‌ها، تصمیم‌ها و حضورشان در عرصه‌های مختلف جامعه، اقشار مختلف را به این باور رساند‌ه‌اند که جامعه برای پیشرفت و همدلیﹺ بیشتر به نظر و اقدام همه‌ اقشار جامعه از جمله زنان، نیازمند است. اکنون ما در علم، هنر، ورزش، اشتغال‌زایی و کارآفرینی و حتی سیاست با موفقیت آنان مواجهیم. امروزه، برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرایند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنانچه بستر رشد و ارتقای دخترانمان فراهم گردد و به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، قطعاً تأثیر بسیاری در روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی جامعه خواهد داشت؛ دخترانی که با خلاقیت و جسارتشان در همه بخش‌ها می‌توانند باعث رشد و توسعه کشور شوند و توانایی مدیریتی در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را دارند.

البته اعداد و ارقام نابرابری جنسیتی در فعالیت‌های زنان و مردان گویای همه چیز است و این در حالیست که با رشد صعودی میزان تحصیل‌کردگی دختران در کشورمان و هم چنین ارتقای آگاهی آن‌ها نسبت به مسائل اجتماعی مواجهیم. به نظر می‌رسد، گام‌های آهسته‌ای برای ایجاد فرصت‌های بیشتر برای زنان برداشته شده است اگرچه هنوز مسیری طولانی پیش‌روی است تا آن‌ها به عنوان بازو‌هایی قدرتمند در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی پذیرفته شوند.

به تاسی از حضرت معصومه (س) و دیگر بانوان بزرگ اسلام، زنان و دختران جامعه‌ ما شخصیت و هویت خویـش را یافتند و به مقام و منزلت والای خـویـش پـی بردند و بینـش سیاسـی، فرهنگـی و اجتماعی پیدا کردند. ایـن تحول فکری و روحی بزرگی که نصیب زنان شده است، باعث گردیده که از حالت بـی‌اعتنایی بیرون آیند و نسبت به سرنـوشت خـود و جامعه احسـاس مسـئولیت کنند.

بر سر راه زندگی، فعالیت و پیشرفت تمام مردم ایران و تمام جوان‌ها مشکلات و موانعی وجود دارند و در مورد دختران این سرزمین هم چه‌بسا بیشتر؛ اما شاید ما امروز از نسل مادران‌مان قدمی پیش‌تر آمده‌ایم و جایگاه دختر ایرانی مسلمان را در خانواده و جامعه ارتقا داده‌ایم. دختران ایرانی امروز به‌رغم مشکلات موجود، امیدوارانه، تلاش می‌کنند تا به نتیجه مطلوب برسند و در این مسیر، مسئولان فرهنگی وظیفه هموار نمودن راه و همراهی آن‌ها را بر عهده دارند.

*نماینده مجلس دهم شورای اسلامی

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان